• Anonym (Städaren)

    Hushållsarbete som liten

    Jag är lite intresserad av hur mycket hushållsarbete i ung ålder påverkar en i vuxen ålder.

    Vad jag har märkt har jag inga som helst problem med att städa. Jag kan eftersöka hur man tex tar bort fläckar på väggen och känner mig nöjd när det fungerar och blir fint. Jag har heller inga problem med att damsuga, organisera osv. 

    Laga mat och diska tycker jag dock inte om. Jag kan tycka det är intressant att söka efter recept men tror mer det beror på att jag gillar mat. Jag gillar inte att laga maten, det tar lång tid, är tråkigt eller stressigt beroende på moment och ger mig ingen ro. Jag känner mig heller aldrig tilöfreds med en maträtt även om den faktiskt blev god. 

    När jag växte upp fick jag hjälpa till att städa men aldrig att laga mat och vi hade diskmaskin. Är det något ni känner igen er i?

  • Svar på tråden Hushållsarbete som liten
  • Anonym (Bibbi)

    Nja, det är nog lite olika. Till viss del tror jag att t ex matlagningsintresset kan komma ifrån föräldrarna, att man fått hjälpa till, testa och pröva nytt. Men känner även till motsatsen. 

  • Anonym (Fia)

    Jag tror att det har mer att göra med hur man är som person. Matlagning är mer av att hålla flera bollar i luften, vilket jag tycker är stressande och andra tycker är roligt. Städning och disk är mer en sak i taget, vilket passar min hjärna bra medan andra blir uttråkade. 

  • Anonym (Anonym)

    Ha! Jag känner igen mig på pricken. Redan tidigt fick jag städa huset varje vecka och för det fick jag en extra veckopeng till helgen. Att bädda sängen och hålla rent var dock ett krav varje dag. Jag har inget intresse av matlagning då mamma tog hand om den delen, förvisso fick jag alltid vara med och hacka grönsaker och så vidare om jag ville. Dock var det hon som stod för menyn. Pappa vistades knappt i köket förutom på sommarhalvåret, då han självklart skulle grilla. 


    Idag är det jag som sköter städning och tvätten. Min sambo får ej röra mitt territorium. Han sköter matlagningen på helgen och när vi får besök. Jag lagar vardagsmaten men vill tillägga här att maten blir av enklaste form. Eftersom jag har noll intresse.


     

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nixpix)

    Jag fick göra en del hushållsarbete som liten, men avskyr likafullt att städa nu som vuxen. Jag lagade väldigt lite mat som barn och tonåring, men det tycker jag nu som vuxen är väldigt roligt. 

  • Anonym (Städaren)

    Så kanske är mer troligt att det handlar om personlighet som någon nämnde 

  • Körsbärsdalen

    Jag gjorde inte många knop hemma under uppväxten, men är väldigt ordningssam och städar noggrant som vuxen. Som barn behövde jag väl på sin höjd bädda min egen säng och hålla mitt rum något sånär städat. Resten av huset skötte mamma och pappa - alltså dammsuga, skura, dammtorka, tvätta, diska, laga mat, städa toaletter och badrum. Som tonåring blev jag vegetarian och började därför laga en del mat, men mina päron skötte i princip all disk.

    Allt detta medförde att jag växte upp i ett rent och prydligt hem, så därför håller jag mitt eget hem rent och prydligt nu som vuxen.

    Min make hade raka motsatsen. Tvingades städa, diska, tvätta, stryka, klippa gräsmattan o.s.v. ? och nu som vuxen avskyr han det. Plus att han såklart växte upp i ett mer stökigt hem ? ska barnen i huset ha hand om en stor del av det hela, då kommer ju hemmet vara lite skitigare. Så hans nivå på vad som var ett städat och snyggt hem var helt åt skogen när vi träffades! Nu, såhär 10 år senare, städar han lika bra som jag (för nu är han van vid att leva i ett ordentligt, vuxenstädat hem). 

    Så... Ja, min syn är väl litegrann att vuxna nog ändå bör ta den absolut största delen av hushållsarbetet ändå.

  • tkisågildytebO

    Jag är tvärt om, älskar att laga mat. Hemma hos oss åt vi mest falukorv, det mesta jag gjorde var nog att mikra n billys

  • Anonym (Lågt)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-09 12:33:31 följande:

    Det är viktigt med hushållsarbete som liten, jag driver mina små rätt hårt och det blir bestraffning om de inte städar noga. Detta är viktigt för dem för de ska lära sig ansvar i vuxen ålder. Tex min yngsta 5 år har uppgiften att tömma diskmaskinen och då även se till att allt är rent, för ett tag sedan missade hon en sked där det satt ris på och då är det viktigt att lära dem, jag köpte McDonalds till alla i familjen utom just henne för att visa att slarv inte lönar sig. Visst hårt, men är under uppfattning att de MÅSTE lära sig ta ansvar 


    Vad hemskt att bestraffa ditt barn på det sättet. Blir genuint upprörd och hoppas att du inser att du tar bestraffningen för långt! Stackars barn!
Svar på tråden Hushållsarbete som liten