• Anonym (W)

Hur kan man säga att det var äkta?

Som rubriken lyder, hur kan man säga att det var äkta i en relation men redan bestämt sig att gå vidare? Om det är äkta så kämpar man väl för att behålla en relation? 

• Svar på tråden Hur kan man säga att det var äkta?
  • Fjäril kär

Det kan finnas äkta känslor men att olika omständigheter gör att det inte finns möjlighet till en framtid.  
    Det är inte så enkelt att kämpa , ibland går det inte rent praktiskt att vara ihop. 

• Anonym (?)

Hurdå äkta?

Att man känner äkta kärlek behöver inte betyda att man passar för att leva ihop.
    Att man är ärliga och uppriktiga mot varandra betyder inte att man behöver ha en romantisk relation.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (W) skrev 2024-06-08 12:33:14 följande:

Som rubriken lyder, hur kan man säga att det var äkta i en relation men redan bestämt sig att gå vidare? Om det är äkta så kämpar man väl för att behålla en relation? 

Även äkta kärlek kan ta slut, finns ingen garanti att det varar för evigt.
  • Anonym (Elin)

Jag förstår din fråga och din känsla för man får det inte att gå ihop i huvudet. Man känner att man är perfekta ihop- så blir det något helt annat..varför satar man inte när det är rätt?

Jag är där nu. Det slog gnistor om oss och av allt att bedöma så var han kär i mig. Men att välja mig skulle innebära en praktisk uppförsbacke och kämpande samt tillkommande barn som ska funka. Dessutom lite avstånd. Han visade också tecken på att han var rädd att inte duga åt mig. Så han valde en kvinna i hans närhet (som han inte såg åt när vi dejtade) väldigt direkt på vårt bryt. En kvinna utan barn, som bor närmare, som inte sticker ut lika mycket och som delar vissa intressen.

Och det gör SVIN ONT i mitt hjärta. För vi hade varit optimala. Vi drogs till varandra som magneter och delade så mycket värderingar och humor. Men jag tror inte han var redo att göra jobbet. Lägga ner den energin att fås det att funka. Dessutom är bagaget från hans tidigare relation mycket tungt. Jag tror han var rädd. Så han kör -safe- och väljer det enklare alternativet med en fin tjej.

Jag känner mig så ledsen- MEN jag kan inte sätta mig in i de rädslor han har och den erfarenhet han bär med sig från tidigare relationer. Jag får acceptera det. Men det innebär inte att det vi hade inte var äkta. För det var det definitivt.

• Anonym (kan)
    Anonym (W) skrev 2024-06-08 12:33:14 följande:

Den som gör slut har oftast redan tänkt på det en längre tid och funnit att det helt enkelt inte är värt att kämpa mer. Den som fåt beskedet om skilsmässa påbörjar sitt *sorgearbete' där och då och kan därmed uppleva den andre som kall och som att denne går vidare snabbt. 

Kärleken har dött eller man kan inte leva tillsammans av andra orsaker. 

Jag gjorde tex slut med mina barns pappa för att jag helt enkelt inte orkade mer, inte för att jag inte älskade honom längre. 
    Hade jag varit den jag är idag så hade vi troligtvis inte skilt oss utan hade levt tillsammans än i dag. 

• Anonym (Linda)

Ibland är den krassa sanningen att det där äkta perfekt match bara finns i ens egen fantasi och uppfattning och inte i den verklighet man levde i.... partnern behöver inte uppfatta det som äkta ..  

Svar på tråden Hur kan man säga att det var äkta?