• Anonym (C)

Tvingas till vård mot sin vilja?

Jag har alltid trott att man har rätt att tacka nej till vård, men så igår sa min kardiolog att "hon låter mig bara skjuta på op tills hon säger stopp" och att "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" etc.

Men stämmer det verkligen? Kan de verkligen tvinga en till något sånt? Jag vet vad jag borde, det är inte vad tråden handlar om, men säger jag nej så ska det väl vara det de behöver rätta sig efter?

• Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (F) skrev 2024-06-08 09:21:07 följande:

Nej, det stämmer inte. För att bli satt under tvångsvård (LPT) måste man uppfylla tre krav; att man lider av en allvarlig psykisk störning, att ens tillstånd (fys/psyk) kräver dygnet runt-vård (utebliven vård ska vara en fara för en själv eller andra) och att man motsätter sig denna vård.

Som du förstår borde detta alltså inte gälla dig. En mentalt frisk person har all rätt att tacka nej till vård, även om skillnaden är liv och död. Men jag hoppas du tar emot hjälpen.

Om jag vore du (för jag är sån) så skulle jag ha anmält människan någonstans för man får inte hota patienter på det där sättet. Och jag hade så klart bytt läkare. Hur duktig personen än är så hade jag inte känt mig trygg i hens händer. Det minsta du ska göra är att informera personens chef och säga att du inte vill bli hotad på detta sätt.

www.internetmedicin.se/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt

LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvårdvård och något helt annat än somatisk. 

I den somatiska vården finns ingen direkt lag om tvångsvård, som i den psykiateiska, och man kan således inte tvingas till vård mot sin vilja. Inte tvingas till operationer eller läkemedel så länge man är vid medvetande och är vid sina sinnes fulla bruk. 

Däremot är man medvetslös eller att man av andra orsaker inte kan ta reda på vad patienten vill så kan man enligt Patientlagen kap 4 §4 få hälso- och sjukvård om detta behövs för avvärja fara som akut och allvarligt hotar patientens liv eller hälsa. 

Men så länge ts är vid medvetande och vid sina sinnes fulla bruk så har hon rätt att säga nej, också till livsviktig vård och hennes kardiologi kan inte tvinga henne till en operation

• Anonym (Ssk)
    Anonym (My) skrev 2024-06-08 09:43:24 följande:

Men läkaren menar väl inte att du ska tvingas till vård. Men om du får flera chanser att göra op, men skjuter upp den, måste ju läkaren komma till en gräns där du mått din sista chans att göra den. 

"om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" har läkaren sagt till ts. Det innebär att läkaren menar att ts tillslut ska opereras mot sin vilja. Och ja, är hon medvetslös så kan läkaren ta och operera henne mot hennes vilja. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:38:20 följande:
    LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvårdvård och något helt annat än somatisk. 

I den somatiska vården finns ingen direkt lag om tvångsvård, som i den psykiateiska, och man kan således inte tvingas till vård mot sin vilja. Inte tvingas till operationer eller läkemedel så länge man är vid medvetande och är vid sina sinnes fulla bruk. 

Däremot är man medvetslös eller att man av andra orsaker inte kan ta reda på vad patienten vill så kan man enligt Patientlagen kap 4 §4 få hälso- och sjukvård om detta behövs för avvärja fara som akut och allvarligt hotar patientens liv eller hälsa. 

Men så länge ts är vid medvetande och vid sina sinnes fulla bruk så har hon rätt att säga nej, också till livsviktig vård och hennes kardiologi kan inte tvinga henne till en operation

Jag är mer än medveten om detta. Jag gav ts information kring tvångsvård och påpekar också att detta inte är aktuellt eftersom ts inte uppfyller kraven. Ingen kan alltså tvinga ts till operation, precis som jag redan sagt och som du nu bekräftar.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Läkare) skrev 2024-06-08 10:00:22 följande:

Ingen kommer tvinga dig att göra en operation eller ett medicinskt ingrepp. Jag tror din läkare uttryckte bara att detta ingrepp verkligen är nödvändigt och samtidigt mellan raderna vad hon tycker om att du säger nej. Kan tillägga att jag själv jobbar som läkare och ibland måste man uttrycka sig väldigt tydligt för att patienten förstår allvaret. En klassiker är att säga du måste sluta röka. Självklart måste patienten sluta röka för att bli frisk (t ex). Det betyder dock inte att jag ska tvinga patienten till någonting. 

Du jobbar som läkaren och känner inte till Patientlagen kap 4 §4? 

Tvivlar start på att du jobbar som läkare. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:40:33 följande:
    "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" har läkaren sagt till ts. Det innebär att läkaren menar att ts tillslut ska opereras mot sin vilja. Och ja, är hon medvetslös så kan läkaren ta och operera henne mot hennes vilja. 
    Det låter dock i mina öron inte som att läkaren pratar om en akutsituation utan i samband med det första uttalandet, att ts bara får skjuta på operationen tills läkaren säger ifrån. Akutfall är som sagt en helt annan sak, men finns inget som tyder på att det var det som togs upp. Ts får förtydliga annars.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (F) skrev 2024-06-09 11:41:34 följande:
    Jag är mer än medveten om detta. Jag gav ts information kring tvångsvård och påpekar också att detta inte är aktuellt eftersom ts inte uppfyller kraven. Ingen kan alltså tvinga ts till operation, precis som jag redan sagt och som du nu bekräftar.
    Det är en sanning med modifikation, eftersom man faktiskt kan bli tvingad till ex en operation mot sin vilja.

Inte säkert du ens läste allt jag skrev eftersom du uppenbarligen missade det om Patientlagen kap 4 §4
  • Lynx123

Läkaren har kanske uttryckt sig lite klumpigt här. Tror hon menar att det kommer komma till en "point of no return" när det sedan inte längre kommer gå att operera. Förmodligen har du avbokat både tider och ingrepp och nu vill kardiologen få dig att inse allvaret i situationen. Förstår om det känns läskigt men alternativet är ju inte vidare kul heller!!!

• Anonym (Ssk)
    Anonym (F) skrev 2024-06-09 11:44:09 följande:
    Det låter dock i mina öron inte som att läkaren pratar om en akutsituation utan i samband med det första uttalandet, att ts bara får skjuta på operationen tills läkaren säger ifrån. Akutfall är som sagt en helt annan sak, men finns inget som tyder på att det var det som togs upp. Ts får förtydliga annars.
    Ts får skjuta upp operation så många gånger hon vill.

Det är först när hon medvetslös kommer till exempel akuten, eller redan är inlagt, eller att det finns andra orsaker som gör att de inte kan ta reda på vad hon vill som läkaren få ex göra en livsnödvändig operation. 

Patientlagen kap 4 §4 styr inte enbart över akuta fall. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:47:40 följande:

Det är först när hon medvetslös kommer till exempel akuten, eller redan är inlagt, eller att det finns andra orsaker som gör att de inte kan ta reda på vad hon vill som läkaren få ex göra en livsnödvändig operation. 

Pga medvetslöshet eller om det av någon annan anledning inte kan utredas. Men om ts säger nej så har hennes åsikt utreds.

Om hon skulle bli medvetslös utomhus och någon ser, tar henne till sjukhus och det står i journalen att hon inte vill ha operationen, kan de göra den ändå då? Det tror jag inte.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:47:40 följande:

Men det lär ju stå i journalen vad hon sagt
Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?