Anonym (F) skrev 2024-06-08 09:21:07 följande:
Nej, det stämmer inte. För att bli satt under tvångsvård (LPT) måste man uppfylla tre krav; att man lider av en allvarlig psykisk störning, att ens tillstånd (fys/psyk) kräver dygnet runt-vård (utebliven vård ska vara en fara för en själv eller andra) och att man motsätter sig denna vård.
Som du förstår borde detta alltså inte gälla dig. En mentalt frisk person har all rätt att tacka nej till vård, även om skillnaden är liv och död. Men jag hoppas du tar emot hjälpen.
Om jag vore du (för jag är sån) så skulle jag ha anmält människan någonstans för man får inte hota patienter på det där sättet. Och jag hade så klart bytt läkare. Hur duktig personen än är så hade jag inte känt mig trygg i hens händer. Det minsta du ska göra är att informera personens chef och säga att du inte vill bli hotad på detta sätt.
www.internetmedicin.se/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt
LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvårdvård och något helt annat än somatisk.
I den somatiska vården finns ingen direkt lag om tvångsvård, som i den psykiateiska, och man kan således inte tvingas till vård mot sin vilja. Inte tvingas till operationer eller läkemedel så länge man är vid medvetande och är vid sina sinnes fulla bruk.
Däremot är man medvetslös eller att man av andra orsaker inte kan ta reda på vad patienten vill så kan man enligt Patientlagen kap 4 §4 få hälso- och sjukvård om detta behövs för avvärja fara som akut och allvarligt hotar patientens liv eller hälsa.
Men så länge ts är vid medvetande och vid sina sinnes fulla bruk så har hon rätt att säga nej, också till livsviktig vård och hennes kardiologi kan inte tvinga henne till en operation