• Anonym (C)

Tvingas till vård mot sin vilja?

Jag har alltid trott att man har rätt att tacka nej till vård, men så igår sa min kardiolog att "hon låter mig bara skjuta på op tills hon säger stopp" och att "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" etc.

Men stämmer det verkligen? Kan de verkligen tvinga en till något sånt? Jag vet vad jag borde, det är inte vad tråden handlar om, men säger jag nej så ska det väl vara det de behöver rätta sig efter?

• Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?
  • Anonym (F)

Nej, det stämmer inte. För att bli satt under tvångsvård (LPT) måste man uppfylla tre krav; att man lider av en allvarlig psykisk störning, att ens tillstånd (fys/psyk) kräver dygnet runt-vård (utebliven vård ska vara en fara för en själv eller andra) och att man motsätter sig denna vård.

Som du förstår borde detta alltså inte gälla dig. En mentalt frisk person har all rätt att tacka nej till vård, även om skillnaden är liv och död. Men jag hoppas du tar emot hjälpen.

Om jag vore du (för jag är sån) så skulle jag ha anmält människan någonstans för man får inte hota patienter på det där sättet. Och jag hade så klart bytt läkare. Hur duktig personen än är så hade jag inte känt mig trygg i hens händer. Det minsta du ska göra är att informera personens chef och säga att du inte vill bli hotad på detta sätt.

www.internetmedicin.se/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt

• Anonym (.)

Min första tanke är att om hon säger så är det att du också har en psykisk sjukdom i botten som gör att du kanske inte vet ditt eget bästa? Annars förstår jag inte hur hon kan ta sig de här friheterna och säga så till dig, som ovan beskriver jättebra, om lagen om tvångsvård. 

• Anonym (My)

Men läkaren menar väl inte att du ska tvingas till vård. Men om du får flera chanser att göra op, men skjuter upp den, måste ju läkaren komma till en gräns där du mått din sista chans att göra den. 

• Anonym (Jjjjjjj)

De kan givetvis inte ge dig vård mot din vilja. Tvångsvård är alltid psykisk vård och handlar ju om när någon inte är i förstånd att ens ha en egen vilja och är en fara för sig själv eller andra.

Jag tror dock inte att din läkare menar att hon kommer tvinga dig till en operation utan snarare är tydlig med att när hon säger stopp/säger till om att en operation är nödvändig, så är det liv eller död det gäller. Det vill säga, om du väljer att inte operera dig då så kan vården inget mer göra för dig, du kommer bli för sjuk.
    Hon bara uttrycker det lite olyckligt men hennes jobb är ju att hjälpa människor och hon förstår kanske inte att du hellre dör än opererar dig?

• Anonym (F)
    Anonym (My) skrev 2024-06-08 09:43:24 följande:

Men läkaren menar väl inte att du ska tvingas till vård. Men om du får flera chanser att göra op, men skjuter upp den, måste ju läkaren komma till en gräns där du mått din sista chans att göra den. 

Naturligtvis inte. Man har rätt att ångra sig och be om en operation, så länge det är fysiskt görbart och medicinskt försvarbart. En läkare kan aldrig neka vård för att man nått ett visst datum där hen tycker att man fått sin sista chans.

Jag tror dessutom du tolkar läkaren fel, läs det andra citatet så är det tydligt att det handlar om tvång.
  • Anonym (E)

Hon vill rädda liv och det är vad hon fokuserar på. Men om du tydligt säger nej när det är sista chansen för dig att klara operation så kan hon ej tvinga dig. 

• Anonym (Läkare)

Ingen kommer tvinga dig att göra en operation eller ett medicinskt ingrepp. Jag tror din läkare uttryckte bara att detta ingrepp verkligen är nödvändigt och samtidigt mellan raderna vad hon tycker om att du säger nej. Kan tillägga att jag själv jobbar som läkare och ibland måste man uttrycka sig väldigt tydligt för att patienten förstår allvaret. En klassiker är att säga du måste sluta röka. Självklart måste patienten sluta röka för att bli frisk (t ex). Det betyder dock inte att jag ska tvinga patienten till någonting. 

• Anonym (K)
    Anonym (C) skrev 2024-06-08 09:13:53 följande:
    Tvingas till vård mot sin vilja?

Jag har alltid trott att man har rätt att tacka nej till vård, men så igår sa min kardiolog att "hon låter mig bara skjuta på op tills hon säger stopp" och att "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" etc.

Men stämmer det verkligen? Kan de verkligen tvinga en till något sånt? Jag vet vad jag borde, det är inte vad tråden handlar om, men säger jag nej så ska det väl vara det de behöver rätta sig efter?

Det är klart att du kan säga nej. Vad är det för ingrepp? Det låter inte bra att gå emot läkares rekommendation om man vill må bra. 

Ta mod till dig. De rekommenderar inte operation utan anledning. 

• Fjäril kär

Du har din fulla rätt att neka vård men jag tror din kardiolog menar att ditt tillstånd skulle kunna bli livshotande om det inte åtgärdas att du då blir så sjuk att dom i akutsjukvård kommer att ge dig operation om du ska överleva.  Dvs om du kommer in med ambulans.  

• Anonym (EP)

Dumt av läkaren att uttrycka sig på ett sätt som gör att du börjar tvivla på dina rättigheter som patient. Läkare gör misstag ibland, men detta är inte ett trivialt misstag. Om jag var du skulle jag be henne att förtydliga vad hon menar. Om hon då säger att hon kan tvinga dig till operation, tänker jag att du ska rapportera det till någon. Man kan skicka in klagomål via mottagningens sida på 1177.se, till exempel. 

Jag funderar dock på varför du inte vill ha den här operationen. Är det för att du inte litar på läkarens omdöme? Se till att du får prata med en annan kardiolog i så fall (finns säkert privat, om du inte får det via offentliga vården). Är det för att du känner dig orolig? Är det för att du vill leva resen av ditt liv utan medicinska ingrepp, även om det betyder att ditt liv blir kortare?

Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?