• Jennie Aquilonius

    Vilka emojis som har orsakat flest/störst missförstånd för er?

    Hej! Jag är nyfiken på vilka emojis som har orsakat flest/störst missförstånd för er? Eller som får er att undra vad den andra personen egentligen menar? Skriver en artikel för Svenska Dagbladet om emojis och missförstånd. 
    Allt gott /Jennie
  • Svar på tråden Vilka emojis som har orsakat flest/störst missförstånd för er?
  • Anonym (Dejt)

    skulle hem till en tjej på dejt och hon skrev ?ta med 🍆 🙂? Trodde det skulle bli åka av men hon skulle göra moussaka.  Swdan blev det iofs knullning också samma kväll så inget missförstånd egentligen kanske 

  • Dr Nail

    Jag var ca. igår år gammal när jag lärde mig att de där bedjande händerna som ofta används som "tack så mycket!" är ju för fan high five

  • Tow2Mater
    Dr Nail skrev 2024-06-06 17:17:15 följande:

    Jag var ca. igår år gammal när jag lärde mig att de där bedjande händerna som ofta används som "tack så mycket!" är ju för fan high five


    Shit, va verkligen? Jag som trodde det var please.
  • Jennie Aquilonius
    Anonym (Dejt) skrev 2024-06-06 15:52:50 följande:

    skulle hem till en tjej på dejt och hon skrev ?ta med 🍆 🙂? Trodde det skulle bli åka av men hon skulle göra moussaka.  Swdan blev det iofs knullning också samma kväll så inget missförstånd egentligen kanske 


    Haha vad roligt Skäms
  • Jennie Aquilonius
    Dr Nail skrev 2024-06-06 17:17:15 följande:

    Jag var ca. igår år gammal när jag lärde mig att de där bedjande händerna som ofta används som "tack så mycket!" är ju för fan high five


    Det ska vara bedjande/tack som jag förstår det, och att det tolkas som high five ganska nytt.
  • Jennie Aquilonius
    Tow2Mater skrev 2024-06-06 17:46:34 följande:
    Shit, va verkligen? Jag som trodde det var please.
    Enligt emojipedia är det i första hand tänkt som please/thank you och används även som bedjande händer. Används ibland eller ganska sällan som high five.
  • Anonym (Alla?)

    Man känner sig väldigt gammal som medelålders man när man träffat en yngre kvinna som kommunicerar mycket med bilder i text. Kombinationer av bilder, skillnader på ett frågetecken och tre i följd, kombinationer av frågetecken och utropstecken. 

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Alla?) skrev 2024-06-10 12:54:28 följande:

    Man känner sig väldigt gammal som medelålders man när man träffat en yngre kvinna som kommunicerar mycket med bilder i text. Kombinationer av bilder, skillnader på ett frågetecken och tre i följd, kombinationer av frågetecken och utropstecken. 


    Verkligen! Min yngre kollega har berättat att fullständiga meningar och användande av punkt och stor bokstav uppfattas som otrevligt, rent av aggressivt! 
Svar på tråden Vilka emojis som har orsakat flest/störst missförstånd för er?