• Anonym (HejPåDigFanny)

    Tips tack!! Ang ta bort blöja helt

    Vi har en tjej som fyller 4 i höst. Hon har länge varit van pottan och går dit och kissar hela tiden, förutom på natten då hon har blöja.

    Problemet är att hon vägrar att bajsa på pottan eller toaletten och har själv sagt att hon är rädd för det, och vi har nu försökt med alla tips från andra och även från BVC. Allt från belöningar till inga belöningar, till att pausa och inte bry oss i att ens försöka få henne att bajsa på pottan, till att försöka igen, och nu är vi här, ett år senare och hon vägrar. Inga tips funkar med henne, hon vägrar och känner hon att bajset är påväg när hon sitter på pottan så flyger hon upp och håller sig tills hon får en blöja. Ibland tar hon en blöja i smyg fast att jag berättat att hon absolut inte behöver smyga med det. Hon kan hålla sig en hel dag tills hon får nattblöjan, då kommer hon ut på kvällen och berättar att hon bajsat. 

    Nu funderar jag på att helt enkelt plocka bort blöjan helt och hållet? Att hon inte har något val? Eller hur länge ska man hålla på och vänta in henne? Det händer ju aldrig.. Jag tror ju att när hon väl gjort det på pottan  så kommer det lossna... 

    Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Tips tack!! Ang ta bort blöja helt
  • Anonym (Kompis)

    Vi har vänner vara son hade samma problem. De gick till läkare och det visade sig att barnet hade något problem (tror det var få förstoppning), han fick medicin och de kunde ta bort blöjan. Problemet var att hans tarmar var då uttöjda så det tog tid innan det blev helt bra. Så sök hjälp, hoppas att det ordnar sig <3

  • Anonym (Kompis)

    Ledsen för alla stavfel, inga glasögon på mig!

  • Anonym (Rädd dottet)

    Vi lät vår dotter sitta på potta/toalett och bajsa med blöjan på. Då vande hon sig vid rätt plats och rätt ställning. Viktigt att ha stöd för fötterna.
    Sedan fick vi lov att klipps hål i blöjan. Första hålet syntes knappt och gjorde ju ingen skillnad (bara mentalt). När hon tyckte det gick bra klippte vi successivt större och större hål? Tills en dag det var stort nog för bajset att ramla igenom. Vi fortsatte med hål som blev så stora att det bara var lite blöja runt benen innan hon gick med på att ta bort den helt.

  • MsM84

    Du har risken att hon får problem med förstoppning för hon håller sig om du tar blöjan. Dessutom behöver hon väl blöjan på natten? 

    Min äldsta ville inte heller sluta bajsa i blöjan. Han fick börja bajsa i blöjan inne på toaletten och då släppte det snabbt för honom. Planen var stegvis: först bajsa i badrummet, sen sitta på toaletten och bajsa, slutligen klippa hål i blöjan och sitta på toaletten och bajsa. Alla steg behövs kanske inte men möjligheten finns.

  • Anonym4848

    Säger också stegvis! Men också som du är inne på  kanske våga vara lite tuffare (men peppande): "nu ska vi göra såhär! Och du kommer klara det" 

    Sitta på pottan med blöja och bajsa först, sen klippa hål och sen till slut lägga en öppen blöja i pottan.

  • Anonym (Ida)

    Vi är i samma sits med vår 3,5 årige pojke.
    Han vägrar. Han får fullständig panik. Får han ingen blöja håller han sig så han blir förstoppad. Haft jättemycket problem med det. Får nu ge honom lösande så att han inte håller sig utan bajsar varje dag. Vet inte hur vi ska lyckas få bort blöjan. Löser sig med tiden tänker jag.

  • Anonym (4-5 år)
    Min son var exakt 4 år när han sa själv, att han ska inte använda blöja på dagen vidare als. 
    Och det var exakt 5 år när han sa att han är färdigt att sova utan blöja vidare!
     
    Vi provade också allt tidigare, men ingenting fungerade. Han var i panik när vi provade att lämna honom utan blöja... Han också panikerade även när han var bebis, när vi provade att lämna honom naken för hudandning för 5-10min. Så det kommer från bebisålder. Han hatade att vara utan blöja, det var omöjligt att bara lämna honom utan blöja. Dels barn fungerar den här metod inte als. 
     
    Själv tänker jag att det är tortyr också att se, hur eget småbarn upplever panik och gråt i hysteri rött längre tid när förändras också andning, att han bett längre timmar att ta på blöja... Panik slutade inte, nej, inte efter 30min, inte efter 1h, inte efter 2h... Ja, ja, vi provade att lyssna som andra "kloka" alltid sager "bara lämna utan blöja och punkt". 
     
    Det är elakt faktiskt mot eget barn att lämna utan "trosa = blöja". 
    Bara tänk om någon ta bort dina trosa/kalsonger och sa
     "gå vidare utan!".
    Det är samma sak! Det är förödmjukelse! 
     
    Vi gav upp och efter det bara väntade tills han är färdigt mentalt att ta bort blöja själv... Och han var konkret, från 4 år utan blöja på dagen och från 5 år - utan blöja på natt. Inom 2 veckor han sov torra natter.
     
    Så.... pressar inte, låt att bli färdigt henne själv. 
     
    Ja, sent, men bättre sent än med trama tidigare. Barn är inte djur och dressurer är ålderdomligt metod. 
  • Anonym (HejPåDigFanny)
    MsM84 skrev 2024-06-05 22:20:37 följande:

    Du har risken att hon får problem med förstoppning för hon håller sig om du tar blöjan. Dessutom behöver hon väl blöjan på natten? 

    Min äldsta ville inte heller sluta bajsa i blöjan. Han fick börja bajsa i blöjan inne på toaletten och då släppte det snabbt för honom. Planen var stegvis: först bajsa i badrummet, sen sitta på toaletten och bajsa, slutligen klippa hål i blöjan och sitta på toaletten och bajsa. Alla steg behövs kanske inte men möjligheten finns.


    Jo jag vet, därför jag frågar om råd, eftersom hon blivit förstoppad en gång tidigare.
     
    Hon vet att hon ska vara inne på toaletten och bajsa, men det är inget som fått henne att gå själv över till potta eller toa. Däremot har vi aldrig provat att klippa hål i blöjan?? Det ska jag nog prova 

    För som det är nu så har vi provat alla steg men tar minst tre steg tillbaka hela tiden. 

    Sa ni det till han då, att nu är hålet stort eller visste han inte om hålet?
  • Anonym (Rädd dottet)
    Anonym (HejPåDigFanny) skrev 2024-06-06 11:47:03 följande:
    Jo jag vet, därför jag frågar om råd, eftersom hon blivit förstoppad en gång tidigare.
     
    Hon vet att hon ska vara inne på toaletten och bajsa, men det är inget som fått henne att gå själv över till potta eller toa. Däremot har vi aldrig provat att klippa hål i blöjan?? Det ska jag nog prova 

    För som det är nu så har vi provat alla steg men tar minst tre steg tillbaka hela tiden. 

    Sa ni det till han då, att nu är hålet stort eller visste han inte om hålet?
    Vi berättade att vi klippte hål, och visade hur litet det var. I början kom ju inget ut genom hålet. När vi gjorde det större och större visade vi inte hålet varje gång med hon visste att det fanns ett hål där.
    Första hålet var svårast för henne. Då var det nog bara någon cm stort, men mentalt var det jobbigt. Sedan gick det ju bra att bajsa med hål och storleken nämndes inte.

    Se till att barnet sitter på potta/toa med blöjan på, inte bara befinner sig i badrummet.

    Vi hade också en sån toasits med stege upp till sätet så benen kunde vara på stegpinnen. 
  • Anonym (HejPåDigFanny)
    Anonym (Rädd dottet) skrev 2024-06-06 12:21:47 följande:
    Vi berättade att vi klippte hål, och visade hur litet det var. I början kom ju inget ut genom hålet. När vi gjorde det större och större visade vi inte hålet varje gång med hon visste att det fanns ett hål där.
    Första hålet var svårast för henne. Då var det nog bara någon cm stort, men mentalt var det jobbigt. Sedan gick det ju bra att bajsa med hål och storleken nämndes inte.

    Se till att barnet sitter på potta/toa med blöjan på, inte bara befinner sig i badrummet.

    Vi hade också en sån toasits med stege upp till sätet så benen kunde vara på stegpinnen. 
    Ja, men hon är lika rädd med blöjan på om hon sitter på pottan eller toan :(  hon har alltid fotstöd. Ska prova hålet 
Svar på tråden Tips tack!! Ang ta bort blöja helt