• Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)

    Ni som har barn som ska börja skolan i höst, har era barn avslutning på förskolan?

    Min äldsta slutar förskolan nu i sommar och ska börja förskoleklass. Jag har sett att andra förskolor har avslutning. Bla. en av dotterns bästa kompisar och yngsta barnets förskola har avslutning för barnen som ska sluta. Jag har väntat på att min äldsta dotters förskola ska bjuda in till avslutning. Men hörde inget och frågade tillslut och fick som svar att dom inte får ha avslutning där föräldrar kommer. Vilket jag också kommenterade och sa hur tråkigt jag tycker det är att vi föräldrar inte får ta del av en stor händelse i barnets liv och att våra barn missar glädjen att mötas av oss föräldrar på en stor dag. Då berättade en pedagog för mig att jättemånga föräldrar hade frågat om avslutning och att flera sagt att det är tråkigt och vissa hade tom. kontaktat rektorn. Tycker det är jätteskumt att vi i 5 års tid har blivit exkluderad nästan allt som händer på förskolan så som tex, lucia, föräldramöte mm. Vi har under åren knappt fått info om vad som görs och händer nägot så får vi veta genom dottern inte från pedagogerna  Ska det vara tryggt och bra att lämna barnen på en plats där man inte har någon som helst insyn om vad som händer barnen. Min yngsta får vi veta allt typ genom bloggen, genom att de berättar, de bjuder in oss föräldrar och de informerar om något händer eller vad barnen arbetar med. Vilket känns tryggt och vi känner andra föräldrar och vi kan arbeta mot samm mål som förskolan. 

    Vart är vårt samhälle påväg närcen förskola håller föräldrarna borta från förskolan? Har ni avslutning för barnen? 

  • Svar på tråden Ni som har barn som ska börja skolan i höst, har era barn avslutning på förskolan?
  • Anonym (S)

    Förklarade pedagogen varför man inte tar dit föräldrarna? Vår förskola hade avslutning oavsett vilket år barnen gick, alltså om de skulle vidare eller inte. Så visst är det konstigt men samtidigt inget man måste raljera över om vart samhället är på väg....

  • Anonym (Isabel)

    Finns ju inget som hindrar att inte ni föräldrar skapar ett litet nätverk, sätter upp en tid och träffas och har picknick med barnen i en park?
    Leker lite, spelar kubb eller trädgårdsyatzy, blåser såpbubblor, ger dem en symbolisk medalj eller vad ni nu vill. Byter nummer med varandra så att barnen kan fortsätta ses och leka om det finns önskemål om det, trots att de kanske hamnar på olika skolor etc? 

    Det är lätt att lägga över det på förskolan, men allt går om man vill - eller hur?

    Sen över till vad förskolan gör eller inte gör, vissa är helt enkelt så. Det kan vara rektorn som sen smittar av sig på medarbetarna eller så saknas engagemanget. Svårt att säga. De har sina skäl, antingen försöker du ta reda på dem eller så släpp det bara. Det skapar bara bitterhet.

    Vi hade picknick en eftermiddag i slutet på maj förra året för alla födda 2017 som skulle gå över till förskoleklass efter sommaren. Mat tog man med sig själv och man satt på filtar på gården. Vi föräldrar fick  stenciler med sånger som barnen övat in och så sjöng vi alla tillsammans. Förskolan bjöd på festis och bulle. Barnen fick komma fram en och en och ta i hand och hämta ett varsitt diplom och en liten nalle. Alla grät en skvätt. 

    MEN - med det sagt - jag hade LÄTT dragit ihop något liknande om jag velat för det är inte svårt och det tar inte särskilt mkt tid. Allt går att lösa om viljan finns.

  • Anonym (Nej)

    Nej, på barnets förskola har de eb fest för barn och föräldrar i juni varje år. Ingen avslutning, för en förskola har ju inte terminer med lov emellan utan har verksamhet året runt. På festen uppmärksammas de som skall gå vidare lite extra.

    Jag tycker att det är bra att man som förälder inte bjuds in till alla firanden på förskolan, som t.ex. Lucia. Det är ju barnens firande, inte föräldrarnas ? inte skall massa vuxna tränga sig på då!


    Men vad menar du med att du som förälder inte blir kallad till de föräldramöten som förskolan har? Vem är det då som tar emot informationen kring ditt barn?

  • Jemp

    Jag vet faktiskt inte. Äldsta hade det på samma förskola när han slutade, men har inte hört något om separat avslutning för blivande skolbarnen i år (Inkl min yngsta). De har en tradition att barnen som går över till skolan gör en resa/större utflykt, det har de gjort. Har också haft sommarfika för alla barn+föräldrar som sker årligen. 


    Vi får oftast bra info och är med på en del, men tyvärr aldrig blivit inbjudna till luciatåg under förskoletiden utan det görs bara mellan avdelningarna. Dock pysselkvällar etc. 

  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)

    Pedagogerna gav inget svar mer än att dom inte får bjuda in föräldrarna. Men däremot så sa personalen att många föräldrar frågat och vissa har till och med kontaktat rektorn. Jättestor skillnad på olika förskolor. Med det andra barnet blev alla föräldrar inbjuden till sommarfest där alla barn sjöng för föräldrarna, sen tackade dom av barnen som ska sluta, sen tackade föräldrarna pedagogerna och de fick en varsin gåva. Det blev fika och lek för barnen. Jättetrevligt. 

    Anledningen att jag reagerar är att skillnaden är så stor på olika förskolor. Det ena barnets förskola hålls föräldrar borta i allra högsta grad så pass att vi missar viktig info, de talar inte om saker som händer som hade vart nytta att veta, de berättar sällan vad barnen gör och vad mitt barn arbetar på, de har inga föräldramöten, knappt utvecklingssamtal, bjuder inte in föräldrar längre på olika aktiviteter. Jag känner otrygghet i att veta så lite om vad som händer på den plats mitt barn spenderar så mycket tid på. När det hänt något kommer det fram genom min dotter och vissa saker är så pass allvarliga att vårdnadshavare borde fått info. Det har vart så illa att min dotter har åkt hem från förskolan då hon inte mått bra och anledningen har vart otrygghet hos henne. 

    Mitt barn som är mindre är föräldrar delaktiga, personal berättar om vad som händer både stort och smått, de berättar vad barnet jobbar med att lära sig just då och vill att vi föräldrar ska tänka på att öva på just det också (mycket lättare att arbeta mot samma mål nör förskolan informerar) De har en blog där de lägger ut bilder och tex där vi ser vad som händer. De skickar bilder och text till oss om vårt barn så att vi ser vad just hon gör. 

    Förutom tryggheten så märker vi jättestor skillnad på barnen, föräldrar och personal på dessa två förskolor. På förskolan där minsta går är personalen väldigt trevlig, vill inkludera så mycket det går, föräldrarna är trevliga och vi pratar med varandra, barnen är socialare, gladare och frammåt på den förskolan. 

    Så att ständigt uteslutas från barnens förskola ser jag som negativt och otryggt. Mitt stora barn har också sagt att hon vill gå på en likadan förskola som lilla 


    Anonym (S) skrev 2024-06-05 20:54:57 följande:

    Förklarade pedagogen varför man inte tar dit föräldrarna? Vår förskola hade avslutning oavsett vilket år barnen gick, alltså om de skulle vidare eller inte. Så visst är det konstigt men samtidigt inget man måste raljera över om vart samhället är på väg....


  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-09 02:03:39 följande:

    Nej, på barnets förskola har de eb fest för barn och föräldrar i juni varje år. Ingen avslutning, för en förskola har ju inte terminer med lov emellan utan har verksamhet året runt. På festen uppmärksammas de som skall gå vidare lite extra.

    Jag tycker att det är bra att man som förälder inte bjuds in till alla firanden på förskolan, som t.ex. Lucia. Det är ju barnens firande, inte föräldrarnas ? inte skall massa vuxna tränga sig på då!


    Men vad menar du med att du som förälder inte blir kallad till de föräldramöten som förskolan har? Vem är det då som tar emot informationen kring ditt barn?


    Anledningen att vi inte blir kallad på föräldramöten är för att dom har inga. 
  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)

    Inte lätt atr skapa ett nätverk när man inte har några kontaktuppgifter, eller ens känner föräldrarna  


    Anonym (Isabel) skrev 2024-06-05 21:07:39 följande:

    Finns ju inget som hindrar att inte ni föräldrar skapar ett litet nätverk, sätter upp en tid och träffas och har picknick med barnen i en park?
    Leker lite, spelar kubb eller trädgårdsyatzy, blåser såpbubblor, ger dem en symbolisk medalj eller vad ni nu vill. Byter nummer med varandra så att barnen kan fortsätta ses och leka om det finns önskemål om det, trots att de kanske hamnar på olika skolor etc? 

    Det är lätt att lägga över det på förskolan, men allt går om man vill - eller hur?

    Sen över till vad förskolan gör eller inte gör, vissa är helt enkelt så. Det kan vara rektorn som sen smittar av sig på medarbetarna eller så saknas engagemanget. Svårt att säga. De har sina skäl, antingen försöker du ta reda på dem eller så släpp det bara. Det skapar bara bitterhet.

    Vi hade picknick en eftermiddag i slutet på maj förra året för alla födda 2017 som skulle gå över till förskoleklass efter sommaren. Mat tog man med sig själv och man satt på filtar på gården. Vi föräldrar fick  stenciler med sånger som barnen övat in och så sjöng vi alla tillsammans. Förskolan bjöd på festis och bulle. Barnen fick komma fram en och en och ta i hand och hämta ett varsitt diplom och en liten nalle. Alla grät en skvätt. 

    MEN - med det sagt - jag hade LÄTT dragit ihop något liknande om jag velat för det är inte svårt och det tar inte särskilt mkt tid. Allt går att lösa om viljan finns.


  • Anonym (Dålig förskola)

    Det verkar vara en riktigt dålig förskola. Ni skulle ha anmält detta hos kommunen för länge sen.

    Men att prata om vad samhället är på väg är totalt irrelevant. Tror du att det är ett nytt fenomen att en förskola fungerar dåligt?

  • Anonym (Q)

    En tanke jag får när du skriver att föräldrar inte bli inbjudna till festligheter är, det råkar inte vara så att det ev finns barn på just den förskolan med behov av skydd? 


    Det verkar bli mer och mer vanligt att det inte är lucia, sommar, påsk osv -firanden på förskolor. 


    Det känns märkligt att just denna förskola verkar stänga ute anhöriga till barnen. 


    Det finns kanske en orsak till detta. Dock kan jag tycka att målsmän skulle kunna få en hint om detta iså fall.

  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)
    Anonym (Dålig förskola) skrev 2024-06-16 02:00:16 följande:

    Det verkar vara en riktigt dålig förskola. Ni skulle ha anmält detta hos kommunen för länge sen.

    Men att prata om vad samhället är på väg är totalt irrelevant. Tror du att det är ett nytt fenomen att en förskola fungerar dåligt?


    Efter att ha haft barn på annan förskola ett år så tycker jag att stora barnets förskola är dålig! När jag uttryckte min oro för pedagogerna så bekräftade en pedagog att det är lite otryggt där just nu och dom arbetar på det. Sen nör kommunen la ned flera förskolor bla. en privat förskola (den som vårt minsta barn fick plats på först) Då läste jag motiveringen till varför och anledningen var att de inte hade personal som var utbildad och inte kunde läroplanen. Då läste jag på om läroplanen och insåg att stora barnets förskola bryter mot läroplanen på två punkter och jag ska ta det vidare till skolinspektionen faktiskt. 
  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)
    Anonym (Q) skrev 2024-06-16 02:05:36 följande:

    En tanke jag får när du skriver att föräldrar inte bli inbjudna till festligheter är, det råkar inte vara så att det ev finns barn på just den förskolan med behov av skydd? 


    Det verkar bli mer och mer vanligt att det inte är lucia, sommar, påsk osv -firanden på förskolor. 


    Det känns märkligt att just denna förskola verkar stänga ute anhöriga till barnen. 


    Det finns kanske en orsak till detta. Dock kan jag tycka att målsmän skulle kunna få en hint om detta iså fall.


    Har faktiskt ingen aning, kan inte tänka mig det. Skulle det finnas barn med behov av skydd skulle de nog inte tapetsera halva förskolan med fotografier, namnskyltar i kombination till bilder, sätta upp bilder på barnen på väggarna och en ballong ovanför där det står de 6 första siffrorna i personnumret.

    Tror det hänger på rektorn också till viss del. Hon verkar lite knepig faktiskt. Min unge har gått där i 5 år jag såg rektorn för första gången förra veckan. Anledningen till att jag viste det var rektorn var för att hon hade namnbricka. Så tog 5 år för henne att visa sig. Jag behövde ett intyg en gång från förskolan att den var stängd en vecka i coronatider för att försäkringskassan var tvungen att ha det för att jag skulle kunna vabba. Jag försökte ringa rektorn men hon svarade inte. Jag mailade tillslut och fick svar, jag bad henne skicka intyget men hon vägrade. Försökte säga till rektorn att ringa mig när hon har tid, hon vägrade. Fick flera avslag från försäkringskassan, försökte typ 4 gånger få rektorn att skicka intyget men som sagt hon vägrade. Så fick istället ta till hårdare ton mot försäkringskassan och sa att jag har rätt till pengarna och kommer överklaga tills ni ger er sen är det upp till er hur mycket resurser ni tänker lägga på detta. Då fick jag pengarna. 

    Har försökt få tag på rektorn andra tillfällen också men hon svarar aldrig i telefon, mailkontakt funkar även om hon inte vill hjälpa till så mycket. 
  • Anonym (Isabel)
    Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag) skrev 2024-06-16 01:54:05 följande:

    Inte lätt atr skapa ett nätverk när man inte har några kontaktuppgifter, eller ens känner föräldrarna  


    Just det är ju dock inte förskolans ansvar.
    Prata med folk vid lämning/hämtning, lägg en lapp i korgen eller liknande. 
  • Anonym (Isabel)
    Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag) skrev 2024-06-16 02:16:41 följande:
    Efter att ha haft barn på annan förskola ett år så tycker jag att stora barnets förskola är dålig! När jag uttryckte min oro för pedagogerna så bekräftade en pedagog att det är lite otryggt där just nu och dom arbetar på det. Sen nör kommunen la ned flera förskolor bla. en privat förskola (den som vårt minsta barn fick plats på först) Då läste jag motiveringen till varför och anledningen var att de inte hade personal som var utbildad och inte kunde läroplanen. Då läste jag på om läroplanen och insåg att stora barnets förskola bryter mot läroplanen på två punkter och jag ska ta det vidare till skolinspektionen faktiskt. 
    Jag skulle också (eller först faktiskt) ta det över rektorns huvud till ansvarig huvudman. Om det är kommunen eller privat utförare.
    Men kommunen är tillsynspliktig över privata förskolor så de bör också få ta del.
  • ElaineBenes

    Är det vanligt att ha barn på olika förskolor? Tur i detta fallet visserligen eftersom den andra verkar vara bra. 

    På vår förskola har vi blivit bjudna till såväl sommarfest som Lucia. Under pandemin införde de lucia utomhus och har fortsatt med det vilket är jättemysigt. Familjerna tar med fika och fikar tillsammans på gården. 

    Nu slutar ju i och för sig flickan förskolan, men varför har du inte försökt byta? Tänker främst på att hon inte varit trygg, inte huruvida det varit lucia eller ej. 

    Hoppas allt går bra och att hon trivs i skolan. 

  • Anonym (Lis)

    Vi hade också sommaravslutning för hela förskolan där de som skulle sluta tackades av.

    Låter väldigt konstigt att ni inte haft föräldramöten, utvecklingssamtal eller nånting, och inga föräldrar verkar ha reagerat på typ 4 år?!! 

    Skönt att ni har andra barnet på ett annat ställe och att äldsta barnet byter nu, hoppas förskoleklassen känns bättre.

  • Anonym (X)
    Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag) skrev 2024-06-16 02:16:41 följande:
    Efter att ha haft barn på annan förskola ett år så tycker jag att stora barnets förskola är dålig! När jag uttryckte min oro för pedagogerna så bekräftade en pedagog att det är lite otryggt där just nu och dom arbetar på det. Sen nör kommunen la ned flera förskolor bla. en privat förskola (den som vårt minsta barn fick plats på först) Då läste jag motiveringen till varför och anledningen var att de inte hade personal som var utbildad och inte kunde läroplanen. Då läste jag på om läroplanen och insåg att stora barnets förskola bryter mot läroplanen på två punkter och jag ska ta det vidare till skolinspektionen faktiskt. 
    Ni har ju vetat om att den är dålig i minst 4 år, sedan pandemin. Konstigt att du inte reagerat förrän nu, när hen ska sluta. Känns som att det andra som är dåligt är inte så viktigt, men avslutningsfesten är det.
  • Anonym (5-åring)

    Nu har jag ?bara? en 5-åring som har ett år kvar men de går ju tillsammans med de som slutade nu. På vår förskola så har de på förskolan en liten egen avslutning sista onsdagen (så alla 15-timmarsbarn kan delta). Alltså där de sjunger en sista gång med alla och de får äta glass och säga hej då. sen fortsätter ju verksamheten som vanligt för många barn så vore konstigt med en sommaravslutning så sätt. 


    vår äldsta började ju under pandemin så vi är ju inte vana vid något annat men vi har inte fått vara med på något firande, inte lucia osv och inga avslutningar med vuxna. De har ju en liten utställning o slutet av terminen med allt de gjort under året. Men vi har aldrig träffat hälften av de andra föräldrarna. Visste inte att andra förskolor anordnade något sådant. Känns som det faller utanför deras arbetstid att fixa med det? 


    det som är synd är ju dock att man inte heller kan dra ihop alla för man vet ju inte vilka alla föräldrar är även efter 4 år på förskolan. GDPR stoppar ju all form av kommunikation, man kan ju inte googla vad folk heter. Man lär ju bara känna de som hämtar och lämnar samtidigt. Är först nu när barnen börjar ha kalas man fått ansiktet och namn på andra föräldrar haha.

  • Anonym (5-åring)
    Anonym (5-åring) skrev 2024-06-16 19:47:02 följande:

    Nu har jag ?bara? en 5-åring som har ett år kvar men de går ju tillsammans med de som slutade nu. På vår förskola så har de på förskolan en liten egen avslutning sista onsdagen (så alla 15-timmarsbarn kan delta). Alltså där de sjunger en sista gång med alla och de får äta glass och säga hej då. sen fortsätter ju verksamheten som vanligt för många barn så vore konstigt med en sommaravslutning så sätt. 


    vår äldsta började ju under pandemin så vi är ju inte vana vid något annat men vi har inte fått vara med på något firande, inte lucia osv och inga avslutningar med vuxna. De har ju en liten utställning o slutet av terminen med allt de gjort under året. Men vi har aldrig träffat hälften av de andra föräldrarna. Visste inte att andra förskolor anordnade något sådant. Känns som det faller utanför deras arbetstid att fixa med det? 


    det som är synd är ju dock att man inte heller kan dra ihop alla för man vet ju inte vilka alla föräldrar är även efter 4 år på förskolan. GDPR stoppar ju all form av kommunikation, man kan ju inte googla vad folk heter. Man lär ju bara känna de som hämtar och lämnar samtidigt. Är först nu när barnen börjar ha kalas man fått ansiktet och namn på andra föräldrar haha.


    Kan tillägga att vi haft föräldramöte 2 ggr (första åren var inställt pga pandemin) och då kom det vi och två föräldrar till vi redan kände. vi har också haft utvecklingssamtal sporadiskt, första åren digitalt (en gång enbart i skrift) pga pandemin. Nu senast fick vi be om ett då de enbsrt höll samtal för de barn som hade svårt egentligen så såg Ingen poäng att ha med oss. Vi tyckte dock det var viktigt ändå. 


    man har inte heller fått lämna sitt nummer till andra vid deras platser om det ej gällt kalas så inte kunnat lära känna någon därifrån. även fått höra i efterhand att andra försökt lämna nummer till oss men det har ej kommit fram. Så varit någon policy tror jag.  

  • Anonym (Vill inte missa dotterns stora dag)

    Upplevde den inte som sämre förrens hon bytte avdelning. Sen när hon börja berätta själv vid 5 års ålder förstod jag hur illa det kan vara sen när lilla började på annan förskola där det funkar helt annorlunda så började jag ogillla förskolan ännu mer. Dessutom är jag separerad med pappan och han har inte vilja byta Så har inte kunnat göra så mycket åt det 


    Anonym (X) skrev 2024-06-16 12:23:12 följande:
    Ni har ju vetat om att den är dålig i minst 4 år, sedan pandemin. Konstigt att du inte reagerat förrän nu, när hen ska sluta. Känns som att det andra som är dåligt är inte så viktigt, men avslutningsfesten är det.
Svar på tråden Ni som har barn som ska börja skolan i höst, har era barn avslutning på förskolan?