Inlägg från: Anonym (Lotta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lotta)

Har legat med min systers kille

Anonym (Man) skrev 2024-07-31 01:02:51 följande:

Som man har jag fått uppfattningen att tjejer mycket oftare är avundsjuka på sina tjejkompisar/syrror som har en pojkvän/man o därför "provar" att ha sex med sina tjejkompisars / syrrors pojkvänner/män, mycket oftare än vad män gör. Jag blir som man förvånad hur ofta man hör o läser om detta. Hör inte alls lika ofta om killkompisar som gör så eller pratar bakom ryggen på varandra som kvinnor gör.

Så en undran: kanske flera av er kvinnor som skriver här OXÅ varit sugna o lite avundsjuka på era väninnors pojkvänner o män o velat pröva o få sex av den mannen, men inte vågat ta steget?

Så egentligen kanske vissa kvinnor här är upprörda på Mia... fast ni egentligen innerst inne (enligt Freudianskt tänkande) faktiskt är AVUNDSJUKA på att Mia vågade ta ett steg som ni inte vågar? (På samma sätt som påklädda tanter ofta är avundsjuka på unga tjejer som vågar klä sig sexigt? Upprördheten bottnar egentligen ofta i avundsjuka?

Bara en tanke...

//en man

Ditt resonemang låter light konspiratoriskt mot Kvinnan. Tjejer är möjligen i en svagare position i jämförelse med Männen, ex vis  lönemässigt i kvinnodominerade yrken på arbetsmarknaden. Dubbelarbetande, tar huvudansvaret i hushållsarbetet. I underdog position förhåller de sig så systerligt de kan. Möjligen är killar i sitt utgångsläge i regel rakare i sin kommunikation. enklare att förstå sig på och framstår därmed justare. Men vi ska här akta oss för att hårdra något eller generalisera! Skippa det freudianska tänket här! Rikta ditt fokus på maktstrukturer mellan kvinnor och män. Min bild är INTE att kvinnor i sin mer utsatta position generellt är mer AVUNDSJUKA på andra kvinnor än männen är på andra män. Inkluderande vänners eller syskons val av partners. Feelings av avund eller annat kontraproduktivt handlar klart mer om personlighetstyp än om kön! Avund är lika vanligt förekommande i bägge läger hos män som hos kvinnor. Vilket många trådar på plattformen verkligen ger oss kvitto på!  Allt som ofta förfasar sig tjejer istället omvänt över sina medsystrars val av partners. Vill undvika pinna på i deras mockasiner.
  • Anonym (Lotta)
    Mia04 skrev 2024-07-31 01:25:21 följande:

Det är synd om oss båda fast på olika sätt.

Bara för jag inte har någon erfarenhet att gå igenom en kris så kallar man mig inte för korkad. Du är verkligen en riktig barnrumpa. 

Men som sagt man vill väl inte vara ledsen mer en 2 veckor i streck? nu har det gått 4 +

Om du tar in att otrohet handlar om ett SVEK TRAUMA kan hända ditt tålamod ökar. I sammanhanget är en månad eller ett par veckor en otroligt kort tidsperiod. Läkningsprocessen tar betydligt längre tid än så. 

I din systers fall har hon dessutom dubbla svek att förhålla sig till och bearbeta. KILLENS OTROHET och DITT SVEK. Du ska utrusta dig med en ökad förståelse inför syrrans sits. Undvika sätta dig och dina behov i första rummet! Ge dig till tåls helt enkelt. :) Har din syrra någon opartisk person att snacka med? 

• Anonym (Lotta)
    Mia04 skrev 2024-07-31 10:18:54 följande:

Jo, det är synd om mig. Hur tror du det känns för mg när man vid varje samtal blir kallad för äckel,svin eller kräk? hon har även gjort så våra gemensamma vänner har kallat mig det också. 

Jag hade fullt förståelse i början då hon kanske var chockad och inte visste vad hon sa till mig. Men nu har det gått en tid och hon borde ha insett att det enda äcklet,svinet/kräket är hennes ex. 

Hon behöver nog en spark i baken för att vakna upp och se hur hon behandlar mig. 

Lite svårt att visa empati till någon som kallar mig för saker som jag definitivt inte är

Mia04. 

Åtminstone testa/försök skifta perspektiv!!!

Din syster är den som hamnat i skiten och behöver jobba med ett dubbelt svek. inte du. Varför har du så svårt för att leva dig in i hur syrran tycker och känner? 

Anonym (Lotta) skrev 2024-07-31 09:40:48 följande:

Om du tar in att otrohet handlar om ett SVEK TRAUMA kan hända ditt tålamod ökar. I sammanhanget är en månad eller ett par veckor en otroligt kort tidsperiod. Läkningsprocessen tar betydligt längre tid än så. 

I din systers fall har hon dessutom dubbla svek att förhålla sig till och bearbeta. KILLENS OTROHET och DITT SVEK. Du ska utrusta dig med en ökad förståelse inför syrrans sits. Undvika sätta dig och dina behov i första rummet! Ge dig till tåls helt enkelt. :) Har din syrra någon opartisk person att snacka med? 

• Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-07-31 10:29:39 följande:
    Jag kan bara tala för mig själv,och för min del så handlar det då inte om någon avundsjuka.
    Jag har dock varit i en liknande situation som TS syster och kan därför sätta mig in i hennes situation.
    Det och att TS inte verkar fatta vad hon har utsatt sin syster för gör att jag reagerar.
    Själv skulle jag aldrig kunna ha samvete nog att göra så mot varken min syster eller någon vän.
    Men jag hoppas att TS trollar.
    En till här som hoppas TS trollar Solig
  • Anonym (Lotta)

Molly50. 

Ja du har helt rätt. Trådar öppnas i parti och minut om Sex med väninnans kille, sex med systerns kille eller tänd på och sex med kollega. De påminner om varandra I sättet att skriva och upplägg. Nåt lurt frågar jag mig? Nåns hang up? Trolleri trollera?

• Anonym (Lotta)

Mia04

Svar på ditt inlägg # 1579. Att du har så fel. 

Hej Mia, Hoppas verkligen att du har rätt och jag fel. Men min intuition säger mig ändå något är mysko. 

Om du är for real - möt din syster på hennes planhalva. Gå henne till mötes. Hon har det mycket tufft nu i sitt. Underlätta hennes vardag om du bor kvar. Vill hon inte ha med vare sig dig eller exet att göra boka in (dig och din syster) hos en terapeut eller familjerådgivare. Du ges redan rätt god rådgivning i tråden av ett par användare, en del tar förstås i på skarpen. men i terapi kan ni nysta i allt i lugn och ro. Ni behöver absolut den satsningen i min opinion. Hoppas bara din syster håller dörren tilräckligt öppen för dig i er konflikthantering.

• Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-08-01 19:09:50 följande:
    Ja,exakt! Och en av dessa TS (om det inte är samma) skrev även pm till mig och skrev på liknande sätt även där.
    Så dt känns lite lurt.
    Hoppsan citat knappen funkar på nytt. Mina poster hamnade i spam igår. 

Jo,  jag håller absolut med om att ovanligt många trådar handlar om typ om jag låg med min systers kille, ligger med grannfrun eller våldsamt tänd på kollegan. Nån som obsessar?  Det du säger är aningen lurt oxå när upplägg och språkligt är samma rätt ofta. plus i ditt fall när TS i PM skrev på motsvarande sätt där. 🤔
  • Anonym (Lotta)
    Mia04 skrev 2024-08-02 12:39:34 följande:
    Ja, samtidigt har jag ju fått betydligt högre straff en honom. Både fysiskt och psykiskt och tydligen ska jag bara ta det utan att få säga stopp. det är fegt att så många både irl och här går på mig.

klar man ska vara ärlig.
    Men som sagt man behöver ju inte älta och det känns som vissa njuter att kalla mig för svin. Går till er själva skulle ni vilja blir kallade för svin? Det är inte direkt trevligt att bli kallad för och et gör ont

Om din syrra har brutit helt med killen är väl straffet tuffare än ditt? 

Ja håller med om att tonen kan vara hård på FL om ämnet avhandlar otrohet. Klen tröst. Men i en tråd blev en otrogen kille kallad etter värre. Ditt otrogna svin. En tjej tog till stora släggan när den otrogna killen slog dövörat till. Här handlar det mkt om ett syskonsvek som din syster och du som sagt behöver prata om. Kanhända ligger det för nära i tiden. Du får hålla koll och vänta och se. 

• Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-08-03 15:11:41 följande:
    Ja,det har hänt mig med.

Ja,precis. Det är för mycket som påminner om de andra trådarna plus de pm jag fick från personen i fråga.
    Ja, det vore alltför otroligt om två olika personer skriver så på samma sätt och om samma ämnen. Plus postar PM där hen skriver som i tråden. Tror hen och vi debatterade i samma tråd i en angränsande grej när hen på nått ovanligt sätt lade ut privata krokar. Tja, ett mysterium är det allt. 
  • Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-08-06 19:25:31 följande:
    Ja,precis. Hon skrev till mig också att hon hade lagt ut privata krokar till folk som hon visste hade partners.
    Ja,och nicknamnet börjar dessutom på samma bokstav.
    Ursäkta sent svar. Ja, jag håller med. Om nick namnet börjar på samma bokstav är det samma person som lägger ut privata krokar till upptagna. Uppfattar oxå hen som en man som tvärvänder i trådar och låtsas vara en kvinna när alla i tråden utgår ifrån hen är en kille. Humor? Tja, verkar lite så!
  • Anonym (Lotta)

Någon som har en opinion om när det är okej att dejta och ligga med syrrans exkille? En månad. Ett år. Aldrig. 

• Anonym (Lotta)

Nu var det inte sexfantasier jag tänkte på. Snarare exempel IRL där en syster dejtar och blir ihop med sin systers expojkvän eller exman. När är det tillåtet så att säga? TS gick verkligen överstyr i sin systerroll. Men finns det tillfällen när det är godtagbart eller godkänt välja sin systers eller broders pojkvän/flickvän? 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-08-30 11:06:29 följande:
    Om man är intresserad av syrrans/kompisens ex så stämmer man av med dem först om det är ok. Som regel är svaret oftast "When hell freezes over" att bli ihop med syrrans/kompisens ex.
    Ja, jag håller nog med. Men inbillar mig dock det finns ett bäst-efter-datum. En slags tidsangivelse, i vilken relationerna till syrrans/kompisens ex anses mer okej och killarna blir till lovliga byten no matter what. Sådana är emellertid knappast omständigheterna för TS som tutar och kör utan systerns samtycke och/eller oavsett syskonets aktiva parrelation med killen eller inte. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-08-31 07:48:20 följande:
    Absolut kan det finnas ett "bäst-efter", därav att man tar upp det med berörd part (syster/vän) innan man eventuellt går efter dennes ex.Ja,  Lojaliteten ska vara hos syster/bror/kompis. Att då ta upp ditt väckta intresse för dennes ex är såklart ett särskilt känsligt kapitel. Speciellt delikat om personen ifråga har kvarstående känslor, är sårbar, vilket användare Molly nämnde, och/eller om uppbrottet förknippat med mycket kämpigt. I sådana case behöver hänsyn verkligen tas! Absolut inget drömläge att tuta och köra eller gå på sin känsla, såsom TS (one night stand samt parterna. syster med pojkvän i en pågående relation). Sedan finns givetvis alltid två versioner till uppbrottet, vilket ändock medför en lojalitet till syskons/väns upplevelse/version. 
  • Anonym (Lotta)

Anonym (Varför?). responsen min hamnade i post 1645, märkligt tekniskt bara.

• Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-08-31 11:34:06 följande:
    Kanske inte om ens vän eller syskon fortfarande har känslor kvar för exet.
    Anonym (Varför?) skrev 2024-08-31 15:08:39 följande:
    Eller om det varit ett dåligt uppbrott. 

Ja, jag håller absolut med om att båda scenarierna du tar upp flaggar för Ett Big No. Som att ge sig ut på fragil is. Uppläggen för syskonet/kompisen är som att strö salt i såren. Det är ju oxå känslan av dubbla svek som TS syster hanterar. Fy så jobbigt.

Exempel. Om TS istället hoppat i säng med en gemensam killkompis kunde smärtan varit obetydlig, mer förenad med tjejfniss och komiska referenser. 

Ändå. Undrar om kusten inte är klar om syskonet/kompisen färdig med relationen till killen, träffat nytt och är lycklig med den nya och bildat familj? 

• Anonym (Lotta)
    molly50 skrev 2024-09-01 12:16:00 följande:
    Ja,precis.

Ja,absolut. Men då kan man ändå ta upp det med syskonet/vännen och fråga om det känns ok.

Jamen visst! Är det diplomatiska sättet att hantera huvudbryt. 

Har själv flera ggr hamnat i lägen där syskons/väninnas ex initialt tagit tydliga initiativ mot mig på alla sätt. Men där jag haft något mer intressant för mig och vidarebefordrat killarnas intresse till ett syskon/en väninna. Ett slags första tjing tycks föreligga? Om relationerna landat i uppbrott dyker samma killar upp i min närhet, men om dem alls ska övervägas måste ett väl tilltaget bäst-efter-datum ha passerats samt behövs som du nämner allra helst ett uttryckligt samtycke av syskonet/väninnan komma till. Det senare bör inte glömmas bort. 

Svar på tråden Har legat med min systers kille