• Goneril

Har legat med min systers kille

"Ung och dum" är det återkommande mantrat i tråden. När jag läser det TS skriver, till exempel att hon betraktar mammans högst rimliga krav som "tjat", får jag en annan bild. Att dessutom hoppa i säng med svågern och på allvar tro att ett "förlåt" skulle ställa allt tillrätta är inte bara dumhet utan tyder på något annat, diagnos av något slag.                                                                                                                                                                      Om nu TS lider av en lindrigare funktionsnedsättning är det ju väldigt illa att svågern utnyttjat den, den största skulden här vilar på honom. Han ska inte dricka sprit med någon som uppenbarligen inte har fullt förstånd, det borde han hålla sig för god för. Nu har han fått ta konsekvenserna av sitt handlade och blev utkastad med huvudet före.                                                                                                                                                                         Nu är systerns äktenskap i spillror och TS hemlös i det närmaste. Hon får väl böna och be "morsan" om husrum mot att hon utfäster sig att storstäda och fortsättningsvis dela hushållsarbetet, såsom en myndig person förväntas klara av, det vill säga om inte en diagnos är ett faktum. I så fall behöver TS boendestöd och en bostad genom kommunens försorg.                                                                                                                               Ponera att TS är normalbegåvad och just lämnat gymnasiet, förhoppningsvis med godkända betyg i alla ämnen. Hon ska då börja plugga på högskola och där handlar det om eget ansvar för studierna, det är inte som på gymnasiet. Att sköta sig i fortsättningen i alla avseenden är ett sätt att bli tagen till nåder i släkten, om inte en diagnos kräver andra åtgärder förstås.                                                        

• Goneril

Där ser man. Jag försökte göra en lite vänlig och förstående analys av TS fadäs eftersom jag tyckte synd om henne då hon inte verkar så smart; men den slutsatsen tyckte TS var så "otroligt dum" att hon vägrade kommentera. Så är det kanske i livet; folk står hellre ut med att bli anklagade för omoral än dumhet.                                                                                                                                                                                                                   Sin framtid på högskola eller universitet har hon inte nämnt, men ska hon bo på studentkorridor blir det till att städa och plocka undan efter sig. Ansvar för studierna får hon också ta för annars blir det konsekvenser.

• Goneril

Antingen är tråden ett påhitt eller också lider TS av en intellektuell funktionsnedsättning med bristande impulskontroll och avsaknad av konsekvenstänkande.                                                                                                            Med utgångspunkten att tråden är äkta, undrade jag hur TS liv för övrigt ser ut, högskola till hösten möjligtvis. Svaret har uteblivit; sanningen är nog att det rör sig om daglig verksamhet för TS del.

• Goneril

Kan inte hjälpas, nu börjar jag tycka lite synd om TS trots allt. Det hon gjorde var moraliskt förkastligt, men karlsloken ska ha sin beskärda del av klandret, kyrkstocken på söndag får vi hoppas, den bestraffningsmetoden borde återinföras.                                                                                                                                     TS står på tröskeln till vuxenvärlden och har redan bränt alla sina broar, alla är arga på henne, både systern och morsan. En funktionsnedsättning lider hon också av som tar sig uttryck i bristande impulskontroll och avsaknad av konsekvenstänkande. Jag har frågat om hon har godkända gymnasiebetyg men hon har inte svarat, förmodligen är det inte så.                                                                                                                                                  Hur ska det nu gå, ska hon sova i nån källare, hur ska hon försörja sig, hur ska hon klara sina studier med denna bannlysning hängande över sig? Julafton i isolering? Nu får vi hoppas att hon inte blev med barn, det vore droppen ...

• Goneril

Otroligt, otroligt! Man blir så arg när man läser TS inlägg att man nästan får hjärtinfarkt!  "Hemma är det föräldrarna som plockar i ordning", jag har väl aldrig hört på maken! Jag blir nu allt mer övertygad om att TS har en hjärnskada, utvecklingsstörning av något slag.                                                                                                               Till det redan digra syndaregistret kan läggas att hon kallar sin mor "jobbig kärring", en mamma som generöst har upplåtit sitt hem åt henne. Det som hände i sängkammaren hos systern ångrar hon egentligen inte utan tycker bara att det var dumt att de blev påkomna.                                                                                                             Den tillstymmelse till medlidande jag kände för TS försvann nu, "ung och dum" skriver hon, "ung och synnerligen ointelligent, dessutom hänsynslös" ska det vara.                                                                                                                                                                                              Flera gånger har jag frågat hur det står till med utbildning och högskola, det kunde vara intressant veta hur TS har tänkt sig tillvaron framöver, men hittills har hon inte besvarat detta. Om TS visar sig ångerköpt och dessutom sköter studierna kunde det vara ett sätt att blidka systern och mamman. Dessutom ska hon sköta all veckostädning hos mamman en lång tid framöver.

• Goneril

Boendestöd genom kommunens försorg. Det är inte rimligt att förvänta sig att TS ska klara eget boende. Dagtid är det säkert Samhall eller någon annan DV som gäller. Viktigt att TS får stöd, hon befinner sig ju på ett litet barns nivå; ingen impulskontroll eller konsekvenstänkande. Hennes allmänna IQ försvarar dock inte det hon gjort och heller inte hennes attityd mot mamman, men ju längre tråden framskrider ju tydligare blir det att TS inte är normalbegåvad.

• Goneril

Alla som engagerat sig i tråden, och vi är många, får nog se slaget förlorat. Allt som har sagts rinner av TS som vatten på en gås. Det beror helt enkelt på att hon inte förstår, hissen går inte ända upp. De verkliga förlorarna är systern och mamman, TS glider vidare mot nya mål.

• Goneril

Vi behöver nog inte fundera så mycket på TS framtida liv; det kommer inte att bli någon succé med den människosyn hon har. Alla kommer att genomskåda henne för särskilt smart är hon inte Trist, släkten kommer att vända sig från henne och kompisarna också, högst sannolikt. Hon hade kunnat dra lite lärdom av inläggen I tråden, men så är nog inte fallet. Var och en sin egen lyckas smed.

• Goneril

19 år är TS, då gäller utspring för studenter mot en ljusnande framtid. Här får man inget grepp om TS tillvaro, bara att hennes relationer med släkten är katastrofala. Vad lever du på, TS, och har du klarat dig genom gymnasiet med godkända betyg?                                                                                                                                     19 år är den tid i en ung människas liv då man väljer bana. Det är den tid då man drömmer om en utbildning och ett yrke och då man grundlägger värderingar och utvecklar intressen, den tid då man börjar ta vuxenansvar för sitt liv.                                                                                                                                                                TS verkar just inte ha något annat intresse i livet än att kn???la, det kommer att bli en mycket torftig tillvaro, hoppas TS förstår det trots sin bristande intellektuella förmåga. Hoppas hon försöker skaffa sig stöd och hjälp att ändra inriktning mot en något mer meningsfull tillvaro.

• Goneril

En annan aspekt: Hur har TS blivit uppfostrad, hur kan det komma sig att hon blivit så hopplös, omöjlig att ha i möblerade rum, utan hyfs? Hur kan mamman ha tillåtit att hon glider fram utan att hjälpa till hemma?                                                                                                          Antagligen, min hypotes, är det för att TS saknar en del hjärnceller, det är därför mamman har haft överseende med henne. Efter bravaden med systerns kille lär nog tålamodet tryta. Då gäller det att hjälpa till och ta den beskärda delen av hushållsarbetet. 

Svar på tråden Har legat med min systers kille