• pandarinen

    Symtom o erfarenhet av lindrig vattkoppor?

    Hej! Lillkillen 4 år lekte med en kompis, dagen efter började kompisen få utslag, vattkoppor. Kompisen hade i sin tur lekt med en vän visade det sig som hade vattkoppor för 2 veckor sedan.
    min lilla kille fick ett rött utslag redan 8 dagar och senare på dag 10 hade han 17 prickar på ryggen. prickarna har spridit sig vidare, sju på bröst/mage och sju på hals/kinder.
    men, det är bara som små upphöjda prickar, några har små sårskorpor. Men jag ser inga blåsor/. i övrigt mår han som vanligt, förutom att utslagen kliar men han är duktig och kliar inte på dem. ?För det får man inte? säger han :)
    hur lindrigt kan vattkoppor vara? 

  • Svar på tråden Symtom o erfarenhet av lindrig vattkoppor?
  • Anonym (Pops)

    Vår äldsta tjej hade knappt några prickar alls. Det var två i ansiktet om jag minns rätt och kanske 10 sammanlagt på mage och rygg. Jag är hemskt tacksam för det, eftersom vattkoppor kan vara så fruktansvärt påfrestande på barnen. Vissa menar att om man har en lindrig sjukdom kan den återkomma igen när barnet är äldre. Händer det så händer det, tänker jag. Hon är 10 år idag och har inte fått någon fler omgång ännu i alla fall. 

  • pandarinen

    Enligt min mamma hade jag också väldigt lindrig, det var nästan så de inte förstod att det var koppor men det var flera barn som hade så de antog det. Jag tänker att om det är så att skyddet för att bli sjuk igen ökar vid lindrig vattkoppor så borde det ändå finnas kvar i kroppen så att nästa gång blir lindrigare på grund av det. Hur gammal var din dotter när hon fickvattkoppor? Men hon hade blåsor?

  • Anonym (Pops)
    pandarinen skrev 2024-06-04 22:32:21 följande:

    Enligt min mamma hade jag också väldigt lindrig, det var nästan så de inte förstod att det var koppor men det var flera barn som hade så de antog det. Jag tänker att om det är så att skyddet för att bli sjuk igen ökar vid lindrig vattkoppor så borde det ändå finnas kvar i kroppen så att nästa gång blir lindrigare på grund av det. Hur gammal var din dotter när hon fickvattkoppor? Men hon hade blåsor?


    Visst kan det vara så. Dom får ju ändå skydd av den infektion de har, även om de inte är täckta med koppor över hela kroppen. Hon var 3 år och fick det från förskolan :) minns jag rätt hade hon några enstaka blåsor, men då kanske 3-4. Hon kliade ingenting, märkte inte ens av dom och var inte det minsta sjuk på något sätt, mer än smittsam då :)
  • Anonym (stor)
    pandarinen skrev 2024-06-04 21:54:39 följande:
    Symtom o erfarenhet av lindrig vattkoppor?

    Hej! Lillkillen 4 år lekte med en kompis, dagen efter började kompisen få utslag, vattkoppor. Kompisen hade i sin tur lekt med en vän visade det sig som hade vattkoppor för 2 veckor sedan.
    min lilla kille fick ett rött utslag redan 8 dagar och senare på dag 10 hade han 17 prickar på ryggen. prickarna har spridit sig vidare, sju på bröst/mage och sju på hals/kinder.
    men, det är bara som små upphöjda prickar, några har små sårskorpor. Men jag ser inga blåsor/. i övrigt mår han som vanligt, förutom att utslagen kliar men han är duktig och kliar inte på dem. ?För det får man inte? säger han :)
    hur lindrigt kan vattkoppor vara? 


    Min son hade ungefär såsom du beskriver. Lite prickar, klåda, men inte så farligt. Ingen feber eller liknande, utan var pigg och aktiv som vanligt. Han var precis 4 år också. Så visst kan det vara så!

    Hans lillasyster hade samtidigt, hon var då ca ett år gammal. Även hon var lindrigt sjuk, ingen feber eller så. Men hon fick enormt mycket mer prickar, blåsor, och kliade nästan sönder sig. 
Svar på tråden Symtom o erfarenhet av lindrig vattkoppor?