• Anonym (A)

    Min partner var otrogen och nu har jag tappat känslor

    Hej

    Jag anser att min partner har varit otrogen mot mig, inte fysiskt men emotionellt skulle jag säga. Han har pratat nedvärderande om mig till en annan kvinna och även gett henne såna komplimanger som jag inte tycker att man ger någon annan än sin partner. Nu i efterhand inser jag att jag var väldigt naiv som trodde att han aldrig skulle kunna göra något sådant. Jag blev väldigt sårad men har valt att förlåta honom då han visar att han ångrar sig och för att han gör väldigt mycket för att jag ska få tillbaka tilliten till honom.

    Nu till saken, när det här hände så blev jag som sagt väldigt ledsen och kände att mitt liv var hopplöst om vi skulle gå skilda vägar. Jag såg inget liv utan honom. Men nu, efter ett halvår lite drygt, när jag bearbetat det här, så känner jag mig nästan som att jag har stängt av känslorna, eller som att jag tappat känslor för honom efter det som hänt. Han visar mig otroligt mycket kärlek men jag har svårt att visa det tillbaka, för jag vet inte vad jag känner. Det är svårt att förklara men är det någon som känner igen sig?
    Behöver vi ta en paus så att jag får rannsaka mina känslor eller vad tror ni?

    Jag ber om att helst inte få några åsikter eller påhopp kring mitt val att förlåta honom eller vad ni anser är otrohet osv. Kom ihåg att ni bara hör historien från mitt håll och det finns alltid två sidor av myntet. 
  • Svar på tråden Min partner var otrogen och nu har jag tappat känslor
  • Anonym (Intel inside)

    Det är väl helt naturligt att man drar tillbaka en del av sitt känslokapital när man inte längre litar på den som innan fått tillgång till det? Ditt psyke försöker skydda dig från en ny besvikelse och mentalt illamående.

    Antingen blir det bättre med tiden eller så inte, det är inget någon annan kan veta.

    Även i riktigt dåliga relationer kan det finnas dagar som känns bra och kompenserar en smula för övrigt, men vill man veta hur det går överlag kan man väl börja skriva en enkel dagbok bara med "bra" eller "dålig" för varje dag och räkna hur många dagar som faktiskt känns okej.

    Sen får du sätta en målbild- hur många dagar per månad ska kännas bra för att det ska vara värt att stanna?

  • Anonym (Triss)

    Att prata nedvärderande om sin partner märkligt. Det finns inget ?skönt? i det. Men att vara otrogen kan vara ?skönt? för stunden. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Intel inside) skrev 2024-06-04 07:31:42 följande:

    Det är väl helt naturligt att man drar tillbaka en del av sitt känslokapital när man inte längre litar på den som innan fått tillgång till det? Ditt psyke försöker skydda dig från en ny besvikelse och mentalt illamående.

    Antingen blir det bättre med tiden eller så inte, det är inget någon annan kan veta.

    Även i riktigt dåliga relationer kan det finnas dagar som känns bra och kompenserar en smula för övrigt, men vill man veta hur det går överlag kan man väl börja skriva en enkel dagbok bara med "bra" eller "dålig" för varje dag och räkna hur många dagar som faktiskt känns okej.

    Sen får du sätta en målbild- hur många dagar per månad ska kännas bra för att det ska vara värt att stanna?


    Tack! Det ska jag försöka göra! Jag känner faktiskt ofta att det är bra, vi har lärt oss kommunicera bättre efter den här händelsen och har inte alls lika mycket tjafs som innan. Däremot känner jag mig liksom avstängd och det känns som det inte skulle göra något om vi gick isär. Men jag ska försöka skriva upp vad som är bra och dåligt med varje dag och försöka se om det är så här jag vill fortsätta att leva mitt liv. Tack för bra input! 
  • Anonym (Cissi)

    Eftersom det handlar om dina känslor för honom, så finns det väl bara en sida av det, dvs din. 


    Du får reda ut det, vad du känner för honom och om du vill lämna. Huruvida det är otrohet eller inte har inte med saken att göra. Om du inte älskar honom längre så lämna. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Cissi) skrev 2024-06-04 08:10:48 följande:

    Eftersom det handlar om dina känslor för honom, så finns det väl bara en sida av det, dvs din. 


    Du får reda ut det, vad du känner för honom och om du vill lämna. Huruvida det är otrohet eller inte har inte med saken att göra. Om du inte älskar honom längre så lämna. 


    Jag älskar honom och det är det som gör det svårt. Men jag anser att bara för att man älskar någon så betyder det inte att man ska leva med den personen resten av livet. Jag älskade mitt ex men vi var inget mer än bara kompisar till slut. 

    Jag ska försöka utvärdera vad jag känner för honom genom att se om det vi har väger tyngre än att gå isär. 
  • Anonym (Varit där)

    När du bestämde dig för att förlåta otroheten gick ni i terapi då eller du "bara" valde att förlåta? Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att det krävs rätt bra med arbete för att verkligen lägga en otrohet bakom sig som man har bearbetat. 
    Min sambo var otrogen efter att vi hade levt 18 år tillsammans. Vi gick i parterapi och var för sig för att bearbeta, läka och laga. Det tog ett par år för oss att verkligen lyckas med det arbetet. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Varit där) skrev 2024-06-04 08:19:21 följande:

    När du bestämde dig för att förlåta otroheten gick ni i terapi då eller du "bara" valde att förlåta? Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att det krävs rätt bra med arbete för att verkligen lägga en otrohet bakom sig som man har bearbetat. 
    Min sambo var otrogen efter att vi hade levt 18 år tillsammans. Vi gick i parterapi och var för sig för att bearbeta, läka och laga. Det tog ett par år för oss att verkligen lyckas med det arbetet. 


    Tack för ditt svar! Jag har gått i terapi själv, eller jag gör det fortfarande. Jag har kunnat acceptera det som hänt och lagt det bakom mig. Men jobbar fortfarande med tilliten. Lever ni tillsammans idag? Visade han att han ångrar sig och hur? Litar du på honom idag?
  • Anonym (A)
    Anonym (Varit där) skrev 2024-06-04 08:19:21 följande:

    När du bestämde dig för att förlåta otroheten gick ni i terapi då eller du "bara" valde att förlåta? Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att det krävs rätt bra med arbete för att verkligen lägga en otrohet bakom sig som man har bearbetat. 
    Min sambo var otrogen efter att vi hade levt 18 år tillsammans. Vi gick i parterapi och var för sig för att bearbeta, läka och laga. Det tog ett par år för oss att verkligen lyckas med det arbetet. 


    Förlåt, nu antog jag att din sambo är en han, utan att du skrivit något om det. Ber om ursäkt om så inte är fallet 
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (A) skrev 2024-06-04 08:25:09 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har gått i terapi själv, eller jag gör det fortfarande. Jag har kunnat acceptera det som hänt och lagt det bakom mig. Men jobbar fortfarande med tilliten. Lever ni tillsammans idag? Visade han att han ångrar sig och hur? Litar du på honom idag?
    Ja, vi lever tillsammans idag. Jag litar på honom men ibland kan det fortfarande dyka upp oro. Men då väljer jag att ta upp det med honom. Berätta vad som stör mig eller gör mig ledsen eller vad det kan vara. Jag har haft en ganska tuff period den sista månaden (jobb och annat) och det har spillt över på vårt förhållande. Jag känner mig ledsen och trött. Och han är där. Stöttar, tröstar, kramar. 

    Han visade enormt mycket ånger och vände ut och in på sig för att visa att han ångrade sig och ville rädda vårt förhållande. 
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (A) skrev 2024-06-04 08:25:09 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har gått i terapi själv, eller jag gör det fortfarande. Jag har kunnat acceptera det som hänt och lagt det bakom mig. Men jobbar fortfarande med tilliten. Lever ni tillsammans idag? Visade han att han ångrar sig och hur? Litar du på honom idag?
    Hur har din sambo visat ånger? Vad har han gjort för att du ska känna dig trygg igen?
Svar på tråden Min partner var otrogen och nu har jag tappat känslor