• Anonym

Kan man begära kejsarsnitt?

Man kan inte kräva ett kejsarsnitt.
    Det är läkaren som fattar beslutet. Men förlossningsrädsla är ett skäl. 
    Jag tycker du ska ta kontakt med vården. Dels för att bearbeta det du varit med om. Men också höra en läkares inställning antingen till att underlätta det du oroar dig för inför en vaginal förlossning eller din chans till kejsarsnitt.

• Anonym

Och så kommer jag som inte för mitt liv kan begripa hur man kan välja att frivilligt genomgå en bukoperation.

Enligt min mening ska inga snitt utan medicinskt skäl beviljad. Noll.

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 15:43:01 följande:

Jag bor och jobbar också i Stockholm. Förhoppningvis slipper jag träffa dig privat eller i jobbet för jag tycker inte du svarar speciellt trevligt. 

Ja den kommentaren är relevant när man pratar om att kräva och begära kejsarsnitt. 

"Kräva och begära "?
    Det är alltid, till 100% läkares beslut. Oavsett hur mycket det krävs och begärs.
  • Anonym
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 18:50:47 följande:
    Fina, det här är ej rätt forum för detta, mycket av det som skrivs stämmer inte heller. Planerat Kejsarsnitt är mycket säkrare än vaginal förlossning, de komplikationer som uppstår är pga akuta snitt som sker i sista minuten.

Gå med i gruppen ?Rätten till kejsarsnitt? på Facebook som har 7 tusen medlemmar som har samma rädslor som dig. Finns mycket bra information där. 

Jag har av liknande skäl valt planerat kejsarsnitt och fått det beviljat och det var super! Nu ska ja göra ett till snitt med mitt andra barn som också blev beviljat. 

Kort sagt ingen kan tvinga dig föda vaginalt. ingen kan tvinga dig. Stockholm brukar vara mer generös medan mindre städer ej är det. Gå med i gruppen de min bästa rekommendation du kommer få bra stöd! 
    Men ska vi vara krassa så finns ingen annan utväg än att föda vaginalt om kejsarsnittet inte utförs.
  • Anonym
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 19:39:26 följande:
    Men ingen kan tvinga dig föda vaginal, så visst kan de begå tjänstefel sånt händer :) 
    Men ska vi vara krassa så finns ingen annan utväg än att föda vaginalt om kejsarsnittet inte utförs.

Som sagt.
  • Anonym
    Anonym (Övertalad att inte göra det) skrev 2024-06-07 15:49:25 följande:

Jag var extremt rädd för att föda vaginalt med mitt första barn, jag sade det till min barnmorska flera gånger. Tillslut gick jag med att föda vaginalt. Jag var så rädd att spricka. Så vad var det som hände,jag sprack, det va så illa så jag med sövd så de kunde laga mig. Jag kom på ett återbesök till samma barnmorska och berättade om förlossningen. Jag sade som det var, och hon sade -oj (och kollade i journalen) 

Undrar om det inte vore bättre att göra som det gjordes förr... med mitt första barn (tidigt 80-tal) klippte dem mig så det skulle bli lättare att sy ihop efteråt.
    Det gjordes med lokalbedövning, ingen som helst fara i sammanhanget.
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?