Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Kan man begära kejsarsnitt?

Nej man kan inte kräva eller begära det men man kan ju fråga och säga att man verkligen vill det. Jag har fött ett vaginalt , ett med akutsnitt och tredje med planerat. Det var inga problem för mig att få det planerade snittet men det var av medicinska skäl (hos mig inte något fel med barnet).
    Så jag vet inte hur lätt det är att få det av andra skäl.

Men när jag läser det du skriver, det mesta du är rädd för har ju inget med förlossning att göra. Jag tycker inte du borde skaffa ett till barn alls just nu när du känner så som du gör. Varför måste du ha ett till barn nu? Jag tror det är bättre att du går i terapi och får hjälp med hur du känner först. Du behöver ju finnas där för barnet du har .. du skriver om dödsångest inför en ny graviditet.. det låter ju inte som att det är nån bra idé just nu då? Det är inget fel att bara ha ett barn eller att ha långt mellan barnen , jag har själv långt mellan mina , bland annat just på grund av att jag inte var redo för ett till direkt efter komplikationer under graviditet och förlossning. 

Och snitt är ingen dans på rosor heller. Det är risk för blodpropp bland annat, jag var själv rädd för det men hade inget val.. jag hade väldigt ont efteråt också. Plus att mitt blodtryck sjönk jättemycket under andra snittet , det var lite läskigt. Man kan få ärrvävnad och sammanväxningar (det har jag fått). Jag ser snitt som något som är värt att gå igenom för att få ett friskt levande barn om man måste men inte något som jag gjort om jag hade fått välja helt själv och inte hade något som hindrade mig från att föda vanligt .. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-03 23:27:25 följande:

Nej man kan inte kräva eller begära det men man kan ju fråga och säga att man verkligen vill det. Jag har fött ett vaginalt , ett med akutsnitt och tredje med planerat. Det var inga problem för mig att få det planerade snittet men det var av medicinska skäl (hos mig inte något fel med barnet).
    Så jag vet inte hur lätt det är att få det av andra skäl.

Men när jag läser det du skriver, det mesta du är rädd för har ju inget med förlossning att göra. Jag tycker inte du borde skaffa ett till barn alls just nu när du känner så som du gör. Varför måste du ha ett till barn nu? Jag tror det är bättre att du går i terapi och får hjälp med hur du känner först. Du behöver ju finnas där för barnet du har .. du skriver om dödsångest inför en ny graviditet.. det låter ju inte som att det är nån bra idé just nu då? Det är inget fel att bara ha ett barn eller att ha långt mellan barnen , jag har själv långt mellan mina , bland annat just på grund av att jag inte var redo för ett till direkt efter komplikationer under graviditet och förlossning. 

Och snitt är ingen dans på rosor heller. Det är risk för blodpropp bland annat, jag var själv rädd för det men hade inget val.. jag hade väldigt ont efteråt också. Plus att mitt blodtryck sjönk jättemycket under andra snittet , det var lite läskigt. Man kan få ärrvävnad och sammanväxningar (det har jag fått). Jag ser snitt som något som är värt att gå igenom för att få ett friskt levande barn om man måste men inte något som jag gjort om jag hade fått välja helt själv och inte hade något som hindrade mig från att föda vanligt .. 

Menade inte att låta för hård .. jag tror inte att det är omöjligt för dig att få snitt om du är extremt rädd för att föda vanligt men jag har som sagt ingen erfarenhet av snitt utan medicinska skäl så det vet säkert andra bättre.
    Men jag tycker verkligen du ska prata med nån och få hjälp med dina rädslor och ångest innan du skaffar ett barn till, oavsett hur du ska föda. Du lär ju inte veta innan du blir gravid om du kommer få snitt eller inte så du kanske måste vara förberedd på att det inte är garanterat att du får det. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-04 00:34:40 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt inte. Det är som att säga till någon med förlossningsrädsla ?ska du verkligen ha barn då???. Skulle aldrig vilja ha ett till barn om mitt nuvarande skulle bli sjuk, eller liknande. Utan endast om allt ser bra ut och är stabilt. Det enda allt handlar om är en rädsla kring förlossning och vad som kan hända? 
    Blev ditt barn sjukt på grund av något som hände under förlossningen? Isåfall förstår jag såklart till 100% att du inte vill föda vanligt igen och isåfall kan jag nog garantera att du inte kommer behöva göra det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-04 00:34:40 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt inte. Det är som att säga till någon med förlossningsrädsla ?ska du verkligen ha barn då???. Skulle aldrig vilja ha ett till barn om mitt nuvarande skulle bli sjuk, eller liknande. Utan endast om allt ser bra ut och är stabilt. Det enda allt handlar om är en rädsla kring förlossning och vad som kan hända? 
    Men annars tänkte jag att om du har såna katastroftankar , vem säger att du inte kommer ha det inför snitt också?
    Jag var själv rädd när jag skulle föda med planerat snitt, jag och pappan hade sett en film (dumt nog) där mamman dog av en blodpropp efter kejsarsnitt. Jag drömde mardrömmar några gånger om att jag skulle dö när jag gjorde snittet.

Var såklart livrädd för att föda vanligt då också efter andra barnet (som föddes med akutsnitt) men det var ju inte ens aktuellt.
    Tänkte att om man har dödsångest inför en graviditet och förlossning är det kanske bättre att vänta tills man mår bättre. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-04 08:05:54 följande:

Det brukar inte vara svårt att få hjälp med kejsarsnitt i Sverige. Jag är extremt förlossningsrädd och har fått hjälp två gånger utan att det blivit något stohej av det. Jag har pratat med mvc som sedan remitterat mig vidare till det sjukhus jag vill föda på.  An har ett informationsmöte med sjukhuset och får sedan invänta beslut. Klart att det finns fall där folk fått avslag, men mycket sällan och kejsarsnitt blir allt mer på rutin. Med det sagt är det viktigt att komma ihåg att det är en mycket stor bukoperation som ger lång och svår återhämtning. För mig har det varit det bästa beslutet men jag vet även många som ångrat sig. Fundera lite, läs på om för- och nackdelar, risker och fundera lite till. Du har tid på dig att tänka :)

På rutin? Tycker inte det är fel om man har extrem förlossningsrädsla men tror inte snitt är på rutin direkt. Jobbar själv inom vården. Det är en stor operation som medför risker också och kostar mycket.
    Och efter ett snitt är det ju förresten lättare att få det igen.
    Kan tänka mig att det är olika i olika regioner också. 

Förstår om man vill ha snitt om man är rädd men är man så rädd att man absolut inte kan föda vanligt alls tycker jag man ska vänta med barn tills man har bearbetat det för det är nog sällan man får nån garanti INNAN man blir gravid om man inte har medicinska skäl. 

Har sett riktigt sjuka saker här som folk som säger att man ska hota med abort om man inte får snitt. För det första , hota vem?  Är absolut inte emot abort men ska man ta bort ett friskt önskat barn dessutom långt in i graviditeten på grund av det tycker jag inte man borde bli gravid alls förrän man har fått hjälp med sin rädsla .. eller helst låta bli helt helst för det är riktigt läskigt att tänka så. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-04 10:49:29 följande:
    Jag uttryckte mig klantigt. Ursäkta. Jag menade rutin som att många kejsarsnitt utförs och kunskapen kring operationen är mycket hög inom vården. Inte rutin som att alla springer och gör det. 

Ja så är det. Men det är nog väldigt ovanligt att det går till som det gjorde för dig , så är det inte i de flesta regionerna iallafall.  Bara att säga att man är rädd , sen ett informationsmöte och så är det klart. Har aldrig hört talas om det. Ska man få det pga förlossningsrädsla brukar man få träffa psykologer och kuratorer och gå på många samtal vad jag har hört , först försöker de ju få kvinnan att känna sig trygg med att föda vanligt. 

Oavsett vad du tycker så ÄR det bäst för mamman och barnet att föda vanligt om man kan. Och jag tycker att har man sån förlossningsrädsla (och inga medicinska skäl till snitt) att det inte alls finns på kartan att föda vanligt så är det bättre att försöka bearbeta det och vänta med barn. För man får inga garantier innan man blir gravid och hur ska man göra då om man får avslag? Abort? Det är ju absolut inte omöjligt att få snitt pga extrem förlossningsrädsla men det är inte garanterat att man får det, det är läkare som bestämmer. När jag väntade tredje barnet fick jag veta helt säkert att jag skulle få planerat snitt när jag var i vecka 20 nånting. Då hade jag alltså gjort ett akutsnitt innan och hade medicinska skäl. Man brukar inte få besked om det direkt när man plussar. 

Barn är faktiskt ingen rättighet och speciellt när man redan har ett barn som behöver en fungerande mamma som inte bryter ihop helt tycker jag att om man är i TS situation ser man till att få hjälp med sin rädlsa och sitt mående innan man skaffar ett barn till. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:32:33 följande:

Har läst era svar. De flesta verkar helt emot kejsarsnitt Och tycker jag är psykiskt sjuk känns det som. Och absolut inte borde ha ett till barn? ni vet absolut inte hur jag mår. Vi/jag har det stabilt men jag har förlossningsrädsla. Känns inte som att dessa svar skulle komma om ni inte visste något om bakgrunden. Vilket också är lite konstigt? 

hur som helst gällande kejsarsnitt. I USA utför de extremt många kejsarsnitt, eftersom det kan hända så mycket fel just under en vaginal förlossning. som leder till att de kan bli stämda väldigt ofta. Därför köper jag inte riktigt att ett kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är fantastiskt. 

Innan jag ens blir gravid ska jag absolut prata med MVC för att se vad jag kan få för stöd och hjälp. 

Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:35:21 följande:

Vill tillägga att jag är extremt rädd eftersom mitt blodtryck blev väldigt högt under förlossningen. Är det konstigt att jag är rädd att få en stroke eller annat?

Det handlar inte om att det ena är dåligt och det andra är fantastiskt. Mycket kan gå fel både under kejsarsnitt och vanlig förlossning. Jag har ju själv gjort två snitt , jag tycker verkligen inte det är dåligt att det alternativet finns om det behövs. Men kan man föda vanligt är det faktiskt bäst för mamman och barnet, det finns ingen läkare som skulle säga något annat. 

Och i USA är det såklart skillnad för där betalar man själv (eller genom försäkring). Då har man fler valmöjligheter än om skattebetalarna ska stå för notan. Så är det bara .. 

Och när det gäller risken för stroke och blodpropp är den mycket högre vid kejsarsnitt än en vanlig förlossning. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:35:21 följande:

Vill tillägga att jag är extremt rädd eftersom mitt blodtryck blev väldigt högt under förlossningen. Är det konstigt att jag är rädd att få en stroke eller annat?

Länk till artikeln: https://www.vardfokus.se/nyheter/radsla-framsta-orsaken-till-kejsarsnitt/

Går att hitta mycket annat om det också. Rekommenderar att du läser på om det om det är just stroke du är rädd för i samband med förlossning för då är nog verkligen inte kejsarsnitt det bästa alternativet. Det var just det som jag var rädd för när jag skulle göra snitt , har haft släktingar som har fått blodpropp. 

Men prata med MVC och med en psykolog eller kurator också tycker jag. 

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-05 12:36:33 följande:

Fast det du är orolig för är ju fullt relevanta saker som du behöver aktivt ta ställning till innan ni bestämmer er för ett till barn. 

Om barn nr 2 också skulle bli sjukt, klarar/orkar ni med två sjuka barn? Har du koll på vilka risker som du är extra benägen för i graviditet nr 2 utifrån hur det gick sist? 

Jag säger inte att ni inte ska skaffa syskon, men däremot att det är ju reella ställningstaganden och inte obefogad oro.

Utöver det har du ju trauman som du kan och bör bearbeta innan du blir gravid. Det finns också fint stöd för förlossningsrädsla under graviditeten. Man kan få kejsarsnitt pga rädsla men det verkar inte vara garanterat eller en rättighet. Jag vet att det finns facebookgrupper där det delas råd om hur man får snitt beviljat. 

Vilka råd är det då? Att hota med abort som flera skrev här i nån annan tråd? Eller att överdriva hur rädd man faktiskt är? Jag är inte emot att man kan få snitt på grund av extrem förlossningsrädsla men om man får det på grund av råd man har fått i nån Facebookgrupp låter det ju inte som att man har varit helt ärlig. Varför skulle man behöva tips från en sån grupp om man har riktiga skäl till att inte föda vanligt? 
    Jag jobbar själv inom vården och tycker inte det där alls låter bra. Det låter som att man får tips för att lura sig till en stor operation som kostar skattebetalarna en massa pengar och innebär risker för både mamma och barn. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-05 13:50:42 följande:
    Sverige är inte USA. I USA betalar din försäkring alla kostnader och inte skattebetalare, de utför också fler snitt för att de har ont om platser och det är lättare att planera in snitt på löpande band, samma sak i flera länder, i Brasilien föds över 90% av alla barn med snitt, det har inget mer att göra att snitt skulle vara bättre.
    I Sverige görs kejsarsnitt i väldigt liten omfattning och de ska vara till de som verkligen är i behov av dem, de som är sjuka eller där barnet måste räddas. Låt de personerna som är i behov av operationsplatserna få dem.

Om du är orolig för blodproppar ska du ABSOLUT INTE ha snitt för risken för proppar är mycket högre då, du kommer få blodförtunnande där med. 
    Precis , så är det. Det låter helt upp och ner att vara rädd för stroke och blodproppar och vilja göra snitt istället för att föda vanligt på grund av det. Någon läkare eller barnmorska måste ju kunna förklara för TS att risken är mycket högre. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 12:08:24 följande:

Fast det vet du ju inte om jag gjorde. Bara sa att jag var rädd och fick det godkänt direkt. Nu spekulerar du bara och baserar dina svar till mig på det. Det var långt ifrån så det gick till, men jag fick heller inte stånga mig blodig. Jag vet inte vilken region du befinner dig i men här i stockholm är kejsarsnitt sällan svårt att få beviljat, även om du vill hävda på det. ja, Man behöver gå igenom samtal och psykologisk bedömning - en gång. EN. och i TS fall tror jag inte hon skulle bli nekad. 

naturligtvis får man inga garantier, men får man det på något i livet? En vaginal förlossning kan leda till allvarliga hjärnskador på barnet och svåra skador på mamman, precis som kejsarsnitt kan leda till kraftiga blödningar och problem med andningen hos barnet. Det känns som att det är dina egna känslor och tankar kring kejsarsnitt som får lite för mycket spelrum här Och som genomsyrar dina svar. Kan man få hjälp med sin rädsla är det fantastiskt om man kan känna sig trygg med en vaginal förlossning igen. Det håller jag med om.

Ingen har sagt att barn är en rättighet. varför Var den kommentaren relevant här?

Jag bor och jobbar också i Stockholm. Förhoppningvis slipper jag träffa dig privat eller i jobbet för jag tycker inte du svarar speciellt trevligt. 

Ja den kommentaren är relevant när man pratar om att kräva och begära kejsarsnitt. 

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2024-06-05 16:10:32 följande:
    "Kräva och begära "?
    Det är alltid, till 100% läkares beslut. Oavsett hur mycket det krävs och begärs.
    Jo det är det jag menar. Man kan inte kräva det. Det var därför jag skrev att barn är ingen rättighet , kan man inte skaffa barn utan att tänka att man ska kräva en stor operation som innebär stora risker för mamma och barn och kostar skattebetalarna en massa pengar utan några medicinska grunder kanske man inte borde skaffa barn alls eller iallafall vänta . För det finns inga garantier för att läkaren beviljar snitt. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 17:42:51 följande:
    vi har säkert redan träffats 😂
    Oj nu var du rolig .. nej jag känner ingen privat iallafall som har gjort två kejsarsnitt på grund av förlossningsrädsla så som tur är känner jag nog inte dig :) Har några vänner som har gjort kejsarsnitt men det är av medicinska skäl. 
    I jobbet vet jag inte , jag vet inte hur mycket du brukar kräva förutom kejsarsnitt men jag tror att inte du har träffat alla som jobbar inom vården i hela Stockholm . 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 18:50:47 följande:
    Fina, det här är ej rätt forum för detta, mycket av det som skrivs stämmer inte heller. Planerat Kejsarsnitt är mycket säkrare än vaginal förlossning, de komplikationer som uppstår är pga akuta snitt som sker i sista minuten.

Gå med i gruppen ?Rätten till kejsarsnitt? på Facebook som har 7 tusen medlemmar som har samma rädslor som dig. Finns mycket bra information där. 

Jag har av liknande skäl valt planerat kejsarsnitt och fått det beviljat och det var super! Nu ska ja göra ett till snitt med mitt andra barn som också blev beviljat. 

Kort sagt ingen kan tvinga dig föda vaginalt. ingen kan tvinga dig. Stockholm brukar vara mer generös medan mindre städer ej är det. Gå med i gruppen de min bästa rekommendation du kommer få bra stöd! 
    Men hur menar du med att ingen kan tvinga dig? Barnet måste ju ut och blir man inte beviljad snitt måste man ju föda vaginalt. Om inte du vet något annat sätt , isåfall får du gärna dela med dig av det. Och nej precis alla som vill föda med snitt får inte det, inte i Stockholm eller nån annanstans , så är det helt enkelt. Det är varken du eller jag eller nån annan här som bestämmer det utan behandlande läkare. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 20:21:36 följande:
    Inte alla, naturligtvis, men vem säger att jag INTE har träffat dig? 🙂??️ jag har heller inte krävt snitt. Jag har bett om det och fått det beviljat. Nu tar du saker föregivet igen. Inte en bra egenskap hos någon som arbetar inom vården. 
    Du får väl försöka gissa vem jag är och klaga till min arbetsgivare då :) 
    Nu tänker jag faktiskt inte svara dig mer , det är OT, hjälper inte TS eller nån annan och jag har tre barn att ta hand om.  
    Ha en bra kväll!
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-07 13:51:13 följande:
    Jag har inte förstått det så (utan snarare hjälp att få koll på rättigheter osv) men är inte själv med då jag var räddare för snitt än vaginal förlossning. 

Men det finns ingen rättighet att få kejsarsnitt utan medicinska skäl. Man kan bli beviljad det på grund av förlossningsrädsla ja men det är ingen rättighet. 

Det är ändå en stor operation där båda mamma och barn har större risk att dö än vid vanlig förlossning, det är fakta oavsett vad du eller andra här skriver. Vanlig förslossning kanske känns läskigare för vissa men kejsarsnitt ÄR farligare. Och då har jag ändå gjort två snitt och är väldigt tacksam för att det alternativet finns när det behövs.

Men när jag väntade mitt första barn fanns det inte på kartan att välja eller begära eller kräva kejsarsnitt. Och då var jag fortfarande tonåring , tro fan att jag var rädd för att föda..men det var ju något som hör till att få barn, man är gravid sen föder man barnet och förlossningen kommer antagligen vara jättejobbig och göra jätteont.  Tycker det här med kejsarsnitt har gått lite till överdrift. . Hade till och med en kompis (utan barn än) som sa att hon funderar på om hon ska välja kejsarsnitt eller att föda vanligt. Och såna Facebookgrupper som den du tipsar om gör ju inte saker bättre direkt. 

• Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-07 14:36:52 följande:
    Du argumenterar för samma saker jag redan skrivit så jag håller med dig i sak. Sen gav jag ts ett tips som hon efterfrågade.

Däremot är det stor skillnad på förlossningsrädsla och ?ja, det är jobbigt? så sista delen av ditt inlägg blir väldigt förringande. 
    Jag kände inte bara att ?ja det blir jobbigt ? så det du skriver är faktiskt förringande. Jag var 18 år gammal och ja jag var väldigt rädd. Har en mamma som har fött flera barn naturligt och det var väl hon som lyckades lugna mig lite. Sen blev det iallafall sugklocka och jag kom in för sent för annat än lustgas så det blev en jobbig upplevelse.. men det viktigaste var ju att barnet mådde bra. Det finns såklart de som är ännu räddare men du har faktiskt ingen aning om hur jag kände.. 
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?