Kan man begära kejsarsnitt?
Nej man kan inte kräva eller begära det men man kan ju fråga och säga att man verkligen vill det. Jag har fött ett vaginalt , ett med akutsnitt och tredje med planerat. Det var inga problem för mig att få det planerade snittet men det var av medicinska skäl (hos mig inte något fel med barnet).
Så jag vet inte hur lätt det är att få det av andra skäl.
Men när jag läser det du skriver, det mesta du är rädd för har ju inget med förlossning att göra. Jag tycker inte du borde skaffa ett till barn alls just nu när du känner så som du gör. Varför måste du ha ett till barn nu? Jag tror det är bättre att du går i terapi och får hjälp med hur du känner först. Du behöver ju finnas där för barnet du har .. du skriver om dödsångest inför en ny graviditet.. det låter ju inte som att det är nån bra idé just nu då? Det är inget fel att bara ha ett barn eller att ha långt mellan barnen , jag har själv långt mellan mina , bland annat just på grund av att jag inte var redo för ett till direkt efter komplikationer under graviditet och förlossning.
Och snitt är ingen dans på rosor heller. Det är risk för blodpropp bland annat, jag var själv rädd för det men hade inget val.. jag hade väldigt ont efteråt också. Plus att mitt blodtryck sjönk jättemycket under andra snittet , det var lite läskigt. Man kan få ärrvävnad och sammanväxningar (det har jag fått). Jag ser snitt som något som är värt att gå igenom för att få ett friskt levande barn om man måste men inte något som jag gjort om jag hade fått välja helt själv och inte hade något som hindrade mig från att föda vanligt ..