Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Kan man begära kejsarsnitt?

Det brukar inte vara svårt att få hjälp med kejsarsnitt i Sverige. Jag är extremt förlossningsrädd och har fått hjälp två gånger utan att det blivit något stohej av det. Jag har pratat med mvc som sedan remitterat mig vidare till det sjukhus jag vill föda på.  An har ett informationsmöte med sjukhuset och får sedan invänta beslut. Klart att det finns fall där folk fått avslag, men mycket sällan och kejsarsnitt blir allt mer på rutin. Med det sagt är det viktigt att komma ihåg att det är en mycket stor bukoperation som ger lång och svår återhämtning. För mig har det varit det bästa beslutet men jag vet även många som ångrat sig. Fundera lite, läs på om för- och nackdelar, risker och fundera lite till. Du har tid på dig att tänka :)

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-04 08:30:57 följande:

På rutin? Tycker inte det är fel om man har extrem förlossningsrädsla men tror inte snitt är på rutin direkt. Jobbar själv inom vården. Det är en stor operation som medför risker också och kostar mycket.
    Och efter ett snitt är det ju förresten lättare att få det igen.
    Kan tänka mig att det är olika i olika regioner också. 

Förstår om man vill ha snitt om man är rädd men är man så rädd att man absolut inte kan föda vanligt alls tycker jag man ska vänta med barn tills man har bearbetat det för det är nog sällan man får nån garanti INNAN man blir gravid om man inte har medicinska skäl. 

Har sett riktigt sjuka saker här som folk som säger att man ska hota med abort om man inte får snitt. För det första , hota vem?  Är absolut inte emot abort men ska man ta bort ett friskt önskat barn dessutom långt in i graviditeten på grund av det tycker jag inte man borde bli gravid alls förrän man har fått hjälp med sin rädsla .. eller helst låta bli helt helst för det är riktigt läskigt att tänka så. 

Jag uttryckte mig klantigt. Ursäkta. Jag menade rutin som att många kejsarsnitt utförs och kunskapen kring operationen är mycket hög inom vården. Inte rutin som att alla springer och gör det. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 09:52:14 följande:

Ja så är det. Men det är nog väldigt ovanligt att det går till som det gjorde för dig , så är det inte i de flesta regionerna iallafall.  Bara att säga att man är rädd , sen ett informationsmöte och så är det klart. Har aldrig hört talas om det. Ska man få det pga förlossningsrädsla brukar man få träffa psykologer och kuratorer och gå på många samtal vad jag har hört , först försöker de ju få kvinnan att känna sig trygg med att föda vanligt. 

Oavsett vad du tycker så ÄR det bäst för mamman och barnet att föda vanligt om man kan. Och jag tycker att har man sån förlossningsrädsla (och inga medicinska skäl till snitt) att det inte alls finns på kartan att föda vanligt så är det bättre att försöka bearbeta det och vänta med barn. För man får inga garantier innan man blir gravid och hur ska man göra då om man får avslag? Abort? Det är ju absolut inte omöjligt att få snitt pga extrem förlossningsrädsla men det är inte garanterat att man får det, det är läkare som bestämmer. När jag väntade tredje barnet fick jag veta helt säkert att jag skulle få planerat snitt när jag var i vecka 20 nånting. Då hade jag alltså gjort ett akutsnitt innan och hade medicinska skäl. Man brukar inte få besked om det direkt när man plussar. 

Barn är faktiskt ingen rättighet och speciellt när man redan har ett barn som behöver en fungerande mamma som inte bryter ihop helt tycker jag att om man är i TS situation ser man till att få hjälp med sin rädlsa och sitt mående innan man skaffar ett barn till. 

Fast det vet du ju inte om jag gjorde. Bara sa att jag var rädd och fick det godkänt direkt. Nu spekulerar du bara och baserar dina svar till mig på det. Det var långt ifrån så det gick till, men jag fick heller inte stånga mig blodig. Jag vet inte vilken region du befinner dig i men här i stockholm är kejsarsnitt sällan svårt att få beviljat, även om du vill hävda på det. ja, Man behöver gå igenom samtal och psykologisk bedömning - en gång. EN. och i TS fall tror jag inte hon skulle bli nekad. 

naturligtvis får man inga garantier, men får man det på något i livet? En vaginal förlossning kan leda till allvarliga hjärnskador på barnet och svåra skador på mamman, precis som kejsarsnitt kan leda till kraftiga blödningar och problem med andningen hos barnet. Det känns som att det är dina egna känslor och tankar kring kejsarsnitt som får lite för mycket spelrum här Och som genomsyrar dina svar. Kan man få hjälp med sin rädsla är det fantastiskt om man kan känna sig trygg med en vaginal förlossning igen. Det håller jag med om.

Ingen har sagt att barn är en rättighet. varför Var den kommentaren relevant här?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 15:43:01 följande:

Jag bor och jobbar också i Stockholm. Förhoppningvis slipper jag träffa dig privat eller i jobbet för jag tycker inte du svarar speciellt trevligt. 

Ja den kommentaren är relevant när man pratar om att kräva och begära kejsarsnitt. 

vi har säkert redan träffats 😂
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 19:32:59 följande:
    Oj nu var du rolig .. nej jag känner ingen privat iallafall som har gjort två kejsarsnitt på grund av förlossningsrädsla så som tur är känner jag nog inte dig :) Har några vänner som har gjort kejsarsnitt men det är av medicinska skäl. 
    I jobbet vet jag inte , jag vet inte hur mycket du brukar kräva förutom kejsarsnitt men jag tror att inte du har träffat alla som jobbar inom vården i hela Stockholm . 
    Inte alla, naturligtvis, men vem säger att jag INTE har träffat dig? 🙂??️ jag har heller inte krävt snitt. Jag har bett om det och fått det beviljat. Nu tar du saker föregivet igen. Inte en bra egenskap hos någon som arbetar inom vården. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 20:29:57 följande:
    Du får väl försöka gissa vem jag är och klaga till min arbetsgivare då :) 
    Nu tänker jag faktiskt inte svara dig mer , det är OT, hjälper inte TS eller nån annan och jag har tre barn att ta hand om.  
    Ha en bra kväll!
    Jag behöver inte klaga till din arbetsgivare. Jag säger det ju direkt till dig 😌 ha en fin kväll med kidsen!
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?