Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 09:52:14 följande:
Ja så är det. Men det är nog väldigt ovanligt att det går till som det gjorde för dig , så är det inte i de flesta regionerna iallafall. Bara att säga att man är rädd , sen ett informationsmöte och så är det klart. Har aldrig hört talas om det. Ska man få det pga förlossningsrädsla brukar man få träffa psykologer och kuratorer och gå på många samtal vad jag har hört , först försöker de ju få kvinnan att känna sig trygg med att föda vanligt.
Oavsett vad du tycker så ÄR det bäst för mamman och barnet att föda vanligt om man kan. Och jag tycker att har man sån förlossningsrädsla (och inga medicinska skäl till snitt) att det inte alls finns på kartan att föda vanligt så är det bättre att försöka bearbeta det och vänta med barn. För man får inga garantier innan man blir gravid och hur ska man göra då om man får avslag? Abort? Det är ju absolut inte omöjligt att få snitt pga extrem förlossningsrädsla men det är inte garanterat att man får det, det är läkare som bestämmer. När jag väntade tredje barnet fick jag veta helt säkert att jag skulle få planerat snitt när jag var i vecka 20 nånting. Då hade jag alltså gjort ett akutsnitt innan och hade medicinska skäl. Man brukar inte få besked om det direkt när man plussar.
Barn är faktiskt ingen rättighet och speciellt när man redan har ett barn som behöver en fungerande mamma som inte bryter ihop helt tycker jag att om man är i TS situation ser man till att få hjälp med sin rädlsa och sitt mående innan man skaffar ett barn till.
Fast det vet du ju inte om jag gjorde. Bara sa att jag var rädd och fick det godkänt direkt. Nu spekulerar du bara och baserar dina svar till mig på det. Det var långt ifrån så det gick till, men jag fick heller inte stånga mig blodig. Jag vet inte vilken region du befinner dig i men här i stockholm är kejsarsnitt sällan svårt att få beviljat, även om du vill hävda på det. ja, Man behöver gå igenom samtal och psykologisk bedömning - en gång. EN. och i TS fall tror jag inte hon skulle bli nekad.
naturligtvis får man inga garantier, men får man det på något i livet? En vaginal förlossning kan leda till allvarliga hjärnskador på barnet och svåra skador på mamman, precis som kejsarsnitt kan leda till kraftiga blödningar och problem med andningen hos barnet. Det känns som att det är dina egna känslor och tankar kring kejsarsnitt som får lite för mycket spelrum här Och som genomsyrar dina svar. Kan man få hjälp med sin rädsla är det fantastiskt om man kan känna sig trygg med en vaginal förlossning igen. Det håller jag med om.
Ingen har sagt att barn är en rättighet. varför Var den kommentaren relevant här?