• Anonym (Hm)

Kräsen 1 åring

Åh. Vi har precis samma med vår ettåring. Jag höll på att bli riktigt orolig tillslut och alla middagar var stressande och jobbiga. Jag fick rådet av BVC att låta henne leka med maten som hon ville. Ville hon leva på gröt så fick hon göra det. Ville hon bara ha flaskan en dag så var det också okej. Hon fick bestämma och måltiderna blev trevligare för alla. för Några veckor sedan släppte det och nu har hon käkat det mesta i cirka 3 veckor. Jag håller tummarna att det håller i sig. 😂

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mp) skrev 2024-06-04 22:19:55 följande:
    Exakt så kännns det! varje middag blir bara stressande o jobbig? det är ångestfyllt för man vet inte om han kommer äta eller inte? men ändå skönt att BVC sa så till dig. Jag ska dit om 2 veckor så ska med höra. det mest jobbiga är att jag är så orolig att han inte ska få tillräckligt med näring o vitamuner av tex bara gröt i bröstmjölk?? Men gröt innehåller väl ändå viktiga saker? 

jag vet precis vad du menar. Jag hade ångest inför varje måltid och kände att jag höll på börja grina varje gång jag inte fick henne att öppna munnen. Middagarna förstördes för alla familjemedlemmar och jag fasade för nästa måltid. Jag känner med dig. Jag vet hur jävligt det är. Min man kunde aldrig förstå hur extremt Jobbigt det var för mig och det blev inte bättre av alla Instagram inlägg med bebisar som smaskade på allt möjligt med god aptit Och jag satt och kämpade med fem olika maträtter med hopp om att något skulle passa henne i smaken. 

Gröt känns näringsfattigt för oss, men det är fullt med massor av vitaminer och mineraler som bebisarna behöver. Om du dessutom blandar med bröstmjölk är det ju ännu bättre! Släng i lite av d-vitamin dropparna om du har svårt att få i bebisen dom på annat sätt. Jag började sen försiktigt med lite kanel i gröten, lite riven äpple, bananmos. Men stegvis. Skippa stressen. Den kommer ta kål på dig. Låt honom äta sin gröt i dagar eller veckor om han så vill ☺️ det släpper när man minst anar det. Du gör ett grymt jobb. 

Svar på tråden Kräsen 1 åring