• Anonym (Mp)

Kräsen 1 åring

Jag har en ett åring hemma som fortfarande ammar. Någongång under dagen men mestadels för att somna på kväll o sen under natten. Men han är så extremt kräsen o har alltid varit. Förut åt han frukt puré och älskqde det. nu går inte ens det få i honom. Macka äter han dock men annars är det bara gröt gröt o gröt? ibland får man inte i honom det heller. sen någon pasta bit men det kanske handlar om 10 makaroner. Vad bör en 1 åring äta? En dag för oss kan se ut såhär.
    en portion gröt på morgonen. en halv macka till lunch. en portion gröt på kvällen. Sen smaka vår mat men då är det verkligen smaka bara. Ibland får man i honom kanske 1 tesked mos eller liknande men det är allt. Ska prata med bvc men undrar om någon vart med om liknande ? han har gått upp 300 g nu på 2 månader.

• Svar på tråden Kräsen 1 åring
  • Anonym (Mp)
    Aliona skrev 2024-06-04 12:48:56 följande:

Barn bör inte nattamma efter 4-6 månaders ålder. Då slutar de att behöva mat nattid och nattamning kan båda störa matintaget på dagen och skada tänderna. 

En ettåring äter väl samma sak som resten av familjen? Kanske anpassat om det behövs, men vi princip samma mat. 

Gröt och macka enbart låter inte så bra. Äter han inte frukt eller grönsaker? Kött? 

Om jag minns rätt åt vårt barn i ett-årsåldern gröt med mosad banan eller äpplemos och kanske bär till frukost. Lunch i förskolan och hemma samma som vi, men det blev ofta köttbullar, korv, lever, torsk, ris, bovete, potatis, makaroner, kokta ärtor och bönor, tomat och grönsaksstavar. Till mellis frukt eller fruktpuré alternativt macka med leverpastej eller messmör. Nachos med mosad avokado var också poppis minns jag. Middag samma som vi och sen ett mål gröt innan läggdags. Ingen mat efter tandborstningen, men han kunde få vatten i flaska om han vaknade på natten. 

Vårt barn hade också svårt att gå upp i vikt, särskilt mellan ett och två år. Vi fick rådet att öka fettet, så vi hade mycket smör i gröten och maten och när han drack (osötad) varm choklad var det gjort på stor del vispgrädde. När han båda började bli kräsen och inte gick upp i vikt så fick vi lite panik och började ge honom säkra kort för att han skulle äta. Nu i efterhand önskar jag att jag varit coolare med maten och bara erbjudit honom vår mat och inte lagt någon vikt vid om han åt eller inte. Det hade nog gjort att han kommit över sin kräsenhet fortare än om vi anpassat. 

Jag har också försökt amma mindre så att han ska bli hungrig men det känns inte som det hjälper? natt amma gör vi för det är ända sättet att få han somna om. Men då menar jag att han ammar kanske 1 min o sen somnar om. Det kan gå flera timmar o jag serverar mat o ändå vill han inte ha. Nu börjar gröt strula med. pasta äter han som sagt men det kanske handlar om 10 st pasta bitar?. Lite leverpastej med. Jag menar att hade jag serverat det vi åt och han gillade det hade han kanske fått i sig en mataked, det är som att han typ tappar intresset för fort. Han skulle aldrig kunna sitta i flera timmar med maten o leka. Fort ska det gå.  ger jag tex söt potatis äter han en bit sen totalt vägrar han. Va gör man liksom?
  • Anonym (Mp)
    Alexi skrev 2024-06-04 11:54:41 följande:

Men erbjuder ni annan mat när han är riktigt hungrig? Eller vet han hela tiden att gröten kommer? 

vet andra där nattamningen faktiskt gjorde att barnet inte var riktigt hungrigt till frukost tex. 

Vi erbjuder annan mat o sen inte gröt efteråt, ändå äter han inte. just nu äter han knappt gröt heller även om han inte ätit på flera timmar? känns jätte jobbigt. Han gillar tex grekisk yoghurt, o äter för fullt. Men kanske enbart 1-2 matskedar sen vill han inte ha mer
  • Anonym (Mp)
    Aliona skrev 2024-06-04 20:57:13 följande:

Aha, det är mer smutta än amma på natten. Då bör det inte påverka. 

Om han tappar intresset för mat så fort så skulle jag nog gett flera små mål istället. Det är kanske inte det bästa i längden, men jag skulle nog ha prioriterat att få i honom varierad kost. Han kanske kan få en morotsstav medan du fixar med maten, och så äter han en matsked av er mat (vilket inte är SÅ lite för en ettåring), och en liten stund efter maten kanske han vill ha en äpplebit. I din beskrivning i ts ser jag inga mellanmål. Så mellan lunch och middag ger ni lite filmjölk, en bananplätta (du kan göra många och ha i kylen) eller något. Min wttåring älskade förresten frustna bär! Och middag samma sak - grönsak innan maten, en liten portion av vad ni äter. Och sen kvällsmat. På bvc sade de att vuxna bestämmer vad som ska äta, barnet hur mycket. De sade också att det inte spelar så stor roll hur mycket barnet äter vid en viss måltid utan det är totalt som är viktigt. 

Förresten, min son är sju år nu, och gröt är fortfarande hans favoritmat och väljer det hellre än pizza alla dagar i veckan! 

Jag ska prova lite som du säger. Har fått i honom banan, jordgubbar. det älskar han men då äter han kanske 1 jordgubbe o 2 skivor Banan sen vill han inte ha mer. för mig är det lite eller har jag fel? Blir de mätta av bröstmjölk vid 1 års ålder? Har sån ångest att han är hungrig men då borde han väl äta o amma mer när han väl gör det? han blir liksom extremt disträ vid varje måltid?.
  • Anonym (Mp)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-04 22:14:33 följande:

Åh. Vi har precis samma med vår ettåring. Jag höll på att bli riktigt orolig tillslut och alla middagar var stressande och jobbiga. Jag fick rådet av BVC att låta henne leka med maten som hon ville. Ville hon leva på gröt så fick hon göra det. Ville hon bara ha flaskan en dag så var det också okej. Hon fick bestämma och måltiderna blev trevligare för alla. för Några veckor sedan släppte det och nu har hon käkat det mesta i cirka 3 veckor. Jag håller tummarna att det håller i sig. 😂

Exakt så kännns det! varje middag blir bara stressande o jobbig? det är ångestfyllt för man vet inte om han kommer äta eller inte? men ändå skönt att BVC sa så till dig. Jag ska dit om 2 veckor så ska med höra. det mest jobbiga är att jag är så orolig att han inte ska få tillräckligt med näring o vitamuner av tex bara gröt i bröstmjölk?? Men gröt innehåller väl ändå viktiga saker? 
Svar på tråden Kräsen 1 åring