• Anonym (Otillräcklig)

Jag duger inte

Jag har kört mig själv helt i botten med min självkänsla. 
    Jag skäms för att vara jag, att jag har haft en önskan om att vara tillräcklig. Att jag vill att jag kan göra någon annan lycklig. Skulle offra mig själv om jag kunde tillföra något till någon annan. 
    Men det räcker aldrig, jag är aldrig tillräcklig och ingen skulle ställa upp för min skull om jag bad dem. Jag har inte åstadkommit något i livet och nu är det försent. 

Jag skäms för att jag prackar på andra människor min närvaro, att jag försöker vara vän med dem, att jag försökte hitta någon att älska som kunde älska mig tillbaka. Jag skäms för att jag har sex, att jag är kåt, blir alldeles för våt för varför skulle jag ha rätt att känna så, som att någon skulle vilja vara med mig. 

Jag skäms för att jag är i psykisk obalans och gråter titt som tätt, att jag tvingar andra att lyssna på min sorg.
    Jag skäms att jag ville ha en familj. Egna barn. En partner. 
    Att jag bjuder in mina vänner på vin och middag, de har ju annat att göra. 
    Jag skäms för att jag vill vara mitt bästa jag för jag är inte bättre än så här. 

En kort stund träffade jag någon som gjorde att jag kände mig hel, att jag var bra som jag är. Jag skäms för att jag trodde på det när det bara var en illusion. 

• Svar på tråden Jag duger inte
  • Anonym (S)

Problemet är just att du hänger upp din självkänsla på andra. Den måste komma inifrån. Du behöver samtalsterapi.

• Anonym (M)
    Anonym (Otillräcklig) skrev 2024-06-02 21:07:01 följande:
    Jag duger inte

Jag har kört mig själv helt i botten med min självkänsla. 
    Jag skäms för att vara jag, att jag har haft en önskan om att vara tillräcklig. Att jag vill att jag kan göra någon annan lycklig. Skulle offra mig själv om jag kunde tillföra något till någon annan. 
    Men det räcker aldrig, jag är aldrig tillräcklig och ingen skulle ställa upp för min skull om jag bad dem. Jag har inte åstadkommit något i livet och nu är det försent. 

Jag skäms för att jag prackar på andra människor min närvaro, att jag försöker vara vän med dem, att jag försökte hitta någon att älska som kunde älska mig tillbaka. Jag skäms för att jag har sex, att jag är kåt, blir alldeles för våt för varför skulle jag ha rätt att känna så, som att någon skulle vilja vara med mig. 

Jag skäms för att jag är i psykisk obalans och gråter titt som tätt, att jag tvingar andra att lyssna på min sorg.
    Jag skäms att jag ville ha en familj. Egna barn. En partner. 
    Att jag bjuder in mina vänner på vin och middag, de har ju annat att göra. 
    Jag skäms för att jag vill vara mitt bästa jag för jag är inte bättre än så här. 

En kort stund träffade jag någon som gjorde att jag kände mig hel, att jag var bra som jag är. Jag skäms för att jag trodde på det när det bara var en illusion. 

Är det så att du har kommit till ett slags vägskäl, som en viss ålder?

Varför skulle ett förhållande som tagit slut ha varit en illusion? Den andra personen ville ju vara med dig, relationer tar slut av många orsaker hela tiden.
  • Anonym (Otillräcklig)
    Anonym (M) skrev 2024-06-02 21:55:37 följande:
    Är det så att du har kommit till ett slags vägskäl, som en viss ålder?

Varför skulle ett förhållande som tagit slut ha varit en illusion? Den andra personen ville ju vara med dig, relationer tar slut av många orsaker hela tiden.
    För att jag hade en önskan om att vara tillräcklig för någon annan och att jag inte kunde leva upp till det. 
    Det var bara en fantasi, fanns bara i mitt huvud. Jag skäms för att jag inte förstod det. 
  • Anonym (?)

Så trött på  allt detta ältande...

• Anonym (?)
    Anonym (Otillräcklig) skrev 2024-06-02 22:04:31 följande:
    För att jag hade en önskan om att vara tillräcklig för någon annan och att jag inte kunde leva upp till det. 
    Det var bara en fantasi, fanns bara i mitt huvud. Jag skäms för att jag inte förstod det. 
    Ok, så du har insett att du är oduglig som man och människa, 
    Vad gör du då här? Kamma till dig eller bara lägg ner!
    Ingen orkar höra på en massa gnäll!
    Släpp sargen ½!!
  • Anonym (Otillräcklig)
    Anonym (?) skrev 2024-06-02 22:14:47 följande:
    Släpp sargen ½!!
    Kvinna och oduglig.
    Ville bara skriva av mig. Haft en jobbig kväll mentalt. 
    Förlåt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2024-06-02 22:14:47 följande:
    Släpp sargen ½!!
    Du har sedan länge passerar gränsen för någon som helst sorts form av medlidande.
    Du ät bara ... så fel.
  • Anonym (Otillräcklig)
    Anonym (?) skrev 2024-06-02 22:19:51 följande:
    Du har sedan länge passerar gränsen för någon som helst sorts form av medlidande.
    Du ät bara ... så fel.
    Vad gjorde jag för att passera gränsen förutom att göra ett meddelande här? 
    Vill inte ha medlidande. Ville bara skriva av mig. 
  • 1omtänksam

Hej Ts! 
    Tråkigt att höra att du haft en jobbig kväll och att du känner dig så misslyckad. Jag tror att du duger som du är, men att du kanske har svårt att älska dig själv? Det låter som om du är utbränd av krav och förväntningar och nu hamnat i psykisk obalans?  Livet är svårt på många sätt. Hur kan du hjälpa dig själv att vara lite snällare mot dig själv? Samtalsterapi kanske kan vara bra för dig? Vad yror du om det? Vet att mångt och mycket här i livet, och i synnerhet relationer och kärlek - ofta kan kännas som illusioner och som drömmar/fantasier. Särskilt om en känner sig ledsen och besviken över vissa upplevelser kanske. Men vet du TS. Jag tror att du kommer att få tillbaka din kraft igen. Du måste bara landa mer i dig själv. Inifrån.
    Du är värdefull. Du duger. Kram! 

Svar på tråden Jag duger inte