• Anonym (IngaBilderTack)

Svågern tar för många bilder på barn

Jag och min partner är väldigt privata av oss. Vi publicerar aldrig några bilder online. Detta är motsatsen till min svåger. Han har något form av bekräftelsebehov och behöver varje dag publicera något på Facebook. Hans flöde består bara av bilder på barn. Problemet är att han inte har några egna barn. Bilderna som publiceras är alltså av andras barn. Har han inga nya bilder att publicera så återpublicerar han gamla bilder, gång på gång.

Det är inte bara i flödet. Han skickar samma bilder via Messenger till många. Jag själv har genom åren fått bilder och video skickade till mig på både familj och kompisars barn. Även barn som jag aldrig träffat. Jag tycker att det är creepy att en 34 åriga mans mobil består till 99% av bilder på andras barn och att han verkar så besatt.

Han har blivit tillsagd och det har blivit bråk flera gånger. Han tycker att folk överdriver och att han publicerar bilderna pga att han bryr sig om barnen. Ingen förändring har alltså skett. 

Nu har vi fått tillskott i familjen. Vi föräldrar har inte publicerat ett enda foto. Bara igår har han publicerat 13 bilder och 2 video på mitt barn på Facebook. På varje bild skriver han texter som ?farbrors lilla älskling?, ?titta liten flicka sover?, ?ha på sig mössa hihi?, ?äta sen träna?, ?lilla ängel snäll? mm. Blir galen!!

Pratat med maken som säger att man inte kan förbjuda någon från att ta bilder och publicera. Han tycker det är ok så länge det är familj Men har varit noggrann med att poängtera att vi är privata av oss och att publicering ska isf ske med måtta. Han ser inte att det är creepy på samma sätt som jag gör. Går jag till överdrift? Är det bara att acceptera svågerns beteende eftersom maken är ok med det? :( Hade jag fått bestämma själv hade det varit noll bilder online. Blir så obekväm av detta.

• Svar på tråden Svågern tar för många bilder på barn
  • Anonym (Förälder)

Finns det mer bakom som du inte skriver? Alltså att han är creepy, har annat beteende som tyder på pedofil eller annat avvikande? Eller vet du med dig att det är du själv som är mer restriktiv än genomsnittet i såna här frågor?

Oavsett så får du ju prata med din man. Är det här riktigt viktigt för dig så ställ krav på att maken faktiskt pratar allvar med sin bror. Är han konflikträdd?

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (IngaBilderTack) skrev 2024-06-01 05:23:01 följande:
    Svågern tar för många bilder på barn

Han har något form av bekräftelsebehov och behöver varje dag publicera något på Facebook. Hans flöde består bara av bilder på barn. Problemet är att han inte har några egna barn. Bilderna som publiceras är alltså av andras barn. Har han inga nya bilder att publicera så återpublicerar han gamla bilder, gång på gång.

Det är inte bara i flödet. Han skickar samma bilder via Messenger till många. Jag själv har genom åren fått bilder och video skickade till mig på både familj och kompisars barn. Även barn som jag aldrig träffat. Jag tycker att det är creepy att en 34 åriga mans mobil består till 99% av bilder på andras barn och att han verkar så besatt.

Han har blivit tillsagd och det har blivit bråk flera gånger. Han tycker att folk överdriver och att han publicerar bilderna pga att han bryr sig om barnen. Ingen förändring har alltså skett.

Det här tycker jag inte låter riktigt friskt. Har han någon form av funktionsnedsättning som gör att han har svårt att förstå att det han gör är både konstigt och kränkande?

De enda liknande fallen jag hört talas om har varit mor- och farmödrar, men de har hållt sig till de egna barnbarnen och inte varit besatta av barn generellt. 
  • Anonym (Sandra)

Tycker också det låter som om mannen har ett intellektuellt funktionshinder faktiskt, som gör att han inte hänger med riktigt. 

låt den mannen inte ta kort på barnet. Jösses, jag hade gått i taket. 

• Anonym (Arket)

1. Prata med maken igen och uttryck hur creepy det känns för dig. Säg att du misstänker att det finns massa pedofiler som följer hans brors konton. Du vill inte att alla pedofiler ska se dina barn där. 

2. Ta bort om nu har bilder publicerade på barnen.

3. Be honom prata med hans bror och säg att ni har bestämt att inte publicera några bilder på era barns ansikten. Ni tycker de är små och kanske inte kommer gilla det när de blir äldre. Säg att det gäller även alla andra släktingar och vänner. 

4. Låt din man skylla lite på dig om det känns jobbigt för honom. Ex , Jag vet att jag är lite jobbig nu, det kommer mest från Emma det här men det är viktigt för husfriden. 

• Skyline86

Det låter helt jävla sinnesjukt ju?

• Core

Haha va i hela? Han är uppenbarligen inte frisk. Låter farlig för sin omgivning 

• Anonym (Dude)

Det där låter inte friskt alls.
    Jag tillåter inte heller några bilder av mina barn på sociala media. De gånger någon annan har lagt upp bilder på dem har jag först bett personen ta bort dem. Oftast så gör de det utan knot men de få gånger de vägrar har jag anmält till Meta som har plockat bort dem. Så anmäl bilderna om äcklet inte tar bort dem. 

• Anonym (Steff)

Alltså är folk här riktiga? Hur hade ni reagerat om det var en kvinna som betedde sig så här? Hade ni trott att hon var en pedofil eller bara en 34 åring med stor barnlängtan? Jag tror svågern tycker om och vill ha barn på ett helt naturligt sätt för någon i hans ålder och att denna längtan gör att han går till överdrift med bilderna. Även män kan känna en stor längtan efter att få barn och bilda familj

• Anonym (X)
    Anonym (F) skrev 2024-06-01 08:06:35 följande:

Ni har all rätt att förbjuda honom från att lägga ut bilder på era barn!! Säg åt honom att ta ner ALLA och om inte så kommer ni att anmäla bilderna till Facebook, och gör det också om han inte lyssnar. Sedan talar ni om att han inte får ta en enda bild till om han ska besöka er och att det gäller tills vidare.

Seriöst ts, jag tror att han är pedofil. Akta er.

Men suck. Om han vore pedo så skulle han ligga lågt och bara använda bilderna själv, inte skylta med dom på facebook. Verkar som han bara vill ha uppmärksamhet och märkt att han får det när han delar bilder på anhörigas barn. Sedan kanske han har barnlängtan och den lindras av att han ser barnen som väldigt nära familj.
  • Anonym (Kl)

Man kan väl anmäla bilder på sociala medier som man inte vill ha där?

• Anonym (Dude)
    Anonym (Steff) skrev 2024-06-02 08:40:14 följande:

Alltså är folk här riktiga? Hur hade ni reagerat om det var en kvinna som betedde sig så här? Hade ni trott att hon var en pedofil eller bara en 34 åring med stor barnlängtan? Jag tror svågern tycker om och vill ha barn på ett helt naturligt sätt för någon i hans ålder och att denna längtan gör att han går till överdrift med bilderna. Även män kan känna en stor längtan efter att få barn och bilda familj

Jag hade reagerat likadant, det är inte friskt eller okej att dela bilder på andras barn. Speciellt inte när föräldrarna sagt åt en att inte göra det. Det är enbart stört oavsett kön. Barnens integritet kan inte offras pga någons barnlängtan, det behovet får personen lösa själv, barnen ska inte betala för det. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Dude) skrev 2024-06-02 11:22:26 följande:
    Jag hade reagerat likadant, det är inte friskt eller okej att dela bilder på andras barn. Speciellt inte när föräldrarna sagt åt en att inte göra det. Det är enbart stört oavsett kön. Barnens integritet kan inte offras pga någons barnlängtan, det behovet får personen lösa själv, barnen ska inte betala för det. 
    Jag brukar lägga upp bilder på andras barn ibland , mina barns kompisar eller släktingar tillsammans med mina barn. Brukar allitd fråga föräldrarna först , har faktiskt aldrig fått nej.

Håller med om att det är fel att göra det mot föräldrarnas (eller barnens) vilja. Men det är inte så att det alltid är sjukt och konstigt att lägga upp bilder på andras barn. Mina barns släktingar brukar lägga upp bilder på mina .. Om min sons farmor till exempel lägger upp bilder på min son, betyder det att hon inte är frisk? Mina vänner (med och utan barn) brukar förresten lägga upp bilder på mina barn också från till exempel kalas och dop eller när man bara ses och barnen är med.

Grejen här är väl inte att det är fel att lägga upp bilder på andras barn, det behöver absolut inte alltid vara fel. Poängen är väl att TS inte vill och då ska han respektera det. 
  • TL12

Eftersom han inte verkar ha något eget liv själv
    så kan han ju vara sjukt avundsjuka på sin omgivning 
    och hans beteende är sjukt och helt respektlöst. 
    Din man är en riktigt mes som inte kan ta tag i detta 
    vad gör det om det tar hus i helvete ? och hans bror inte villl umgås längre. 
    Sätt ner foten , inget konstigt alls 
    Era barn är lika med era regler 
    passar det inte så vad gör det ? 
    En rejäl konflikt kan leda till någonting mycket bättre i framtiden både för din man och brorsan. 

• Spucks
    Anonym (Steff) skrev 2024-06-02 08:40:14 följande:

Det spelar ingen roll om personen är man eller kvinna och varför personen gör såhär (barnlängtan osv.). Det på inget sätt okej att publicera bilder på andras barn och sprida bilder på andras barn utan föräldrarnas godkännande.

TS, jag skulle kräva att han omedelbart tar ner alla bilder och även upplysa honom att om han en gång till offentliggör eller skickar ut en bild av ert barn utan tillåtelse (och tillåtelsen behövs för varenda bild för vartenda tillfället!) kan ni inte låta honom träffa barnet igen.
  • Fliselisan

Alltså NEJ! Sätt ner foten och säg ifrån, ordentligt. Han har ingen rätt att ta bilder av era barn och verkligen inte att lägga ut dom på nätet. Ta konflikten, det er era barn och ni bestämmer!

Svar på tråden Svågern tar för många bilder på barn