• Anonym (IngaBilderTack)

    Svågern tar för många bilder på barn

    Jag och min partner är väldigt privata av oss. Vi publicerar aldrig några bilder online. Detta är motsatsen till min svåger. Han har något form av bekräftelsebehov och behöver varje dag publicera något på Facebook. Hans flöde består bara av bilder på barn. Problemet är att han inte har några egna barn. Bilderna som publiceras är alltså av andras barn. Har han inga nya bilder att publicera så återpublicerar han gamla bilder, gång på gång.

    Det är inte bara i flödet. Han skickar samma bilder via Messenger till många. Jag själv har genom åren fått bilder och video skickade till mig på både familj och kompisars barn. Även barn som jag aldrig träffat. Jag tycker att det är creepy att en 34 åriga mans mobil består till 99% av bilder på andras barn och att han verkar så besatt.


    Han har blivit tillsagd och det har blivit bråk flera gånger. Han tycker att folk överdriver och att han publicerar bilderna pga att han bryr sig om barnen. Ingen förändring har alltså skett. 

    Nu har vi fått tillskott i familjen. Vi föräldrar har inte publicerat ett enda foto. Bara igår har han publicerat 13 bilder och 2 video på mitt barn på Facebook. På varje bild skriver han texter som ?farbrors lilla älskling?, ?titta liten flicka sover?, ?ha på sig mössa hihi?, ?äta sen träna?, ?lilla ängel snäll? mm. Blir galen!!

    Pratat med maken som säger att man inte kan förbjuda någon från att ta bilder och publicera. Han tycker det är ok så länge det är familj Men har varit noggrann med att poängtera att vi är privata av oss och att publicering ska isf ske med måtta. Han ser inte att det är creepy på samma sätt som jag gör. Går jag till överdrift? Är det bara att acceptera svågerns beteende eftersom maken är ok med det? :( Hade jag fått bestämma själv hade det varit noll bilder online. Blir så obekväm av detta.

  • Svar på tråden Svågern tar för många bilder på barn
  • OlgaElvira

    I och med att det är han som tagit bilderna så har han upphovsrätten och bestämmer om dem. Men jag skulle få lite obehagliga vibbar av ett sånt beteende.


    En bekant till mig hade ungefär samma problem, en släkting lade ut bilder på hennes barn. Hon sa ifrån men han fortsatte. Hon skrämde upp honom genom att tala om för honom vid en släktträff att hon fick lite pedofilvibbar när han gjorde så där. Relationen till släktingen blev inte så bra efter det.
    Men börja med att klart och tydligt förbjuda honom att publicera bilder på era barn, kanske också att överhuvudtaget ta bilder på era barn. Förankra det med barnens pappa så att ni är överens.


    Gör lite ino om publicering av bilder.
    https://www.imy.se/vanliga-fragor-och-svar/maste-jag-ha-samtycke-for-att-publicera-bilder-pa-sociala-medier/

  • Anonym (va)

    Din man kan inte få lov att fortsätta vara så här mesig. Det här är också ditt barn. Ni har fattat ett beslut att ni inte vill att det tas foto och publiceras på social media på ert barn. Han går emot ert beslut och publicerar. Jag hade faktiskt hört vad polisen har att säga om det här. Vad jag förstår så vill inte din make, pappan, heller att det publiceras. 


    Jag vet bara i min barns skola har vi fått hem frågan om vi ska godkänna eller inte att det tas foto på vårt barn och publiceras. Nu för tiden ser man inte hela bilder  på barn, deras ansikte och annat som kan lättare identifiera dem är borttaget, så nej jag tror din man har fel här som tror att det är fritt fram för sin bror att publicera bilder på ert barn. 

    Hör med polisen. 
    Jag personligen hade tyckt det var väldigt svagt av min man att inte stå upp emot sin bror när det gäller hans eget barn. Han står inte upp för barnet. Han står inte upp för vad han själv tycker. Han står inte upp för dig. 

    Om farbrorn vill ha en relation med er överhuvudtaget borde han förstå att han ska respektera er vilja och inte publicera någon bild på ert barn när han vet vad ni tycker. Det här är gränslöst. 

    Jag hade hört med polisen först. 
    Om det skulle ha krävt en polisanmälan hade jag gjort det. Annars kommer den här människan din man råkar vara släkt med aldrig ge sig. Det låter ju som att det är något allvarligt fel på den här karln ändå, den relationen hade jag inte vårdat. Jag hade tagit det så långt att jag velat och arbetat på att förbjuda den här mannen att vara i närheten av våra barn. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (va)

    Åh, just det. Jag hade gjort så att jag skickat SMS eller mail till farbrorn om det här och att ni omedelbart vill att han tar bort alla bilder på era barn och förbjuder honom att i framtiden publicera en enda ny bild. Ha kvitto på när han har läst SMS:et eller mailet. Så han inte tror han kan komma undan med att säga att det har ni inte sagt till honom och det visste han inte osv. Jag hade också varit ärlig och sagt att jag inte är bekväm med att han är runt våra barn då han kan få för sig att ta bilder igen på dem och publicera. Jag vet inte vad hans problem är, och jag ska inte spekulera men vad jag ser händer här är att han är djupt respektlös mot er och mot era barn. Tänker inte på att barnen kanske inte vill att det publiceras en massa bilder på dem. 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (What?)

    Det är olagligt att lägga upp bilder på barn om vårdnadshavarna inte vill det. 


    Jag hade gått in på facebook och gjort en anmälan på varje bild på mitt barn, det går att göra det via facebook. Jag hade pratat med honom via sms (samla bevis att ni sagt till) och sagt att han absolut inte får göra så, och fortsätter han så hade jag anmält det. Det är olagligt så ta tag i detta. Vissa är väldigt öppna på sociala medier och de får stå för dom, vill ni inte det ska det respekteras.

  • Lynx123

    Anmäl honom - han har inte rätt att lägga ut bilder på minderåriga utan föräldrarnas tillstånd.

  • Aliona

    Det är klart att ni kan förbjuda att bilder på era barn läggs upp på social media. Vi har social media-förbud och det har aldrig publicerats en enda bild på vår snart åtta-åring. Men vi meddelade klart och tydligt redan vid födseln. Däremot kan du kan nte förbjuda bara svågern utan det får så klart gälla alla, och man kan inte heller ha ett så luddigt förbud som att det går bra med måtta - för det kan betyda helt olika saker för alla. 


    Är svåger creepy på andra sätt också eller bara med foto? Beter sig svågern olämpligt runt barn? Jag har lite svårt att förstå varför du drar på så atora växlar just när det kommer till hans sociala media. Om det verkligen är något sjukt så är väl problemet att han tar foto, inte att han publicerar dem. Jag ser inte att bara hans foton är grund för att misstänka något, men det kanske finns mer? Han kan ju också bara vara barnkär eller längta efter egen familj. 


     

  • Anonym (F)

    Ni har all rätt att förbjuda honom från att lägga ut bilder på era barn!! Säg åt honom att ta ner ALLA och om inte så kommer ni att anmäla bilderna till Facebook, och gör det också om han inte lyssnar. Sedan talar ni om att han inte får ta en enda bild till om han ska besöka er och att det gäller tills vidare.

    Seriöst ts, jag tror att han är pedofil. Akta er.

  • Anonym (Sara)

    Jag har iförsej inget emot att släktingar tar bilder och lägger upp bilder på mina barn.. tycker bara det är kul. Tar själv mycket bilder också och lägger upp, är något mer barn än mina med (släktingars barn, kompisars barn eller barnens kompisar) frågar jag om det är ok att lägga upp. Har aldrig fått nej men skulle såklart respektera om jag fick det. 


    Men alla är ju olika .. om man själv inte gillar att lägga upp bilder förstår jag om man tänker så. Om han tog bilderna för att använda dom till något konstigt tror jag iförsej inte han skulle lägga upp dom, det verkar ju märkligt (tänker om han hade varit pedofil).


    Hur är han annars? Tänkte om han är lite egen eller har någon diagnos kanske? Tar han bara bilder på barn eller är han intresserad av fotografi överhuvudtaget och tar bilder på typ naturen eller vuxna människor också? Ni har såklart rätt att säga att han inte får ta bilder på ert barn om ni inte vill det. Han får väl ta bilder på andra barn som har föräldrar som tycker det är ok. Eller på annat om det är så att han bara gillar att fotografera.

Svar på tråden Svågern tar för många bilder på barn