• AndreaBD

Torticollis eller hemiplegi?

Min äldste son hade torticollis som nyfödd. Jag bodde i Tyskland då och läkaren förskrev gymnastik. Då fick en sjukgymnast göra det några gånger och sedan fick jag göra övningarna själv med honom. Jag vet inte om man här i Sverige kan gå till en sjukgymnast med det, men det var ganska enkla övningar och jag kommer ihåg att det hette Vojta (eller något liknande). Det måste vara personen som hittat på det. 

Jag hittade något om det på svenska:

sv.sanomedica.com/sjukgymnastik-enligt-vojta/

Kolla om du kan hitta övningar (de är lätt att göra med en bebis) t.ex. på nätet.  Hur gammal är barnet? Min son var då 2 månader, men vi höll på några månader. Övningarna är inte svåra alls, och kan göras lekfulla. Barn brukar inte besväras av dem. Min sons hals blev rak på några månader. Det kanske hade löst sig oavsett, men det hjälpte nog till lite. 

Och oroa dig inte för mycket, det låter som om du har lite för dystra tankar. 

• AndreaBD
    yasdem skrev 2024-06-01 15:01:20 följande:

det är inte torticollisen som skrämmer mig utan mer det andra jag skrivit om. Tummen i handen, mindre han, inböjd ben på vänster sida etc.

hade ni de symtomen också eller var det bara att huvudet tiltade? Tränar för fullt med honom under hans vakna tid. ❤️

Jag har inte märkt några såna symptom. Han var ovanlig på andra sätt, men det har nog inte med det här att göra (dvs. han var hyperaktiv redan då, eftersom han har svår ADHD).

Jag kan inte riktigt föreställa mig hur du menar med tummen mitt i handen? Lite sämre med vänster handen kan man ju vara om man är högerhänt. Annars ... jag vet inte. Det kan bara en läkare säga. 
  • AndreaBD
    yasdem skrev 2024-06-02 20:42:35 följande:

ja nej.. inte att han bara är sämre. menar att han har den handen knuten ofta med tummen innuti handen ich nästan aldrig utanpå. Är inte samma med höger hand. Och det vänstra benet böjer han inåt på ett sätt som han inte gör med det högra. ☹️

Ingen aning. Jag vet inte om det verkligen måste vara likadant på båda sidor. 
Svar på tråden Torticollis eller hemiplegi?