• amsway

Våran sjuåring lyssnar inte och bara trotsar så våran familj snart splittras

Snälla, jag hoppas på att ni kan ge mig några tips och råd som förhoppningsvis kan göra våran situation bättre. Vi har ett helvete hemma rent ut sagt. 

Vi har en sjuårig kille som ungefär för lite mer än ett år sen började bli helt ohanterlig, han slåss, trotsar, lyssnar inte för fem öre på vad vi säger, skrattar oss bara rätt i ansiktet när vi säger åt honom. tar alltid extrem lång tid på morgonen och kvällen att han ska göra sig klar, han skriker, säger fula ord, smäller i dörrar. Han struntar i att spola när han varit på toa, tvättar inte händerna utan flinar bara när vi säger åt honom. Han beter sig äckligt, hemskt att säga men han kan komma och slicka sig på händerna när han varit på toa eller komma med händerna i ansiktet på oss. 

Han har en trygg och fin uppväxt och vi ger han så mycket kärlek. Han har inte varit såhär förut, han har varit så duktig och noga med toabesök och hygien. 

Han är så elak mot oss och vi orkar snart inte mer utan ser enda utvägen att gå ifrån varandra så vi får en paus varannan vecka. 

• Svar på tråden Våran sjuåring lyssnar inte och bara trotsar så våran familj snart splittras
  • amsway
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-31 21:32:25 följande:

Gör en utredning på BUP. Han har nog någon diagnos.

Hundra procent att han inte har det, han beter sig normalt i alla  situationer med andra människor utom med oss föräldrar. Så problemet sitter ju hos oss någonstans men kan inte se vad vi gör fel.

Han sköter sin hygien och toalettbesök i skolan och hos släktingar och vänner. Det är inte ett problem någon annanstans än hemma!
  • amsway
    Anonym (Emsie) skrev 2024-05-31 23:39:02 följande:
    Fast bara för att han beter sig bra i andra situationer bra betyder det inte att han inte har ADHD. Vår son har ADHD och han beter sig hur bra som helst på skolan och fotbollen. Han stör inte, han gör det han ska och aldrig hamnat i konflikt med andra barn. Ibland händer det incidenter på fotbollen och då biter han ihop. Sen kommer han hem och för oss blir det rent helvete och det tar 30-60 min att lugna ner honom.
    Anonym (.) skrev 2024-06-01 00:39:05 följande:
    Jo, det kan man. 
    Många med ADHD är elaka, och har en mörk personlighet. 

Han är ingen elak människa, han är världens goaste all annan tid. När han lugnat ner sig så går han alltid och tvättar händerna och är alltid väldigt väldigt ledsen för sitt beteende och säger förlåt. Jag ser liksom på han när han beter sig dåligt att det är av osäkerhet på något sätt, som när man ramlar och någon ser, man skäms och skrattar osäkert. Det är lite så det känns men kan inte förstå beteende ändå, han behöver inte vara rädd för oss och jag vet att han aldrig blivit det heller. 

Han är verkligen en så fin människa för han döljer inget elakt beteende inför andra. Jag vet att problemet finns i något vi gör fel hemma för som sagt det är bara mot oss och hemmavid. Han gör aldrig något när vi är bland vänner och bekanta.
  • amsway
    Anonym (M) skrev 2024-05-31 23:08:07 följande:

Ni låter verkligen desperata om ni talar om att separera bara så att ni ska få pauser från sonen. Situationen verkar inte hållbar som den är nu.

På något sätt måste ni bryta mönstret som sonen och ni (eftersom han kan bete sig vettigt med andra) har hamnat i. Ni måste vara öppna för rätt så drastiska åtgärder.

Förslag:

- Bjud in en släkting att bo hos er ett tag. Dels för att sonen verkar kunna uppföra sig i andras sällskap och detta kan ge er en chans att bygga upp lite nya vanor, och dels för att få avlastning och hjälp.

-Funkar inte det så skaffa barnvakt och använd för att ge er avlastning så att ni orkar ta er igenom det här. Ta hand om er själva genom att ta pauser, äta rätt och sova ordentligt. För att hjälpa sonen så effektivt som möjligt måste ni se till att ni själva är i god form.

- Välj era strider och ta bara itu med en eller två beteenden i taget. Ignorera allt annat som inte är direkt farligt.

-Prioritera alla positiva interaktioner. Ju fler ni har desto starkare blir er relation och desto bättre blir era förutsättningar att kunna påverka honom positivt. Kan du locka fram ett leende? Ett delat skratt? Sätt inte ribban för högt, men vad kan ni göra tillsammans som han tycker om?

-Har han för mycket ansvar? Kan han inte fixa morgonen och kvällen för att han har mer än han klarar av på en gång? Dela upp allt i mindre bitar och ge mycket vägledning och pepp för varje liten bit.

-Har han tvärt om för lite ansvar? Kanske han behöver känna sig lite större och att han klarar av mer själv. Ta ett steg tillbaka och ge honom mer att visa sig kapabel och stor med.

-Vad motiverar honom? Lekar, videospel, godis, privilegier, leksaker, upplevelser, glass? Vad är hans valuta? Ge honom något att jobba för och anstränga sig för. Och gör det tydligt att han själv väljer om han vill ha dessa saker eller ej genom sitt uppförande.

-Vet han och ni varför han är så arg och tvär? Det är en god idé att försöka ta reda på vad det är han känner och tänker. Hur han känner och tycker är viktigt, även om sättet han uttrycker sina känslor på nu är oacceptabelt. 

-Bup eller skolkuratorn kan hjälpa. Det verkar rätt klart att er son inte mår bra och att resten av familjen inte är långt efter. Det är starkt att be om hjälp.

Som sagt, bara förslag och tankar. Du vet själv bäst vad som är värt en chans och vad som inte funkar för er.

Tack för ditt fina svar! Vi ska absolut testa dina förslag 
  • amsway
    Anonym (Emsie) skrev 2024-06-01 14:25:27 följande:
    På vilket sätt ursäktar jag beteendet? Har endast skrivit att det kan vara adhd även om han beter sig bra i alla andra situationer.
    vad gäller fula ord så är det väldigt vanligt att barn med Adhd säger fula. Det var en av frågorna vi fick när vi gjorde utredningen.

vad är det för fula ord? 

våran son säger typ att han inte tycker om oss och att vi är dumma, så egentligen inte jättefula saker men jag tycker ändå inte det är okej. Så jag tror att jag valde lite fel ord. 

• amsway
    Hyllemor skrev 2024-06-01 21:38:31 följande:

Du har fått en del bra tips här i tråden.

Ytterligare ett tips kan vara att ni föräldrar försöker rama in säg, de tre svåraste bitarna och tar en sak i taget och försöker få dessa att funka.

Vi hade väldigt jobbigt med kvällsrutinerna ett tag, när vår son var i 8-årsåldern, samt med läxläsningen. Nu är barn olika, så jag kan bara berätta hur vi gjorde. Samma sak funkade inte alls två år senare.

Vi sade att idag, efter maten så ska vi ha ett möte och så satte vi oss ner alla tre och jag och hans pappa sa (utan att lägga in så många frågor) att "Vi har ett problem som vi inte vet hur vi ska lösa. Vi lägger oss alldeles för sent på kvällen och vi är väldigt trötta." Jag tillade: "Jag var så trött igår att jag höll på att gråta. Jag skulle betala räkningarna efter att du hade lagt dig, men jag var så trött att jag började gråta."

Han lyssnade faktiskt och såg smått chockad ut och då sa jag att: "Jag kommer att behöva betala räkningarna idag istället, fast det är för sent, så vi behöver att du lägger dig direkt idag när vi säger till. Om vi inte betalar räkningarna så får man betala en förseningsavgift och det innebär att vi inte kommer att ha pengar kvar att köpa godis eller annat som vi tycker om.

Det hjälpte! Det var helt sjukt, men det hjälpte! Dagen efter så påminde vi honom om hur bra det hade gått dagen tidigare och då fungerade det igen. Visst, vi fick bakslag, men det blev inte lika jobbigt.

Det där med handtvätten, tänker jag att ni kan ta lite senare när han faktiskt somnar i tid på kvällen. Det kan ju vara ett tecken på trötthet, helt enkelt. Om det inte är det, så visa en film från youtube om hur bakterier ser ut. Eller om ni har möjlighet, gör som jag gjorde med de äldsta förskolebarnen under coronan, vi köpte in en billig usb-lupp som vi kopplade in till dator/ipad och drog över barnens händer för att visa hur mycket smuts som finns på händerna. Jäklar, vad de äldsta tvättade händerna efter det!

Tack för ditt svar, ska absolut testa det du skriver. 
Svar på tråden Våran sjuåring lyssnar inte och bara trotsar så våran familj snart splittras