Inlägg från: Elly Ek |Visa alla inlägg
  • Elly  Ek

Skaffa barn eller inte

Hej! Vi står i valet och kvalet om att skaffa barn.
    Vi är 28 och 32, bor i hus på landet med hund. 
    Han är egenföretagare och jag är heltidsanställd. Så allt på de "gröna".

Vi står som sagt i valet och kvalet pga ålder. Min man säger att han börjar bli gammal så ska vi så där det typ nu? 
    Men samtidigt så vet han inte om han vill. Och jag känner samma sak. Vi var diskuterat detta i minst 3 år, men vi kommer aldrig framåt. Vi är väldigt lyckliga som vi har det och känns kanske som vi förstör våra bästa år.
    Ska man skaffa barn eller inte?  Fattar att de inte är något någon annan kan bestämma, men kanske kan hjälpa oss att komma fram till något. 
    Jag skulle säga att vi står 50-50 i denna diskussion - båda två. 

• Svar på tråden Skaffa barn eller inte
  • Elly  Ek
    Dexter dot com skrev 2024-05-31 15:31:50 följande:

Det låter ju som längtan efter barn inte finns hos er utan mer att ni ska skaffa barn för det hör till. Vad skulle ett barn tillföra till erat redan nu lyckliga liv och vad är orsaken till att ni funderar på att skaffa barn?

Exakt såhär är det. Tror jag. 
    Jag pratade med barnmorskan igår för att ta ut p-stav. De hade ingen tid förrän i augusti och det första jag frågade henne när hon skulle kolla tid, de va vad som händer om jag avbokar. Förstår du? 
    Jag är så osäker om jag vill ha barn, min sambo likadant (vad jag tror). Ändå så säger han "ska vi ha barn så kanske de är dags" så svarar jag "vill du ha barn?" "Jag vet inte".

Och då kommer de ofta; klarar vi det typ ekonomiskt, hur funkar det för oss i praktiken. Min man jobbar som bagare och jobbar 5 dagar i veckan. De är 3 pers på hans jobb och han kan aldrig bli sjuk eller va hemma. 

För min del så är jag helt fine med det, att han inte kan ta pappaledigt. Det bryr jag inte mig ett skit. Men jag är nog lite mer på hur det förändrar vårt liv. 

Vi har syskonbarn och kompisar med barn. Visst är det mysigt men kan inte säga att det skriker från livmodern - som vissa säger. 

Varför vi vill ha barn är nog som du säger - för att man ska. Inte för att vi vill? Förstår du? 
    Därav frågan. Förstår att det inte är ni som gör valet men jag tycker detta är skitjobbigt. På riktigt. Hatar att stå i vetandets land. Ja eller nej- toppen då vet jag. 
    Jag älskar dessutom att jobba. Så de har en del med det att göra.  

Sedan har jag en grej att jag typ inte vill vara gravid. Vill inte förstöra min kropp? Min kropp är absolut inte perfekt och alltid hatat ex mina extremt små bröst (går ofta utan bh då de inte fyller funktion). Men får typ ångest över förlossning osv. 

Hade jag fått välja själv, så hade jag velat ha surrogatmamma. Eller kanske adoptera en bebis. Det hade nog varit vår bästa väg - om vi nu ska ha barn. 

Jag känner mig hemsk då mamma fått 3 missfall innan jag föddes, och min bror och hans tjej kan inte få egna barn utan fått låna ägg osv. Och här sitter jag och "bryr  mig inte om jag får barn eller inte". 
  • Elly  Ek
    Anotherone skrev 2024-05-31 22:00:55 följande:
    Jag tänker likadant.
    Att skaffa barn är inget man ska göra för att det känns som att det är ett måste eller att "det borde vara dags".
    Det bör komma ur en längtan efter att bli förälder, ha en familj, ja att ha barn helt enkelt. 

Samtidigt är det abstrakt. Man vet inte hur det är förrän man är där. Man kanske umgås med barn i olika miljöer, släkt och vänner har barn. Och där kan man ju känna av lite om man tycker att det verkar kul? Jobbigt? Givande? Är det värt uppoffringen, tiden?

Finns också en del man bör prata om sinsemellan såsom ekonomi, uppdelning av föräldraledighet osv. Uppfostran generellt är inte jättelätt heller att prata om på förhand men sånt brukar man också kunna märka av om man umgås med vänner som har barn, hur ens partner beter sig kring barn. Vad hen uttrycker för åsikter.

Det är inte för alla. Och jag tror inte att man ångrar  barnet, om man skaffar barn. Däremot om man känner sig själv bra så kan man säkert hamna i en sits där man ångrar själva situationen. Så kände vi mycket inför att eventuellt skaffa ett andra barn. För då hade vi det väldigt bra som det var och man hade ingen aning om hur ett nytt barn skulle komma att påverka vår fungerande trio. 
    Tack för kloka ord. 
    Det är just där vi står och det känns konstigt. Måste vi? Bara för att? 

Min man har 6 syskonbarn, superduktig med dem och han är tydlig och rak vad som är rätt och fel. Som förälder hade han varit super!  
    Men frågan är om det är för oss. Kommer jag ångra mig om vi säger nej? 

De som är grejer också tror jag är att vi har som mål att vid 50 flytta till Italien. Sen är det ett mål inget som är spikat och vägar är krokiga osv. Men då blir det kanske svårt om barnet/barnen inte flyttat ut? Osv osv. Är det själviskt  tänkande?
  • Elly  Ek
    Anotherone skrev 2024-06-02 10:19:24 följande:
    Det knepiga blir ju just att OM man vill ha barn så är det förknippat med en tidsfaktor. I dagsläget vet ni heller inte om det skulle funka även om viljan fanns så att säga. Medan att avstå är väl forever...

Det finns ju poddar i ämnet, både åt ena hållet "Jag vill ha barn" där ni skulle kunna lyssna och se om ni "känner " något och känner igen er i de känslor som beskrivs kring varför man VILL ha barn. Sen finns även "Barnfrihet" där man intervjuar människor som inte har barn och där det i de flesta fall är ett aktivt beslut. Hur resonerar dom? Är det något som lockar er eller är den vardag de beskriver er mardröm?
    Kanske kan ni låna några av argumenten eller påståendena och se "hur skulle det här kännas"? 

Gällande att flytta utomlands så är det i allra högsta grad en sån grej där barn & familj kan komma att påverka. Får ni barnbarn om 30 år kanske ni inte vill bo utomlands.  Ni kanske får ett barn som har utmaningar eller särskilda behov och som kanske aldrig kommer bo själv. Ert/era barn kanske vill studera och bo hemma under tiden vilket ni i och för sig tycker är rimligt av kostnadsskäl men som kommer i vägen för "era" livsplaner.
    Det kanske tar 7 år innan det ens blir ett barn = era planer "försenas".
    Det är MYCKET sånt när man är förälder.

Nu har jag valt detta och även om jag beskriver det i negativa ordalag så har jag förstås insikt i att jag måste offra en del som förälder. Men det betyder inte att jag tycker det är "kul" i ordets rätta bemärkelse att spendera väldigt mycket tid i bil till och från träningar. Att jag missar aw pga jag har barn som inte fixar att vara på fritids långa dagar (npf) och maken kan inte ta alla dagar själv. Att vi inte kan åka till vårt lantställe och chilla och ta det lugnt för att barnen har aktiviteter på helgerna. Och det blir ju lite dubbelt för man VILL ju att de ska vara aktiva och ha ett sammanhang. Men det är klart att det påverkar min och min mans liv tillsammans. Vi är ju inte bara mamma & pappa liksom
    Oj vad jag blev glad. Exakt ett sånt här svar ville jag få. Stort tack! Jag ska lyssna på poddar och se vad de säger. Absolut och det är väl lite så man känner! Stort tack för att du delade dina tankar och idèer!
Svar på tråden Skaffa barn eller inte