Inlägg från: Anonym (Citrus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Citrus)

    Ulcerös kolit utan blod?

    Jag misstänker starkt att jag har ulcerös kolit då jag haft problem och symtom i 9 månader nu. 


    Men behöver det nödvändigtvis vara blod i avföringen för att det ska vara ulcerös kolit? Jag hade diarréer i flera månader och har bajsat löst i 9 månader nu med max 5 tillfällen där jag bajsat normalt under dessa månader. 


    Jag gjorde både avföringsprov och blodprov. De hittade inte blod i avföringen, och mina blodvärden visade på att det inte var något avvikande med mig. Doktorn valde därför att avsluta ärendet trots att jag fortfarande hade problem. Har provat ALL kost, men får ändå lös avföring. Äter jag något med mjölk så får jag även diarréer. Har hållt mig borta från mjölkprotein sedan dess, men får ibland diarre ändå. 


    Det är på förbättringsvägen, så jag tror ej det är cancer eller något allvarligt. Men något är det ju. allting pekar på ulcerös kolit, och att jag förmodligen upplevde mitt första skov i september. 


    Frågan är dock, skulle ulcerös kolit visat sig vid blodprovsvärdena? Jag har bokat ny tid med min doktor. Det tog 1 månad att få tid. Sen på bokade dagen så blev hon sjuk, så nu får jag vänta 1 månad till. Blir galen av att inte veta vad det är som är fel på mig!

  • Svar på tråden Ulcerös kolit utan blod?
  • Anonym (Citrus)
    Anonym (Fia) skrev 2024-05-31 10:53:00 följande:

    Vet inte hur det är med UC men med Crohns är det inte alltid man får synligt blod i avföringen. Men även utan synligt blod borde du fått utslag i avföringsprovet på kalprotektin om det var UC.


    Antar att blod i avföringen är ett ?måste? för att ha UC då eller? 😮 Funderar lite på att det är möjligt att ha UC utan att få blödningar i tarmen
  • Anonym (Citrus)
    Anonym (Illy) skrev 2024-05-31 11:17:36 följande:

    Låter mer som IBS.

    Jag har samma problem som du, problem med magen vad jag än äter. Det är hopplöst. Ena dagen kan jag äta något som jag inte kan äta andra dagen. Stress gör saken värre, regelbundet liv bättre. Men svårt att inte stressa över att eventuellt få en diarréattack så fort jag ska göra något.


    Asså gud vad jag känner igen mig i det. Att det är svårt att inte stressa i vardagen när minsta nya sak kan göra magen upprörd. Stressar jag så blir det diarré attack. Konstigt för har ALDRIG haft problem tidigare. Allt detta kom plötsligt och akut när jag började på ett nytt Jobb i en ny stad med många olika nya kollegor, mycket stress på jobbet och mycket pressure. Var otroligt stressad den perioden och att jag då fick akut diarre flera ggr om dagen på jobbtid var då inte en hjälpande hand heller. Ond spiral. Men man tänker ju att det borde gått över nu vid detta laget med tanke på stt jag inte är stressad längre.

    jag trodde ibs innebär en hel blandning av förstoppning, uppblåshet, diarre och gaser? Kan man ha ibs om det endast handlar om lös avföring och gas tro? Fick du också ibs plötsligt, eller är det något du haft problem med i hela livet?
  • Anonym (Citrus)
    Anonym (Illy) skrev 2024-05-31 11:40:03 följande:
    Jag fick ibs när jag var 25. Det har gått i skov genom åren men nu är jag 40+ har det varit ganska illa ett tag.

    Jag har inte gaser utan mest lös mage/diarre och får ont ibland.
    Men ush det där låter inte kul alls! 😢 Att man kan få såna problem så plötsligt. Hur länge brukar dina skov vara? Och när du inte är i ett skov, kan du bajsa helt normalt då? Måste du alltid tänka på vad du äter oavsett om du är i ett skov eller ej?
Svar på tråden Ulcerös kolit utan blod?