SGI och student
Har pratat med försäkringskassan flertalet gånger men får olika svar varje gång. Jag pluggar på universitet och är gravid. På söndag slutar terminen och har då ansökt om graviditetspenning från och med måndag. Nu till alla frågor som kanske någon som varit i liknande sits kan svara på:
FK har baserat min SGI på inkomster jag haft under studietiden trots att jag går på CSN vilket jag har förstått ska skydda min SGI som ska baseras på inkomståret innan jag började studera, FK ska väl räkna på inkomsten innan jag började studera och inte min inkomst under studietiden?
Då jag inte var nöjd med beslutet gällande SGI har de öppnat en ny utredning men den kommer att ta tid säger dem, så min undran är om det kommer att bli något glapp och att min eventuella SGI nollas eftersom beslutet inte lär vara färdigt tills på måndag 3/6. Jag har ansökt om graviditetspenning från och med det datumet men beslutet gällande SGI är inte färdigt ännu och då kommer jag ju inte få någon ersättning heller och är det då risk för glapp? Och om beslutet tar lång tid får man då ersättning retroaktivt om nu allt beviljas?
Om graviditetsoenningen inte beviljas och SGI utredningen är färdig kan jag då söka föräldrapenning från och med måndag den 3/6 (60 dagar före jag är beräknad) i efterhand och ändå skydda min eventuella SGI? Tex att jag får avslag på graviditetspenning men jag söker om föräldrapenning 1 juli som ska börja gälla från och med den 3/6 och då är min sgi skyddad?
Röriga frågor men någon kanske varit med om samma och kan delge sin erfarenhet ????