• sodaalv

Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma

Min sambo har barn (7år) sen tidigare som bor hos oss varannan vecka. Vi båda jobbar 100%. När barnet är hos oss passar min sambo på att jobba mer, hålla på med sina hobbys och diverse. Kvar blir jag med dottern, och jag förväntas underhålla henne, laga mat, läsa läxa, skjutsa till skola, träning, kompisar, städa samt ordnar med kläder och leksaker med mera. Det har och är okej för mig då jag tycker dottern hans är rolig och tycker om henne.

Till problemet: han informerar mig inte om vad han ska göra när dottern bor hos oss. Han lever i princip fritt och gör som han vill. Han har ett av sina arbeten på gården  och på kvällen kan han komma in och säga ?har du nattat barnet??. Om jag inte gjort det ger han ifrån sig en rejäl suck. Som att det är mitt ansvar att lägga henne jämt.

Vidare stör jag mig på att han inte är känslomässigt involverad i sin dotter. Han frågar henne knappt någonting, kramar henne sällan eller ger henne den uppmärksamhet hon förtjänar. Detta har i sin tur lett till att hon vänder sig till mig för att berätta händelser/hemligheter i sitt liv. 

Trots att jag tycker om dottern hamnar jag ii väldigt mörka tankar ibland. Speciellt om jag och sambon har bråkat. Då tänker jag, varför ska jag investera, uppfostra och lära ett barn, som inte är MITT? Ett barn som kan abrupt ryckas ifrån mig ifall jag och sambon gör slut. Samma typ av tankar kan komma när han lämnar mig med bonusdottern samt hennes kompisar en lördag t.ex för då känner jag mig som en j*vla nanny, som passar upp på andras barn.

Och det värsta är att jag kan inte kommunicera med honom. Han blir arg så fort jag öppnar upp mig om mina känslor. Om han inte blir arg så blir han tyst och ger mig noll respons. Jag hatar det, för det får mig att känna mig så dum. Dum över att jag öppnat upp mig till någon som inte ens försöker föra vidare samtalet, försöker förstå eller komma med stöttande respons. Det har lett till att jag bestämt mig för att inte berätta när jag mår dåligt eller grubblar över något. Han kan fråga ?vad är det?? men jag vet ju att det inte är någon idé att berätta då han reagerar kallt och omänskligt?

vi har planerat att skaffa ett gemensamt barn men när jag ser hur han behandlar sin egen dotter vill jag inte skaffa barn med han. Vilket gör ont och mycket förvirrande då han samtidigt som kan vara världens bästa pappa och sambo men det är BARA när han känner för det. Han kan aldrig bita ihop och va den bästa versionen av sig själv oavsett vad som pressar på i livet. 

Är det någon här som känner igen sig? Vet verkligen inte vad jag ska göra. 
    Vi bor på hans gård, allt är hans. Jag flyttade hit för att skapa ett liv. Det har jag gjort och tanken om att ge upp och flytta till hemkommunen känns rent utav dyster.

Till en början var vår relation perfekt. Och den kan vara helt underbar också men allt beror på hans humör och om jag har en dålig dag eller har en åsikt om han eller oss eskalerar det alltid. Känns som jag bara har tillåtelse att va glad och tacksam. 

Och till gemensamt barn: han pratar aldrig om att skaffa barn utan det ligger på mig. Han säger bara ?självklart ska vi ha barn? men han frågar aldrig när jag är fertil. Senast jag fick mens blev så jag ledsen, han fråga varför jag var ledsen. Efter en stund kunde jag säga som det var, att jag fått mens och känner mig ensam i längtan efter barn. Han sa knappt något, bara något i stil med att ha tålamod. Sen gick han. Där satt jag kvar. Ledsen.

• Svar på tråden Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma
  • MsM84

Vill du verkligen skaffa barn med någon du ser bryr sig så lite om sitt barn? Och även om dig.

• Anonym (A)

Jag hade inte ens funderat på ett gemensamt barn med denne man. Inte ett gemensamt liv heller för den delen.

• Zaro

Det låter inte bra. Jag skulle via vc sökt remiss för att gå i samtal och lämnat honom. Du kan ju se om du får ha kontakt med dottern ändå men kanske blir det inte så. Flytta kan du väl göra varsomhelst där det finns jobb och sen börja dejta någon ny som vill ha barn.

• Anonym (G)

Lämna. Han utnyttjar dig. 

• Anonym (Lyssna inåt)

Åhh fina du.. lyssna på din magkänsla, din inre röst. Den här mannen är en tagare. Du är en givare. Det är obalans, och den obalansen kommer att ökas på ytterligare om du skaffar ett barn med honom. Det finns en bättre man till dig där ute, någon som verkligen värdesätter dig och som värdesätter att få en familj med dig. 

Sen det här som din sambo gör.. att han låter dig ta hand om hans barn såpas mycket och dessutom tar det för givet.. alltså man gör inte så. Det säger väldigt mycket om hans mognadsnivå. Som sagt, jag lovar att det finns en bättre man till dig i framtiden. Skaffa inte barn med din nuvarande sambo, utan ta hand om dig själv, ditt inre, din kropp och din ekonomi så att du är redo för den rätte i framtiden.

• Anonym (Samma procedur)

Om ni går ett barn gemensamt och sedan gör slut så kommer ditt barn att hanna i samma sits när barnet blir äldre. Det blir då en ny kvinna som tar hand om hans första barn och sedan ditt barn. 
     Det tycker jag inte är rätt, jag som person skulle inte utsätta ett barn för det liv du har nu.

Om jag vore en förälder så vill jag kunna lita på att pappan tar hand om vårt/ våra barn och inte dumpar över ansvaret.

Du är hans privata nanny tyvärr och han kommer alltid att se dig som en nanny. Ett barn förtjänar en trygg tillvaro.

• Anonym (Pia)

Vill du ha egna barn: hitta en annan man. (gäller även om du vill må bra) Den här personen har inte de grundläggande egenskaperna som behövs för att vara förälder. Det vore direkt elakt och oansvarigt mot ett barn att ge det honom som pappa. 

Det är långt ifrån ok det han nu gör mot sitt barn och dig. Du borde inte tolerera det. Just nu verkar du främst vara barnflicka. Gör du även det mesta hushållsarbetet? 

Tyvärr är det så att du just nu möjliggör att han kan försumma sin dotter. Det är jättefint att du vill finnas där för henne, men baksidan blir att hennes pappa fjärmar sig ännu mer från henne. 

Vet flickans mamma om det här? Kan du och mamman samarbeta för att få pappan på antingen familjeterapi eller föräldrakurs? Jag skulle föreslå att det är pappan och mamman som går den och att du tar dig ifrån den här relationen som mest verkar vara en boja om foten för dig. 

• Studentpappa

Vad hos din sambo tycker du pekar på att han är ett bra val till att vara pappa åt ditt barn? Jag fattar verkligen inte, han visar ju klart och tydligt att han skiter i det barn han redan har, tror du det kommer ändras om han får ett till?

Ride it like you stole it
  • Anonym (val)

Och nu förstår du varför det tagit slut med första mamman. Och du har facit på hur han kommer att bete sig om ni får gemensamma barn. Du har valet nu om du vill ha det såhär eller inte. 

• Anonym (Pia)
    Anonym (val) skrev 2024-05-29 13:00:54 följande:

Och nu förstår du varför det tagit slut med första mamman. Och du har facit på hur han kommer att bete sig om ni får gemensamma barn. Du har valet nu om du vill ha det såhär eller inte. 

Och om du vill utsätta ditt egna framtida barn för att bli ignorerad/övergiven av sin pappa. Det måste ju vara förödande för barnets självbild att bli behandlad som TS beskriver. :( 

Låt mig gissa: pappan har barnet vv endast för att slippa betala underhåll? 

Svar på tråden Sambo dumpar ansvaret på mig som bonusmamma