• Anonym (orolig förälder)

Hur smittsamt är vattenkoppar utomhus?

Min son, 4 år gammal, har lekt med sin kompis på stranden, de badade och lekte med varandra leksaker, delade på frukt osv. 

Dagen efter visade det sig att kompisen uppvisar sytom på vattenkoppor. Hur smittsamt är det utomhus? Hur stor är chansen/risken att min son blir sjuk? 

Han har inte haft vattenkoppor så tiden får väl utvisa om han blivit smittad. 

Vad tycker ni om att medvetet göra honom sjuk, dvs åka hem till kompisen nu när vi vet att han har koppor och låta honom leka för att bli smittad? 

Det tar lite emot tycker jag, att medvetet göra min son sjuk, samtidigt är det ju bättre att han får vattenkoppor nu än när han är 14. Eller att han då vaccineras mot viruset. 

Min son lider dessutom av långvarig hosta, ev astma/ allergi.. Hur påverkar det ev insjuknande i vattenkoppor? 

• Svar på tråden Hur smittsamt är vattenkoppar utomhus?
  • Anonym (Vaccination)

Jag vaccinerade mitt barn. Det berodde mycket på att jag såg mina småsyskon lida. De hade blåsor överallt (inklusive inuti näsa och mun) samt att ett av dem fortfarande i vuxen ålder har ärr kvar på ryggen.

Ekonomiskt är det dessutom i många fall lönsamt att vaccinera då du annars behöver vabba 8 dagar och uppå vid vattkoppor.

Idag i Sverige ingår inte vaccination i det
    allmänna vaccinationsprogrammet men det har gjort det i många andra västländer sedan 90-talet. En utredning pågår om det ska ingå i Sverige. Det stora problemet är att om vi vaccinerar hur påverkar det de vuxna som inte blivit vaccinerade och som inte har haft vattkoppor. De riskerar att bli väldigt sjuka. Det är ett moraliskt dilemma. Bra vaccin fin?ns men ska vi använda det? Du riskerar allvarliga sjukdomstillstånd hos barn inkl hjärnhinneinflammation om vi inte vaccinerar men om vi vaccinerar riskerar vi allvarliga sjukdomstillstånd hos den vuxna.

Det finns inget svart eller vitt svar på din fråga 

• Anonym (Mo)

Men det heter väl inte vattenkoppor väl?

• Aliona

Det är mycket smittsamt så jag tror inte att man kan vara säker för att de var utomhus, Jag antar att de dessutom var nära varandra, som barn brukar vara. 

Jag vaccinerade mitt barn trots att jag fick betala gör det själv. Man vaccinerar mot vartkoppor i många länder och jag ser inte varför vi inte skulle göra det här. Visst, det kan bli lindrigt, men det kan också bli jobbig sjukdom och man riskerar båda hjärnhinneinflammation nu och bältros senare i livet om man får vattkoppor som barn. 

Jag skulle aldrig medvetet smitta mitt barn. Det gjorde man när jag var liten eftersom det inte fanns vaccin och var ett sätt att undvika att bli skuk i högre åldrar då det är värre. Men idag finns vaccin, så jag ser ingen anledning att tvinga sitt barn att bli sjuk. 

• Aliona

Man kan förresten vaccinera några dagar efter att man varit utsatt för smitta så förhindrar man att det beyter ut. Vaccinerar du idag eller imorgon så är ditt barn säkert. 

• MsM84

Jag skulle säga att det är individuellt hur lätt det smittar. Min äldsta har klarat sig undan utbrott både på förskolan och skolan. Sen fick den yngre det från förskolan och då fick den äldste det därifrån. 

• cosinus

Jag hade ju glatt åkt till kompisen nu eftersom det ändå finns risk att han är smittad då de varit nära, lekt, delat frukt. Är risken ändå hyffsat stor att han blir sjuk så hade jag passat på att göra bort det och slippa fundera sen.

Alla mina har haft vattkoppor i maj faktiskt. Bra årstid då de iaf kan leka ute. Beror ju på hur man bor men på egen gård eller i skogen kan man ju alltid vara.

Av fyra barn så fick en det superlindrigt, på nivån att jag inte fattat det om jag inte letat efter prickar då storasyskonen varit sjuka två veckor innan. En blev prickig men var frisk hela tiden, en var gräsligt prickig och rejält sänkt och en var också rätt prickig och halvrisig. 

Själv var jag orimligt prickig när jag hade vattkoppor som typ 9-10 åring. Min lillasyster klarade sig mycket bättre. Lite av ett lotteri.

• Anonym (A)

Vi vaccinerade bägge barnen.
    Andra barnet vaccinerade vi dagen efter att hon blivit utsatt för smitta på förskolan. De har klarat sig.
    En del barn får bara någon enstaka koppar, andra plågas i två veckor och vissa blir dödligt sjuka.

• Anonym (Ronja)

varför vaccinerar du inte ditt barn då det finns beprövat vaccin. Det var det första vi gjorde med vårt barn när vi fick. Det och tbe-vaccin. Visst det kostar en slant men det besparar vårt barns lidande. Så resonerade jag iaf

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Vaccination) skrev 2024-05-29 01:04:54 följande:

Jag vaccinerade mitt barn. Det berodde mycket på att jag såg mina småsyskon lida. De hade blåsor överallt (inklusive inuti näsa och mun) samt att ett av dem fortfarande i vuxen ålder har ärr kvar på ryggen.

Ekonomiskt är det dessutom i många fall lönsamt att vaccinera då du annars behöver vabba 8 dagar och uppå vid vattkoppor.

allmänna vaccinationsprogrammet men det har gjort det i många andra västländer sedan 90-talet. En utredning pågår om det ska ingå i Sverige. Det stora problemet är att om vi vaccinerar hur påverkar det de vuxna som inte blivit vaccinerade och som inte har haft vattkoppor. De riskerar att bli väldigt sjuka. Det är ett moraliskt dilemma. Bra vaccin fin?ns men ska vi använda det? Du riskerar allvarliga sjukdomstillstånd hos barn inkl hjärnhinneinflammation om vi inte vaccinerar men om vi vaccinerar riskerar vi allvarliga sjukdomstillstånd hos den vuxna.

Förlåt för min dumhet men riskerar den som är vaccinerad någonting som vuxen? Eller enbart den ovaccinerade som inte haft vattkoppor .
  • Anonym (hur)
    Anonym (Vaccination) skrev 2024-05-29 01:04:54 följande:

Hur menar du att vaccinering påverkar de vuxna som inte blivit vaccinerade eller haft vattkoppor? Varför riskerar de att bli väldigt sjuka av att andra vaccineras?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (hur) skrev 2024-05-29 16:31:28 följande:
    Hur menar du att vaccinering påverkar de vuxna som inte blivit vaccinerade eller haft vattkoppor? Varför riskerar de att bli väldigt sjuka av att andra vaccineras?
    Och varför vaccinerar sig inte vuxna också? Själv hade jag det som barn, var tydligen väldigt plågsamt för mig, säger föräldrarna. Min son är vaccinerad. 
  • pandarinen
    Anonym (Ronja) skrev 2024-05-29 16:11:37 följande:
    Förlåt för min dumhet men riskerar den som är vaccinerad någonting som vuxen? Eller enbart den ovaccinerade som inte haft vattkoppor .
    Det är oklart hur länge vaccinet håller än så länge. Vilket kan innebära att viurna vaccinerade tror sig ha ett gott skydd Men inte har det och kan bli sjuka. Har du däremot en gång haft vattkoppor så ska du vara immun 
Svar på tråden Hur smittsamt är vattenkoppar utomhus?