• Ellipellipang

Hjälp 2 hus???

LiVi är två enkla personer med vanlig jobb o kommer från enkla förhållanden. Vi lyckades knega ihop till vårt radhus som vi köpte i en tid då räntor var höga o priset lägre. 
    Köpte en tomt för min sambos arv för föräldrar för 500000 och byggde en stuga under flera somrar. 
    Nu har vi hittat ett hus för 7.5 milj o tänker sälja vårt radhus som är värderat i 3.8 milj (lån 1.5milj) vi kan lägga in 2.5 milj kontant av sparade pengar och funderar på om vi ska behålla vår älskade stuga o hyra ut den för att få pengar för lån till huset? Stugan är numera värderad i 4 milj och vi har inga lån eftersom vi byggde allt själva och tomten köptes av sambons föräldrars arv. 

Är vi dumma om vi tar ca 3milj i lon istället för att sälja?
  • Svar på tråden Hjälp 2 hus???
  • Ellipellipang

Vårt radhus har en hyra på 5500kr plus avbetalning av vårt lån . Det kommer bli samma månadskostnad? Dumma i huvudet? Tack snälla kommentar. Mannen skulle vilja ha garage o vi behöver ett rum till .Området vi kommer flytta till är lungt o barnvänligt vi bor i stan nu och vill att vår sladdis få en lugn  skola .

• Ellipellipang

Jag tog det som en ekonomisk fördel att ha kvar huset? Den är byggd 2018 o målet är att hitta en bra hyresgäst . Givetvis kommer det stå i avtal att de inte få göra som de vill som att tapetsera mm. Det gör du väl inte i en hyreslägenhet heller? Man får väl knapp göra hål i väggarna där? Vi fick betala om tapetsering när vi flyttade från vår lägenhet o det för att det var märken små små på tapeten.
    Tänker att om den är värd 4milj idag så kan den väl vara värd mer om 10 år?

• Anonym (Z)

Hyr ut det veckovis istället så slipper ni lite trassel. Du skriver inget om inkomst. 3 miljoner på två personer är ju inte så högt lån?

• Ellipellipang

Vi tjänar 35000 /37000 innan skatt men sambon kan ofta ta en utdelning o säljer han företaget är det värt ca 4 milj o då har vi inga lån på något av det. 

• Ellipellipang

Veckovis då blir det bara sommaren och då är det mer osäkert dock får vi 12000 för en vecka istället för på en månad men men begränsat o osäkert. 

• Anonym (Viv)
    Ellipellipang skrev 2024-05-27 16:44:29 följande:

Jag tog det som en ekonomisk fördel att ha kvar huset? Den är byggd 2018 o målet är att hitta en bra hyresgäst . Givetvis kommer det stå i avtal att de inte få göra som de vill som att tapetsera mm. Det gör du väl inte i en hyreslägenhet heller? Man får väl knapp göra hål i väggarna där? Vi fick betala om tapetsering när vi flyttade från vår lägenhet o det för att det var märken små små på tapeten.
    Tänker att om den är värd 4milj idag så kan den väl vara värd mer om 10 år?

Problemet är ju att även om ni skriver kontrakt att de inte får göra si eller så, vad gör ni om de gör det ändå?
    Visst kan ni dra det rättsligt men som sagt kan det både ta tid och kosta pengar.

Jag skriver inte att ni inte ska hyra ut. Utan att ni måste tänka på allt några extra varv, så att ni inte står där med hyresgäster som kostat er både tid och pengar.

Hur långt har ni till stugan och hur ser planen ut för om till exempel kylskåpet skulle gå sönder?
  • Jemp

Beviljar banken lånet och ni har råd så kör på om ni vill behålla huset. Men tänk på att räkna även med högre räntor, och att det inte är riskfritt eller säkert kostnadsfritt att ha det uthyrt. 

• Ellipellipang

4 milj så det är ganska nära ☀️jag vill ha både för o nackdelar så det är rätt. Den ligger vid en jättefin sjö 4 milj från en ganska stor stad i tänker att den nog alltid kommer vara populär att sälja o jag tänker att om 10 år har vi en annan sits. Hmm jag man kan vrida o vända på det hur många gånger som helst. 

• Anonym (-)
    Ellipellipang skrev 2024-05-27 16:36:10 följande:

Vårt radhus har en hyra på 5500kr plus avbetalning av vårt lån . Det kommer bli samma månadskostnad? Dumma i huvudet? Tack snälla kommentar. Mannen skulle vilja ha garage o vi behöver ett rum till .Området vi kommer flytta till är lungt o barnvänligt vi bor i stan nu och vill att vår sladdis få en lugn  skola .

Varsågod. Så radhuset är inte friköpt utan har också en avgift... Vilket är väldigt relevant. Likaså att ni vill ha extra rum och att det finns närhet till bra skola. 

Att ni äger en obelånad fastighet gör ju att ni troligen har möjlighet att diskutera med banken om lån och visst kan det vara rimligt att hyra ut, men måste ni det så har ni troligen inte råd. 

Det är inte helt enkelt att hyra ut och man tar en risk. Man får naturligtvis inte tapetsera, eller ens sätta upp saker på väggarna, men du inser väl att en del folk hyr fastigheter för sexhandel och knark-odling.... Och det är inte alltid så lätt att se på förhand.
  • Studentpappa

Kan väl inte vara några som helst problem om ni klarat av att spara ihop 2,5miljoner?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Z)
    Ellipellipang skrev 2024-05-27 17:32:26 följande:

4 milj så det är ganska nära ☀️jag vill ha både för o nackdelar så det är rätt. Den ligger vid en jättefin sjö 4 milj från en ganska stor stad i tänker att den nog alltid kommer vara populär att sälja o jag tänker att om 10 år har vi en annan sits. Hmm jag man kan vrida o vända på det hur många gånger som helst. 

Ellipellipang skrev 2024-05-27 16:58:46 följande:

Veckovis då blir det bara sommaren och då är det mer osäkert dock får vi 12000 för en vecka istället för på en månad men men begränsat o osäkert. 

Visst, men ni behåller kontrollen. Vad är du ängslig för? Ni står ju inte direkt på ruinens brant och kan väl sälja om ni tycker det blir för tungt ekonomiskt?
  • Anonym (Abc)

Det beror ju helt på hur ni värderar att äga båda. 

Vi har 5 miljoner i lån, ett boende värt 8-9 miljoner och ett extraboende värt 3-3,5 miljoner.

Har funderat på att sälja extraboendet för att sänka lånen men kommit fram till att vi vill behålla. Dels för att vi verkligen uppskattar det även om det används rätt sällan och dels för att vi skulle få väldigt hög reavinstskatt om vi sålde så summan vi skulle få i handen är helt enkelt inte tillräckligt mycket för att cilja sälja (man får tydligen  bara skjuta upp reavinstskatt på huvudbostaden).

• Krocko

Är det en väldigt stor eller ovanligt fin stuga som har bra läge? Jag tyckte 11000 i månadshyra lät lite mycket?

• Anonym (Anonym1)

Ja, konstigt att fråga på ett forum om ni har råd.  Det vet ni väl själva?  

Jag har ett lån ensam på 2,8 miljoner med ungefär samma lön som en av er har...

Jag har inga problem att få det att gå runt trots att fler utgifter tillkommer med ett hus ägande. 

Dessutom har vi nått peak ränta och den kommer att gå ner ...

• Ellipellipang

Ja det är mycket men den är helt nybyggd o fantastiskt fin med 200m ner till en fin sjö. Känns som det finns intresse att hyra för den pengen. På sommaren får vi 12000 per vecka🙃

Krocko skrev 2024-05-28 13:18:41 följande:

Är det en väldigt stor eller ovanligt fin stuga som har bra läge? Jag tyckte 11000 i månadshyra lät lite mycket?

Svar på tråden Hjälp 2 hus???