Inlägg från: Anonym (Viv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viv)

Hjälp 2 hus???

Ska stugan hyras ut på heltid alltså, inte semesterboende?

Det finns ju en hel del att tänka på. Tex så blir ni hyresvärdar och är skyldiga att tex ersätta eller laga saker som går sönder. Går kyl, frys, diskmaskin eller tvättmaskin sönder så måste detta bytas ut och installeras nytt inom några arbetsdagar. Det går inte att vänta en vecka.

Efter ett visst antal år har ni ingen rätt att slänga ut era hyresgäster, enbart om ni själva vill bo där eller sälja. Ni kan tex inte bestämma att nu vill vi hyra ut till kompisen istället. Detta går kanske att skriva in i kontraktet dock så kolla upp det noga!

Om era hyresgäster plötsligt slutar betala hyran kan det bli både tidskrävande och kosta pengar att få ut dem ur stugan.

Vad gör ni om de tex gör om, målar, tapetserar osv? Hyr ni ut får ni heller inte bara åka dit och kliva in.

Jag vet inte hur det ser ut med hyror när man hyr ut stugor privat, men lägenheter får man ju inte ta hur mycket som helst. Så kolla upp detta noga.

Finns säkert mycket mer att tänka på! 

• Anonym (Viv)
    Ellipellipang skrev 2024-05-27 16:44:29 följande:

Jag tog det som en ekonomisk fördel att ha kvar huset? Den är byggd 2018 o målet är att hitta en bra hyresgäst . Givetvis kommer det stå i avtal att de inte få göra som de vill som att tapetsera mm. Det gör du väl inte i en hyreslägenhet heller? Man får väl knapp göra hål i väggarna där? Vi fick betala om tapetsering när vi flyttade från vår lägenhet o det för att det var märken små små på tapeten.
    Tänker att om den är värd 4milj idag så kan den väl vara värd mer om 10 år?

Problemet är ju att även om ni skriver kontrakt att de inte får göra si eller så, vad gör ni om de gör det ändå?
    Visst kan ni dra det rättsligt men som sagt kan det både ta tid och kosta pengar.

Jag skriver inte att ni inte ska hyra ut. Utan att ni måste tänka på allt några extra varv, så att ni inte står där med hyresgäster som kostat er både tid och pengar.

Hur långt har ni till stugan och hur ser planen ut för om till exempel kylskåpet skulle gå sönder?
Svar på tråden Hjälp 2 hus???