Inlägg från: Ellipellipang |Visa alla inlägg
  • Ellipellipang

Hjälp 2 hus???

LiVi är två enkla personer med vanlig jobb o kommer från enkla förhållanden. Vi lyckades knega ihop till vårt radhus som vi köpte i en tid då räntor var höga o priset lägre. 
    Köpte en tomt för min sambos arv för föräldrar för 500000 och byggde en stuga under flera somrar. 
    Nu har vi hittat ett hus för 7.5 milj o tänker sälja vårt radhus som är värderat i 3.8 milj (lån 1.5milj) vi kan lägga in 2.5 milj kontant av sparade pengar och funderar på om vi ska behålla vår älskade stuga o hyra ut den för att få pengar för lån till huset? Stugan är numera värderad i 4 milj och vi har inga lån eftersom vi byggde allt själva och tomten köptes av sambons föräldrars arv. 

Är vi dumma om vi tar ca 3milj i lon istället för att sälja?
  • Svar på tråden Hjälp 2 hus???
  • Ellipellipang

Räknat ut arr vi kommer ha bostäder värderade i 11.5 milj o lån på 3milj o 4procent i ränta. Har vi stugan uthyrd så kommer vi inte behövs betala lånet själva utan drift på vårt hus.

• Ellipellipang

Inte jättemycket har inte varit där mycket under sommaren har varit på kusten några veckor med husvagn o så kommer det bli nu oxå. Vi har inte rikigt haft tiden med2 större än o en sladdis. 

• Ellipellipang
    Anonym (?) skrev 2024-05-27 16:18:45 följande:
    Använder ni inte stugan kan ni lika bra sälja den eller försöka lågtidsuthyra
    Är mysigt ställe o vi tror att vi kommer sakna den när barnen är större. Därför funderar vi på långtidsuthyrning ....den kommer ju säkert inte gå ner i värde o den skulle betala våra lån på huset. Säljer vi skulle vi inte ha några lån alls så det är väl det vi funderar på. 
  • Ellipellipang

Vårt radhus har en hyra på 5500kr plus avbetalning av vårt lån . Det kommer bli samma månadskostnad? Dumma i huvudet? Tack snälla kommentar. Mannen skulle vilja ha garage o vi behöver ett rum till .Området vi kommer flytta till är lungt o barnvänligt vi bor i stan nu och vill att vår sladdis få en lugn  skola .

• Ellipellipang

Jag tog det som en ekonomisk fördel att ha kvar huset? Den är byggd 2018 o målet är att hitta en bra hyresgäst . Givetvis kommer det stå i avtal att de inte få göra som de vill som att tapetsera mm. Det gör du väl inte i en hyreslägenhet heller? Man får väl knapp göra hål i väggarna där? Vi fick betala om tapetsering när vi flyttade från vår lägenhet o det för att det var märken små små på tapeten.
    Tänker att om den är värd 4milj idag så kan den väl vara värd mer om 10 år?

• Ellipellipang

Vi tjänar 35000 /37000 innan skatt men sambon kan ofta ta en utdelning o säljer han företaget är det värt ca 4 milj o då har vi inga lån på något av det. 

• Ellipellipang

Veckovis då blir det bara sommaren och då är det mer osäkert dock får vi 12000 för en vecka istället för på en månad men men begränsat o osäkert. 

• Ellipellipang

4 milj så det är ganska nära ☀️jag vill ha både för o nackdelar så det är rätt. Den ligger vid en jättefin sjö 4 milj från en ganska stor stad i tänker att den nog alltid kommer vara populär att sälja o jag tänker att om 10 år har vi en annan sits. Hmm jag man kan vrida o vända på det hur många gånger som helst. 

• Ellipellipang

Ja det är mycket men den är helt nybyggd o fantastiskt fin med 200m ner till en fin sjö. Känns som det finns intresse att hyra för den pengen. På sommaren får vi 12000 per vecka🙃

Krocko skrev 2024-05-28 13:18:41 följande:

Är det en väldigt stor eller ovanligt fin stuga som har bra läge? Jag tyckte 11000 i månadshyra lät lite mycket?

Svar på tråden Hjälp 2 hus???