• Anonym (Tips till mors dag?)

Tips till mors dag?

Hej!

Jag vill fråga er mammor vad ni gör på mors dag för att fira ER SJÄLVA, det är ju våg dag idag! 

Detta är min första mors dag och jag känner att jag vill göra den meningsfull på något sätt för min egen skull men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Därför undrar jag om ni har några tips?

Jag menar alltså inte vad man ska ge till en mor, utan vad kan jag som mamma göra själv för att fira denna dag?

Det jag har tänkt ut hittills är att ta ett kort för att dokumentera. Men sedan är det stopp i mitt huvud. Jag vill ju gärna att det ska vara kopplat till moderskapet, annars hade det lika väl kunnat vara min födelsedag... 

Män får gärna också svara om de har tips på vad mödrar har gjort för sig själva på mors dag! 

• Svar på tråden Tips till mors dag?
  • Anonym (Moa)

Vissa år har jag skänkt pengar till mödravård i länder där det är svårt att få. Det är ett sätt att fira för mig. 

• Anonym (Kaffedraken)

Nu är inte jag en mamma men kanske åka och köpa blommor till dig själv? {#emotions_dlg.flower}

• Fjäril kär

Jag är mamma till tre stycken och det jag minns från just småbarnstiden var ?ur lite tid jag la ner på mig själv. Så att hylla sig själv är väl just att ta dig tid att skämma bort dig själv. Klä på dig något fint, köp en bukett blommor,  ät en pizza, skit i alla måsten ,  köp hem en tårta. Ge dig en klapp på axeln att du klarat påfrestningar som förälder och att du står upp och andas efter första tiden som kan vara brutalt tuff. 

• Anonym (I)

Håller på och skapar traditioner kring det med mina barn.
    Funderar på ett upplägg ungefär så här:
    Åka till en butik(förmodligen blomsterbutik) där barnen får välja ut en present till mig, första åren nu har jag valt själv.😊
    Sen lät det ju väldigt bra med hämtmat, det ska jag ta med till nästa år, minimera disk och matlagning.
    Kanske baka nåt ihop med barnen, om ett par år kan de baka själva till mig.😁

Så dels fira mig, dels bygga traditioner och lära barnen hur de ska fira mig(hur man firar någon annan).😁👌🏻

• Hyllemor

Det där med mors dag lade jag ner för några år sedan. Jag har nu en 10-åring.

Han sa förresten igår att han tänkte ge mig ett hjärta ritat med bläckpenna som det stod "Gratis mamma" på, eftersom vi skojade om det förra året, att jag alltid har fått ett hjärta som det stod "Gratis" på även efter att han kunde stava till "Grattis"

I princip brukar jag fira mig själv genom att vakna med ett leende på mors dag och utropa: "Grattis till mig själv på mors dag!" men mer än så behövs inte. Blommor och bläckteckningar kan man få andra dagar på året och jag ser det inte som att mitt barn behöver fira mig särskilt. Mors dag var en dag som infördes när hemmafruarna var helt utarbetade av hemarbete och barnen skulle ta över det en dag om året. Jag ser inget syfte med att mitt barn ska ta över mitt hushållsarbete, eftersom min man och jag delar lika på det. Och sonen hjälper till en hel del, han med, förresten. Varför ska han då hålla på och städa extra en gång om året?

• Anonym (Tips till mors dag?)

Tack för intressanta svar! Nu har jag idéer till nästa år och även framåt. 

Jag tänker att man absolut borde köpa någon sak åt sig själv, något man vill ha, det behöver inte vara dyrt.

Jag håller definitivt med om att man kan beställa hemtmat för att slippa matlagning och disk.

Jag tänker också att jag vill köpa något gott till mig själv.

Sedan vill jag ha några minuters egentid!

Det där med att baka/laga mat med barnen så att de kan göra det själv ÅT mig någon gång, en vacker dag tycker jag låter som en smart investering för alla inblandade!

Intressant att syftet var att barnen skulle "jobba", jag tycker att det ligger något i det. ;) Hur ofta får man ett tack? Antagligen för att barnen inte förstår hur mycket man gör och hur bra de har det. Inte för att jag vill införa barnarbete, men det måste finnas något emellan barnarbete och ren bortskämdhet. 

Svar på tråden Tips till mors dag?