Även jag är kvar här 😁 använder knappt Facebook och avskyr att få aviseringar i tid och otid. Det räcker med alla aviseringar jag får från jobbet i diverse chatter.
Jag tycker bara det är skönt att ni berättar om tidigare erfarenheter. Detta är min första graviditet någonsin och på något sätt känns det bra att kunna skriva här om något skulle hända. Känna att man inte är ensam liksom. Låter det vettigt?
I helgen var jag och sambon på ett privat viabilitetsultraljud. Jag har två äggstockar som ligger ovanpå varandra och det är oklart om den ena fungerar. Jag har varit livrädd för ett utomkveds och att förlora den friska äggstocken. Behövde även motivation för jag mår illa hela tiden och känner mig som en urtorkad disktrasa. Där var ett pickande hjärta på rätt plats och allt såg normalt ut 😍 jag hade räknat rätt på graviditetens längd och jag är idag i v. 9+2.
Bokat in KUB i slutet av juli och besök hos BM nästa vecka. Där jag bor erbjuds KUB och RUL till alla. Under sommaren gör man KUB hos en privatklinik (där jag var i helgen) och man bokar in en tid som passar, tänk typ BokaDirekt. De har öppet på kvällar och helger också. Väldigt smidigt!
Hur tänker ni kring resultatet på KUB? Behålla eller ta bort?
Jag och sambon resonerar såhär:
Även om jag får bra resultat på KUB kommer jag göra NIPT också. Om jag får utslag på någon av trisomierna kommer jag inte att behålla barnet - tyvärr. Jag har jobbat inom LSS i över tio år och jobbat med barn som har trisomi 13, 18 och 21 och många av de har varit väldigt sjuka. Förlåt, men jag vill inte leva med den ständiga oron som kommer med ett (i vissa fall) svårt sjukt barn och många följdsjukdomar och/eller komplikationer. Jag hoppas ingen blir arg på mig över beslutet. Jag vet om att det finns massor av genetiska sjukdomar som man inte kan testa för. När barnet väl är här kommer det älskas och man får göra det bästa av situationen - om det skulle vara sjukt.
Själv mår jag hemskt och är illamående dygnet runt. Började må illa i v. 4 och det eskalerade i v. 7. Senaste veckan har jag börjat vakna på nätterna för att jag mår så fruktansvärt illa. Ska se om jag överlever helgen och ringer vårdcentralen på måndag. Får ingenting gjort heller utan sover så mycket som möjligt. Håller tummarna för att jag snart mår bättre.