Inlägg från: Farsanbalou |Visa alla inlägg
  • Farsanbalou

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Ja det är viktigt.

Tror man behöver sätta det i ett sammanhang som någon som inte är sugen på sex förstår.

Man kan göra det enkelt.

Detta är exempel på behov en partner kan ha:
    Ha sex (oralt och/eller penetration)
    Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Prioritera att plocka bort saker när man kommer hem
    Organisera olika områden i hemmet
    Renovera genom att bygga
    Renovera genom att måla/tapetsera, byta möbler
    Hämta/lämna barn på aktiviteter
    Vara tränare/organisatör på aktiviteter

Listan kan göras lång.

Om ena partnern inte vill göra något av ovan, ska den partnern då slippa det eller är det sådant man får stå ut med i en relation?

Troligtvis är ditt svar att man får stå ut med det, men att du av någon outgrundlig anledning tror att sex hamnar på en egen lista. Det gör det inte.

Är något viktigt för den ena partnern, så bör den andra partnern också tillgodose det, det är sådant man gör i en relation även om man själv inte vill. Oavsett om det är att städa, organisera, ha sex, möblera om etc. I en relation är man två, det är bådas uppgift att se till att båda är lyckliga. Det är inte så att ena partnern är center of the universe och den andre bara ska anpassa sig.

I så fall bör man bryta upp.

• Farsanbalou
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-28 19:19:05 följande:
    Det är ett absurt resonemang att man skulle behöva ställa upp på allt bara för att partnern vill. I en sund relation bör man möta varandras behov ja, men inom rimliga gränser. Sex bör man ha för att båda vill. Precis som man inte måste åka motorcykel bara för att partnern vill, eller äta samma mat som partnern.

Vissa saker måste göras. Ett hem måste skötas, barnen måste ha sitt. Det går inte att jämföra med sådant som är - eller bör vara - frivilligt. 

Sen är ömhet och intimitet, inklusive sex, ofta viktigt i en relation. Många vill inte vara i ett förhållande utan detta. Det är fullt förståeligt. Då har man valet att försöka lösa det, kompromissa eller lämna. TS man har än så länge valt att stanna, trots att hon inte vill ha sex. Förmodligen vill han inte heller ha sex med henne om han vet att hon inte har lust. Om det håller i längden, eller om de hittar någon annan lösning, är deras ensak och återstår att se.

Du missförstår. Om man tycker att man ska göra det ena för att ena partnern vill och tycker det är viktigt, exempelvis:

Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Prioritera att plocka bort saker när man kommer hem
    Organisera olika områden i hemmet
    Renovera genom att bygga
    Renovera genom att måla/tapetsera, byta möbler
    Hämta/lämna barn på aktiviteter
    Vara tränare/organisatör på aktiviteter

Så varför ska man inte göra det som den andra partnern vill och tycker är viktigt? 
    Kan du inte sätta dig i någon annans sits och förstå att andra människor också har behov precis som du har behov?

• Farsanbalou
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-05-28 19:40:30 följande:
    Så du menar att när man som kvinna tappat lusten efter en graviditet ska man bryta upp från relationen för mannens skull?

Min man som är en helt vanlig man anser att sånt tal är sexfixerat och omoget, För honom är relationen och familjen viktigare än sex. Han säger också att det finns så mycket mer i livet som är viktigare och att det verkar som om en del män har sex som hobby.  

Jag vet inte men han har nog rätt så bra koll på hur männen i hans närhet resonerar. Enligt honom är det mera normalt att tänka som han gör än vad som skrivs om/av män här på FL.

Jag hoppas att han har rätt
    Ingen har sagt att familjen inte är viktig. hade jag hamnat i den situationen hade jag ändå stannat då jag älskar min fru. Men om hon har behov som hon vill att jag tillgodoser, exempel som jag skrev ovan, och jag har andra behov som jag anser är viktiga så är det ingen skillnad.

Precis som att tappa sexlust kan man tappa lust att ständigt gå och plocka hemma. Detta var bara ett exempel, jag gillar att plocka så jag hade inte resonerat så, men du kanske förstår, dvs om du kan sätta dig in i någon annans sits. Rätt omoget om man inte kan förstå att alla har olika behov. För vissa är det närhet för andra är det organisera.
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?