Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-23 17:40:36 följande:

Varför är det självklart? Vad spelar det för roll om han söker sex på annat håll, om du ändå känner att du är färdig med sex? Det är så du uttrycker dig, inte att du vill ibland, eller vill jobba på det.

Sexlusten går upp och ner för alla, men de flesta vill i längden inte leva i ett sexlöst förhållande, eller utan andra möjligheter. Varken jag eller min man skulle vilja det. Men alla är olika.

Ja, fast detta med "öppet förhållande" låter bättre i teorin än det är i verkligheten. I verkligheten skulle det vara ytterst märkligt. Vad skulle man säga till barnen, när de frågar var pappa är någonstans? Vad säger man till sin väninna eller arbetskamrat, om denna har sett ens man tillsammans med en annan kvinna? Eller ännu värre: någon släkting eller ingift släkting? Det blir en väldigt pinsam hemlighet. Dock beror det på var man bor förstås, i en storstad är det lättare att dölja än i en by. 

Sedan tror jag även att man skulle vara rädd för att han skulle få känslor för den andra kvinnan, eller att HON skulle börja kräva skilsmässa och äktenskap med henne, att hon ska få ett barn innan det är för sent... Kvinnor är ju ofta inte så mycket för rent sexuella relationer, de vill ha allt eller inget. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (44) skrev 2024-05-28 07:41:51 följande:

Tycker Ts verkar vara väldigt egoistisk. Att stanna kvar i ett sexlöst äktenskap där mannen fortfarande tänder på henne. Alla skulle kunna få det så mycket bättre om de skiljde sig nu och inte om 12 år. Vill man att barnen ska växa upp och tro att det är normalt att leva ihop som vänner istället för ett kärlekspar? Fortfarande verkar många tro att barn inte fattar och det är inte konstigt att många inte vet vad riktig kärlek är. 

Ts är inte så gammal än och om hon tror att det är normalt att sluta ha sex redan nu så är hon ju helt fel ute. 
    Jag är snart 44 år och min kille är 52 och det är nu som jag har mitt bästa sexliv. 

Nej här håller jag inte med. Jag hör till dem som tycker att man har rätt att tänka på sitt eget bästa, och skilja sig om det är det man mår bäst av. Så anser ju även våra lagstiftare samt Svenska kyrkan (som t.o.m. viger människor som skiljt sig flera gånger tidigare). 

MEN - man ska inte försöka lura sig att man skiljer sig för barnens skull! Barnen vet inget om föräldrarnas sexliv och ska inte veta, de funderar inte i de banorna som du påstår. För dem är föräldrarna mamma och pappa, och familjen är familjen, och de vet inget annat. De vill att det ska förbli så. (Nu talar jag naturligtvis inte om fall där den ena föräldern är elak mot barnen, och barnen därför vill slippa den föräldern - då är det ju en helt annan sak.)

Så - skilj er om ni vill söka kärlek och sex igen. Men påstå aldrig att ni gjorde det för barnens skull, för de kommer helt säkert att få en sämre uppväxt med skilda föräldrar. Ombildade familjer innebär så gott som alltid problem. Människor vill inte leva med någon annans barn egentligen, och det kommer att märkas. Och om de frånskilda föräldrarna inte delar bostad med en annan vuxen, så måste de bosätta sig på dåliga adresser, vilket i sin tur medför dåliga skolor och i värsta fall en farlig omgivning för barnen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (44) skrev 2024-05-28 09:25:48 följande:

De flesta barn får det bättre med skilda föräldrar som mår bättre och inte lever ihop i ett förhållande som egentligen inte finns något kvar i mer än vänskap.  

Mina barn märkte väldigt väl att deras pappa och jag inte var för varann. Deras pappa ansåg att vi skulle vars tillsammans och bo ihop för barnens skull men egentligen handlade det om honom själv. Barnen är iaf väldigt glada idag att vi verkligen gick isär. De ser väldigt stor skillnad på den kärlek som jag har till min nuvarande mot den som var till deras pappa.  Bara för att de inte vet nåt om sexlivet så ser och märker de skillnad mot hur man annars beter sig mot varandra. Barn ska kunna se sina föräldrar lyckliga och kunna se de pussas och kramas ibland. 

Sen fungerar det alldeles utmärkt att bo ensam vuxen med och behöver inte betyda att det är dåligt på nåt sätt alls. 

Om man inte vill bo ihop med någon med egna barn så behöver man inte det. Ingen som tvingar en. De är upp till var och en. 

I så fall är dina barn ovanliga. Men det är mer troligt att det är du som ser det du vill se. 

Det beror ju på vilken ekonomi man har, såklart. Men i alla fall många kvinnor som skiljer sig, har inte råd att bo någon annanstans än i hyreshusområden med många nyanlända invandrare samt White Trash. Och skolorna blir ju därefter - även om möjligheten finns på vissa orter att skicka barnen till en friskola i stället. Men då måste ju det funka med logistiken. Ensamstående kvinnor har sällan råd med bil heller.

Självklart inte, men många flyttar ihop med en person av annat kön som de blir kära i, och hoppas och tror att det ska funka med hans/hennes barn. I vardagen blir det dock mycket arbete, problem och konflikter, och den ilska styvföräldern känner över att få sitt liv förstört på det sättet, går ofta ut över styvbarnen.

Det här är inget man ska sticka under stol med. T.ex. visar statistiken att sannolikheten att barnen ska bli sexuellt utnyttjade av en styfar är skyhögt mycket högre än att det ska vara den biologiska fadern, och samma gäller eskalerande, svår och dödlig barnmisshandel. (Det förekommer förstås att biologiska föräldrar också dödar sina barn, t.ex. på grund av någon konspirationsteori eller depression - man tänker att det är bättre att hela familjen dör tillsammans än att fortsätta i den här världen - men då brukar de åtminstone försöka göra det så snabbt och humant som möjligt.)

Och även om det inte går så långt, så är det många som vittnar om en uppväxt där de fick snäsor av styvföräldern om att de var i vägen, att de åt dem ur huset, att de borde varit gamla nog att försörja sig själva (och strunta i att gå gymnasiet), o.s.v.. Den grundläggande kärleken som de flesta föräldrar känner för sina barn, finns ju inte hos styvföräldern. Därför har han eller hon mindre tålamod med allt som barnen har för sig, och med de kostnader som de medför.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 11:59:02 följande:

När jag läser en del inlägg så slås jag av att några tycks tro att tappa lusten är detsamma som att inte vilja ha sex. Känner att jag måste klar göra några saker kring detta.

Att tappa lusten innebär inte att man inte vill ha sex, det handlar om att kroppen inte vill ha sex. Hormonerna fungerar inte som de ska.  Ett exempel. Som kvinna blir man inte våt utan man behöver mängder av glidmedel för att kunna ha samlag. Det är inte lustfyllt att ha samlag och partnern känner sig misslyckad över att kvinnan inte får orgasm, oavsett hur mycket och med alla medel.

Om man inte vill ha sex så finns lusten kvar men kanske inte just då eller med just den partnern.

Vi måste se skillnaden på att inte kunna och inte villja.

När man fysiskt tappar lusten så påverkar det båda parter. Väldigt få män får ut något av att ha sex med någon som inte njuter, blir våt och inte får orgasm. Det är väldigt svårt att hantera för känslorna för varandra finns fortfarande där.

Absolut är det så. Jag tror också att många kvinnor skyller på att de "tappat lusten" fast det inte är sant. De har bara slutat tända på sin gubbe, som slutat träna, gått upp i vikt, slutat bry sig om sin stil och sina kläder, lagt sig till med osnygga vanor o.s.v.. Samt att allt bråk kring ekonomi, hushåll och barnens skötsel som det ofta blir efter några års förhållande. 

Som sagt, kvinnan ljuger och säger att hon tappat lusten av hormonella orsaker efter graviditet, förlossning och amning. Sådant händer, och mannen kan inte veta om det är sant eller inte. Sedan har hon i stället egensex och fantiserar om någon tjusig skådespelare, eller kanske till och med någon man hon känner IRL.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Vanlig) skrev 2024-06-01 15:09:09 följande:
    Lever man i en relation litar man på varandra och tror på vad man säger. Gör man inte det borda man nog avsluta relationen av den orsaken.

Tror inte att risken är så stor att kvinnan skulle ljuga om detta. Varför skulle hon göra det?  
    För att slippa ha sex med mannen, och slippa tjat om sex. Är det "hormonella orsaker" så kan hon ju inte göra något åt bristen på lust, och mannens eventuella försök blir då nästan ett övergrepp. Så han låter henne efter en tid - vara. 

Hon kan ju vilja vara kvar i äktenskapet ändå, hon kanske tycker att han är en mysgubbe, att de har en härlig familj, att hon inte vill skada barnen genom att bryta upp hela deras tillvaro, och samma känner hon kanske angående bådas släkt som med åren vuxit ihop till en släkt. Skilsmässa innebär en väldig konsekvensanalys, det är inget man bara gör. 

Kanske vet hon också med sig, att hennes egen attraktionskraft ändå inte räcker till för en sådan man som hon drömmer om, så hon skulle bara bli helt ensam i så fall. Eller vara tvungen att nöja sig med en gubbe på samma nivå som hennes man, och då är det ju ingen mening med ett skifte. 
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?