Inlägg från: Anonym (Meningen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Meningen)

Fastnar i ekorrhjulet, hur gör du?

Hej,
    Jobbar på heltid och har familj, det rullar på och år tacksam för det, brukar träna för få energi och leva också. Tänker ofta att vi jobbar mer än vi lever, man är typ en fjärde del av dygnet med sin familj, försöka hinna göra nåt rolig, träffa sina föräldrar och släkt, städa och tvätta  på helgen.
    Har försökt att skapa nya rutiner så att städ och tvätt görs innan/efter helgen. Men ändå känner att vara missar så mycket. Barnen är ungdomar men det betyder inte att man ska minska umgänget och de små saker som man kan hitta på tillsammans med dem. Men det är jättekort tid på vardagarna.. Önskar träffa mina föräldrar mer? Det är jobbet som tar mycket tid, tänker på att gå ner i tjänsten men det kostar ju. 

Hur gör ni för att få mer av ?tiden? för att leva?
    Har inte möjlighet för flex, arbetar på plats 5dagar i veckan.

• Svar på tråden Fastnar i ekorrhjulet, hur gör du?
  • Anonym (Meningen)
    Anonym (M) skrev 2024-05-22 06:51:01 följande:

Anpassat boende och övriga kostnader så vi båda arbetar 80%. Så värt det. 

Det låter klokt. Om du vill ge konkreta exempel på att anpassa övriga kostnader vore det jättesnällt. 

Boendet blir det lite svårt att anpassa mer, vill fock flytta men det kommer att kosta mer, kanske avvakta med det.

• Anonym (Meningen)
    Anonym (M) skrev 2024-05-22 15:36:33 följande:
    Istället för att jobba långt borta så jobbar jag i hemkommunen och då kan jag cykla eller gå till jobbet. Så bara en bil, som inte används så mkt. Lagar mkt mat själv, handlar en del second-hand, valt bort streamingtjänster, valt bort status-renovering, dyra mobiler och dyra hobbys till barnen.
    Pratar pengar och prioriteringar med barnen. På deras nivå, naturligtvis. 
    Tack för svaret!
  • Anonym (Meningen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-22 16:44:51 följande:

Det går ju att skaffa städhjälp och beställa hem den mesta maten, det sparar man mycket tid på. 

Ju absolut, men funderar över kortare arbetsdagar. Fast att gå ner i tjänsten kan påverka pension. Dock kanske kan man göra det en period.
    Kan börja med att minska utgifter.
Svar på tråden Fastnar i ekorrhjulet, hur gör du?