• Anonym (M)

Fastnar i ekorrhjulet, hur gör du?

Anpassat boende och övriga kostnader så vi båda arbetar 80%. Så värt det. 

• Anonym (M)
    Anonym (Meningen) skrev 2024-05-22 15:26:31 följande:

Det låter klokt. Om du vill ge konkreta exempel på att anpassa övriga kostnader vore det jättesnällt. 

Boendet blir det lite svårt att anpassa mer, vill fock flytta men det kommer att kosta mer, kanske avvakta med det.

Istället för att jobba långt borta så jobbar jag i hemkommunen och då kan jag cykla eller gå till jobbet. Så bara en bil, som inte används så mkt. Lagar mkt mat själv, handlar en del second-hand, valt bort streamingtjänster, valt bort status-renovering, dyra mobiler och dyra hobbys till barnen.
    Pratar pengar och prioriteringar med barnen. På deras nivå, naturligtvis. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Byt liv) skrev 2024-05-22 15:53:23 följande:

Kan så relatera till din känsla av att livet bara är massa jobb. Så kände även min partner och vi bestämde oss tidigt för att INTE sätta oss i en situation där vi skulle behöva jobba röven av oss och va kvar på jobb vinintresse trivdes med bara för att ha råd med någon norm-livsstil med flott vill, två bilar, pool och diverse prylar och shopping.

Vi har skapat en boende-situation som generar låga utgifter, har strypt all lyxkonsumtion och onödiga prylar som ingen helt ärligt behöver och som bara pressar miljön. 

Vart bor ni? Varför kan ni inte ändra boende-situationen och flytta till något billigare? 

Det går ju inte att vilja gå ner i tid och slippa jobba men ändå ha kvar en lyxlivssti.

Håller med. För de flesta gäller att göra prioriteringar. Men det är så värt det, det tycker barnen också. 
Svar på tråden Fastnar i ekorrhjulet, hur gör du?