Söker alla tips och råd kring hemmasittare
Det kan säkert finns såna fall. Spelberoende är ju en diagnos numera.
De hemmasittare jag känner till är/var det pga psykisk ohälsa, till stor del orsakad av skolmiljön. Mitt barn har suttit mycket vid datorn när hen mådde dåligt. Så snart hen mådde bättre (bla genom att slippa pressen från skolan) minskade skärmtiden utan att vi föräldrar ingrep på något sätt.
Datorspel är för många ett sätt att hantera ångest. Sitter man med nästan konstant oro eller ångest är det jätteskönt att ha något som distraherar. Sen måste man ta tag i måendet också, men spel kan verkligen ge en välbehövlig vila från katastroftankarna. Man kan inte hålla på med tex kbt dygnet runt. Det orkar man inte.
Många hemmasittare har också all sin sociala samvaro med andra genom datorn. Tar man bort den kapas all kontakt med jämnåriga. Den kontakt mitt barn hade med kompisar via datorspel underlättade återgången till skolan enormt. Hen visste att kompisrelationerna fanns kvar. Mitt barn kunde hänga med i det som hände socialt och kunde haka på på ett naturligt sätt när de började kunna träffas IRL igen. Jag skulle säga att datorn och sociala medier räddade mitt barns kompisrelationer.
Jag har hört en barnpsykolog säga att för en hemmasittare är vanlig kontakt med jämnåriga det bästa. Men om barnet/ungdomen inte klarar det är kontakt via tex datorspel tusen gånger bättre än ingen alls.