Inlägg från: Anonym (Juno) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juno)

    Söker alla tips och råd kring hemmasittare

    Anonym (O) skrev 2024-05-21 15:14:34 följande:
    Datorspel och elektronik är inte synonymt med lek och vila. Jag tror elektronik är boven i många fall av hemmasitteri. Kanske ta bort datorn och elektroniken helt och hållet. För vissa barn så fungerar det som en slags "fix" Nästan som ett drogberoende. 

    Det kan säkert finns såna fall. Spelberoende är ju en diagnos numera.


    De hemmasittare jag känner till är/var det pga psykisk ohälsa, till stor del orsakad av skolmiljön. Mitt barn har suttit mycket vid datorn när hen mådde dåligt. Så snart hen mådde bättre (bla genom att slippa pressen från skolan) minskade skärmtiden utan att vi föräldrar ingrep på något sätt. 


    Datorspel är för många ett sätt att hantera ångest. Sitter man med nästan konstant oro eller ångest är det jätteskönt att ha något som distraherar. Sen måste man ta tag i måendet också, men spel kan verkligen ge en välbehövlig vila från katastroftankarna. Man kan inte hålla på med tex kbt dygnet runt. Det orkar man inte. 


    Många hemmasittare har också all sin sociala samvaro med andra genom datorn. Tar man bort den kapas all kontakt med jämnåriga. Den kontakt mitt barn hade med kompisar via datorspel underlättade återgången till skolan enormt. Hen visste att kompisrelationerna fanns kvar. Mitt barn kunde hänga med i det som hände socialt och kunde haka på på ett naturligt sätt när de började kunna träffas IRL igen. Jag skulle säga att datorn och sociala medier räddade mitt barns kompisrelationer. 


    Jag har hört en barnpsykolog säga att för en hemmasittare är vanlig kontakt med jämnåriga det bästa. Men om barnet/ungdomen inte klarar det är kontakt via tex datorspel tusen gånger bättre än ingen alls. 

  • Anonym (Juno)
    olof 45 skrev 2024-05-21 15:15:16 följande:
    Under skoltid? Knappast.
    Jo, även sjuka barn har rätt att både leka och vila. 
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 16:43:29 följande:

    Ni andra med erfarenhet av hemmasittare , har ni varit hemma med barnet på heltid?


    Vårt barn är yngre. Var bara 11 när det började. Ena föräldern jobbade hemifrån och vi tänkte till en början som vissa skriver här, att det inte ska vara kul eller mysigt att vara hemma. Så den förälder jobbade och barnet hade begränsad skärmtid och blev extremt uttråkad och ledsen. Vi började då vabba deltid och fortsatte försöka göra skolarbete hemma. Vi fick vara lärare. Fick hem det klassen gjorde och försökte hänga med. Barnet mådde bara sämre och sämre. Fick ibland panik när vi tog fram skolböckerna. 


    Till sist mådde hen så dåligt att hen fick mycket kraftig ångest bara av tanken på att lämna hemmet. Då vabbade vi på heltid och gav blanka f-n i skolarbetet och efter ett par månader på det viset började det vända. Hen blev lugnare, började på eget initiativ träna och ägna sig åt sina intressen, började umgås med syskonen, tog upp kontakt med kompisar och släktingar igen. Lite liknande det du beskriver med ditt barn.


    Vi övade på att gå ut, träffa kompisar och så småningom även hälsa på i skolan. Sen ökade vi på skolnärvaron successivt. Hen har eget schema som lagts på en nivå som hen klarar av och ökas pyttelite i taget med några veckors mellanrum. Det har varit viktigt att ha ett sånt här eget schema så att vårt barn har kunnat känna att hen klarar det som förväntas av hen. Att alltid känna att man inte klarade det man borde blir ingen glad av. Med förkortade dagar kan hen lyckas klara en hel skolvecka tex, och det är jättepeppande. I början bestod veckan av ett par, tre lektioner bara. 


    Har ditt barn kontakt med de andra i klassen? Som jag tror att jag skrev tidigare höll vårt barn kontakt via tex datorspel. Det uppmuntrades av psykologen vi jobbat med och jag bedömer också själv att det var väldigt bra. Det fanns pågående samtalsämnen och så när de träffades i skolan igen. 


    Under hela perioden har vi varit noga med dagliga rutiner. Gå upp vanlig tid, klä sig, fixa håret osv. Mat på fasta tider och noga med att det blir tillräckligt med sömn. Just det här att få till bra mat mitt på dagen är ju ett skäl att vara hemma som förälder. 


    Vi har firat alla framgångar - första lektionen - tårta! - första skollunchen - presenter! osv. Det har varit viktigt, för självförtroendet är ju rätt lågt hos någon som under lång tid inte klarat så basala saker som att gå i skolan eller gå ut. 


    Ja, det blev mer än det du frågade om. Jag pratar på. Hoppas att du kan ha glädje och nytta av något. 

  • Anonym (Juno)

    Och länge fick vårt barn inga läxor. När hen var ledig behövde hen vila. Nu har vi lagt på en läxa nu och då och det funkar. Det går långsamt framåt. Vi har hela tiden tät kontakt med lärare och elevhälsa. 


    Vi har turen att barnet har lätt för sig i skolan (fast eventuellt är det en del av problemet). Det förenklar så klart återgången enormt att vi inte brottas med en massa F i betyg. Hur är det för ditt barn? Tror du att hen behöver gå om tex? 

  • Anonym (Juno)

    Hur är han om ni sitter i bilen utanför skolan i två timmar? Ledsen, arg, rädd, retsam, beslutsam? 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-21 20:26:39 följande:
    Som sagt. Min erfarenhet och alla jag haft kontakt med som haft liknande problem är att krav och tvång bara gör vägen tillbaka längre. 

    Släpp skolan och fokusera på det allmänna välmåendet. Fundera också på om det kan finnas behov av utredning, barn med npf (särskilt add och autism) är rejält överrepresenterade gällande hemmasittande. Medicin i kombination med kbt har varit det som krävts för mitt barn (har add).

    Och mitt barn står i kö för adhd-utredning och går i kbt-terapi. 


    TS, man tänker ofta på barn och unga med adhd som stökiga, men så behöver det inte alls vara. Mitt barn är tyst och skötsamt i skolan. Jag tänker på att ni funderar på om er son varit understimulerad i skolan. Smarta barn och ungdomar med npf blir ofta duktiga på att dölja sina svårigheter. Det brukar kallas att de maskar (döljer). Det gör att deras problem syns mindre för andra, men det går åt en massa energi för dem själva, som både jobbar hårt för att klara det som är svårt och samtidigt dölja att det är svårt. 


    Skulle det kunna vara detta din son håller på med och som gör det så jobbigt att vistas i skolan? Jag tänker att det är en sak som är rätt svårt att sätta ord på. 


    Flickor med adhd får oftast andra symptom än pojkar. Men givetvis finns det pojkar som har en symptombild som liknar den flickor ofta har (och vv). Om du googlar Flickor adhd hittar du info, tex föreläsningar från Attention. Barn med den symptombilden får ofta sin diagnos senare eftersom den inte är lika högljudd. 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2024-05-21 21:43:42 följande:
    Ja utan närvaro blir det ju F
    Nu försöker vi rädda det som går och få E:n så att han kan slippa gå om

    Om man får individuellt schema där vissa ämnen utesluts blir det istället inget betyg alls. Men ett E är så klart bättre. Vad ni kämpar! 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 15:44:41 följande:
    I och med införandet av lgr 11 så har skolan i princip designats för att slå ut elever med npf.

    De ständiga grupparbetena är också ett problem. Även i lugna välfungerande klasser så är grupparbeten något som skapar ett konstant stresspåslag i den oreda som uppstår.

    www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/dagens-skola-ar-inte-for-alla-barn/

    Exakt. 


    Närmare sju procent av alla elever i gymnasieskolan har problematisk frånvaro, enligt Skolverket. Hur stor andel av dem som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) är inte känt men det finns indikatio­ner på att det kan vara så mycket som 75 procent.


    https://www.habilitering.se/fakta-och-rad/temasidor/skola-och-npf/manga-med-hog-franvaro-har-npf/

  • Anonym (Juno)
    Anonym (O) skrev 2024-05-24 13:36:29 följande:

    Jag tror det är en svår gräns att balansera på. Var går gränsen mellan curling och medkänsla? Min vän som såg sin son få ett utbrott för att han krävde att leka med en annan såg hans ångest och förtvivlan och ville göra allt i sin makt för att lindra den. Hon struntade i att andra var upptagna utan bönade och bad.


    Hon belönade därigenom beteendet som medförde att han fick fler ångestfyllda utbrott så han kunde få det han ville ha. Jag tror absolut att han kände fruktansvärd ångest och förtvivlan på riktigt. Jag tror absolut att hon kände medkänsla. Efter några år så fick hon en diagnos på GAD på pojken.

    Uppfostran handlar om gränssättning. Det är inte rimligt att sitta två timmar i en bil med ångest. Processen ut från bilen borde vara snabb och lärarna kanske kan hjälpa till. Har han halkat efter i skolan så ägna tid efter skolan att komma i kapp, sitt med honom, se hans framgångar, belöna honom för (den engagerade och ognälliga) arbetsinsatsen inte för att han är duktig. Låt honom själv visa engagemang i planeringen, se vilka styrkor han har och berätta att den och den biten behöver vi lägga extra krut på.

    Läste en undersökning som gjorts med barn. En grupp blev belönade för att de var duktiga, en annan belönad för arbetet de lagt ner. När de sen fick en annan uppgift att lösa så gav den första gruppen upp fortare, men den andra fortsatte, för att de visste att arbetet värderades.

    Det finns rätt och fel curling, ge vika för skrik är fel curling, sitta med skolarbete är rätt curling.


    Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Men du utgår från att hemmasittaren har det tufft med skolarbetet. Hos oss är det tvärtom. Att det är för lätt i skolan upplever vi bidrar till problemet. Hur ska man motivera ett barn som haft extremt hög frånvaro under lång tid att gå fler timmar i skolan när hen i vissa ämnen med råge klarar kunskapskraven trots att hen är där bara ca 50% av lektionerna och inte gör några läxor? 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar) skrev 2024-05-27 09:17:54 följande:
    Varför har folk så svårt att förstå vad man skriver? Varför tas ens argument och vrids om in absurdum?

    Flera skriver (som Anunym (varför) här ovan att varför ska man göra "hemmiljön outhärdig"?

    Det är väl INGEN som sagt detta? Det som HAR sagts är att man inte ska belöna hemmasitteri på skoltid = att man ska behandla det som en tid där barnet faktiskt inte är där hen borde vara, och därmed är det inte "fritid" där man får göra vad man vill. 

    Kan hemmet vara en trygg punkt utan tv-spel, chips och godis, TV-tittande osv? Absolut!

    Borde barnet få sova, spela tv-spel, hänga med kompisar osv på eftermiddagarna? Absolut!

    Så snälla snälla sluta säga att man ska göra hemmet "dåligt", "mobba hemma", "hemmiljön outhärdlig", "straffa barnet" osv. Då har ni INTE FÖRSTÅTT rekommendationen. Det är en enorm skillnad mellan att straffa och ta bort belöningar/guldkant på tillvaron. 

    Vad tycker du att ensam, deprimerad och trött eller ångestfylld tonåring ska göra på dagarna? Tänk på att majoriteten av hemmasittarna har npf och därmed har ännu svårare än andra tonåringar att ta tag i tråkiga saker, planera och strukturera. 


    Hur ska man som förälder på jobbet se till att den hemmavarande tonåringen gör det som du tänker dig är lämpligt? Jag kan ta mitt barn som exempel - det kan dåliga dagar ta en halvtimme bara att få hen att borsta tänderna. Hen sitter med tandborsten i handen och bara tittar. Det är som att något hindrar hen att röra sig. När vi påminner blir hen ledsen och säger: men jag försöker ju! Hen har väldigt dålig tidsuppfattning i de här lägena och kan inte riktigt greppa att tiden går. Det är som att inuti hen står allting still. 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-27 11:35:02 följande:
    Precis samma upplevelse, fast med skillnaden att jag tänkte "wow, bara en halvtimme för att klara av att borsta tänderna". 

    Mitt barn är "på uppgång" nu men det har verkligen fått tas i små steg. 

    1) Komma ut ur rummet
    2) Komma ut ur huset
    3) Komma ut från tomten
    4) Komma till roliga saker som kompisar och aktiviteter barnet gillar
    5) Komma till jobbigare saker som affären
    6) Träna på att cykla förbi skolan
    7) komma till skolan kortare stunder
    8) göra lite skolarbete hemma

    Om vi hade försökt mindre med tvång när problemen började han han nog aldrig fastnat på rummet. Min bekanta som råkade ut för samma sak och pga att hon följt våra problem kunde identifiera det snabbare och aldrig tog till några tvångsåtgärder för att få barnet till skolan så kunde det vända mycket snabbare och gå direkt till steg 4 (och det är steg 1-3 som verkligen tar tid).
    Ni verkar ha gått igenom princip samma sak som vi. Vårt barn är också på rätt väg nu. Det var total paus från skola och krav (bortsett från det absolut nödvändigaste) som var nyckeln. Jag ångrar så bittert att vi inte lät hen vila från första början, men skolan sa att det skulle bli så himla svårt att få hen tillbaka igen om vi lät hen vara hemma. Men det var, med facit i hand, tvärtom. 
  • Anonym (Juno)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-27 11:55:43 följande:

    Finns det olika svårigheter måste de ju förstås utredas.
    Mobbing verkar vara svårt att komma till rätta med, kanske är att byta skola det bästa. När man utrett och fått reda på vilka svårigheter som finns kan man kanske hitta rätt skola. För tex autism och språkstörning finns speciella skolor eller kanske kan man gå i mindre resurklass.


    Jättebra grejer, men det är långt ifrån överallt som sånt här finns tillgängligt. 
  • Anonym (Juno)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-27 15:59:17 följande:
    Ja vi har haft hjälp av kbt. 

    Men innan vi ens kunde påbörja steg 1 så behövde barnet få vila helt kravlöst ett tag för återhämtning. Då låg han på rummet med skärm hela dagarna och kom bara ut för att gå på toaletten i princip. Vi var noga med läggtid, ingen skärm på morgonen och att vakna och komma upp i "normal" tid men i övrigt så var det en tillåtelse att få finna sig på botten ett tag innan vi började arbetet med vägen tillbaka. 

    Typ samma här. Och kbt:n har till största delen gjorts av oss föräldrar. Först nu, ett par år efter att vi började söka vård har det kommit så långt i processen att hen går i kbt hos psykolog. 

  • Anonym (Juno)
    Anonym (Same same) skrev 2024-05-27 21:17:14 följande:

    Har varit i din situation TS. Det enda som fungerade för oss var när vi äntligen vågade stänga av nätverket. Dottern låg 24/7 k sitt rum och spelade. Umgicks med ingen, vägrade all form av samtalskontakt, gick sporadiskt till skolan. Har givetvis varit i massor av samtal med skola, soc, BUP mfl.

    Hon var vansinnig i början och hotade med allt möjligt. Idag går hon till skolan. Går hon inte iväg på morgonen stänger vi av nätverket. Skolkar  hon och tex går hem vid lunch är det avstängt resten av dagen. För oss var det det enda att göra.


    Ja, det har pratats mycket i tråden om att det viktiga är att hitta orsaken till att barnet är hemma. I ert fall låter det som att det rörde sig om ett spelberoende. Vad bra att ni kunde bryta det! 


    För oss vars barn inte har spelmissbruk kan spel över nätet istället vara ett bra sätt för barnet att fortsäta hålla kontakt med sina kompisar även när de inte klarar att komma hemifrån och träffa dem pga psykisk ohälsa. När mitt barn mådde som sämst orkade hen inte någon kompiskontakt och det var otroligt positivt när hen ville spela lite och använda chatten. Så småningom började de också prata telefon och spelet blev en väg ut ur isoleringen.. 

    Det är uppenbarligen viktigt att se hur barnet använder spelen för att avgöra om de är positiva eller negativa. Är ju samma sak med mycket annat. Mat, tex. När vårt barn fick aptit och började äta tillräckligt igen blev vi jätteglada, men om hen hade tröst- eller hetsätit hade det ju inte varit så positivt. 

Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare