Anonym (Förstår) skrev 2024-05-21 13:23:05 följande:
Har jobbat med elever som inte lyckas att komma till skolan av flera anledningar. Inget barn och ingen förälder vill ha det så här, så dumma kommentarer bör lämnas utanför tråden.
Lösningen kan var en skola/klass i ett mindre sammanhang med personal som gör allt för att skolgången ska bli så bra som möjligt för eleven. Jag och mina kollegor gjorde allt. Kom eleven till skolan utan att göra något berömde vi hen för det. Skolan måste ge en positiv känsla. Förstår ert barn varför man behöver läsa vissa ämnen? Saknar hen motivationen pga för lätt eller för svår undervisning? Anpassad skolgång? Har ni haft ett SIP-möte? Hur mår ert barn? Förkommer mobbning i skolan? Behöver lektionerna tydliggöras mer?
Förra terminen gjordes ett antal individanpassade lösningar
Korta skoldagar
Sitta i eget rum
Sitta med del av klassen
Samtliga saker provades 1 dag, sedan tvärstopp
Vi tror inte att han är mobbad.
Han har kompisar och umgås med dem ibland på helger eller nån kväll
Vi har nuddat vid tanken att han inte blir tillräckligt utmanad i skolan, men nu när vi försöker med hemundervisning känns det snarast tvärt om.
Han förstår att han måste gå i skolan och syftet med att lära sig saker.
Jag upplever att han mår bättre sen han började vara hemma. Eller annorlunda. Upplevde inte att han mådde dåligt innan.
Skillnaden nu är att han tex kan följa med till farmor på kortare besök etc utan att vi ber honom.
Han har två småsystrar som han börjat visa mer intresse och engagemang för också
Att han inte gjort detta innan har dock som sagt inte känts onaturligt eller som ett tecken på dåligt mående.