Inlägg från: Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dagens ungdomar och dagens föräldrar)

Söker alla tips och råd kring hemmasittare

Anonym (Grodan Boll) skrev 2024-05-20 14:32:19 följande:

På min tid hette det att man skolkade... Kräks

Detta är ett resultat av allt curlande och föräldrar som itne klarar av att sätta gränser för sina barn!
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-24 10:19:42 följande:

Ett inspel till er som tror att hemmasittande kommer från Curling, så här har jag uppfattat är ett rätt normalt förfarande. Baserat på vår egen familj och andra familjer som jag känner med samma problem. 

* Barnet är ofta sjukt, ofta relaterat till magen. Och inte bara något hen säger utan det är faktiska problem med förstoppning eller diarre som bekräftar det magonda och man går till läkaren och undersöker de fysiska symtomen utan att egentligen hitta någon orsak. 

* Den höga frånvaron pga återkommande sjukdomar gör att man som förälder blir väldigt pushande i vikten av att gå till skolan och att så länge man inte är sängliggande eller bedöms som smittoförande behöver man gå även om man inte känner sig helt hundra. 

* Pushandet övergår till att vara mer krävande. Ta bort skärmar och göra hemmatiden tråkig och allt som kan locka till att vilja vara hemma. 

* Eftersom att vara hård inte fungerar övergår man till belöningar. 

* Då inte heller belöningar fungerar övergår man till att vara hård igen, den här gången med tvång där man helt enkelt bär ut barnet till bilen och tvingar iväg den till skolan. Med tanken att om man gjort det några gånger så kommer barnet inse att det inte är någon idé att tjafsa och därför ge med sig och börja gå frivilligt. I detta läge kan det också tillkomma ångestutlösta kräkningar och svimningar på vägen till skolan.

* Man inser äntligen att det är något mer än bara vilja och börjar läsa på mer kring hemmasittande och arbetar då enligt de råd som jag (och andra som också gått igenom detta) tipsar om innan. T.ex. att helt släppa skolan som samtalsämne och fokusera på det allmänna välmåendet och sedan en sakta återgång i det tempo som klaras av när man har läkt. 

Hemmasittande är INTE ett resultat av curlande och att man ger med sig och att barnet "inte vill". 

Förklara i så fall hur det kommer sig att hemma-sittare är ett nytt väldigt förekommande problem? varför var det inte så när vi växte upp? Hur kommer barnen ens på tanken att man kan vägra gå i skolan??

Jag fick skolka (som det hette då) en gång, på en idrottsdag, eftersom jag mådde dåligt pga mobbing, och en hel dag av friidrott gjorde att jag darrade av ångest. Men mina föräldrar gjorde väldigt tydligt för mig att det var en stor sak att skolka, och de krävde en hel del motpresatation för att jag skulle få lov att vara hemma - i princip hade jag en egen idrottsdag ändå, men med mina föräldrar, borta från alla mobbare. Det var inte tal om sovmorgon eller tv-spel eller liknande, utan det var under stor tveksamhet som detta tilläts, och mina föräldrar påstod iaf att de haft långa samtal med skolan också. Jag var tacksam, samtidigt som jag skämdes.

Att bara vara borta från skolan en helt vanlig dag hade ALDRIG tillåtits. jag vet inte om en enda person i min ålder som ens hade en sådan tanke?

Så jag är helt övertygad om att denna vägran att gå i skolan är starkt länkat till curling, där föräldrar lärt barnen att regler är inte till för just deras guldklimpar! Jag kan ge tiotals exempel på föräldrar som låtit sina barn vilja gå före allmänheten regler... vilket skapar barn som tror att de kan göra lite som de vill!

Hur kan annars barnen ens fått för sig att man KAN stanna hemma från skolan? 

OCH: varför tilläts detta, ens en enda gång? Ont i magen? Be sjuksyster titta på dig! Alternativt, då tar vi sjukledigt och åker till sjukhuset! Att bara vara hemma? Nej! Så fungerar det ju inte! Kan man sitta uppe och spela tv-spel så kan man gå till skolan! 
    Anonym (varför) skrev 2024-05-24 15:51:54 följande:
    Tyvärr så slår dagens skola ut även helt normalfungerande barn.

Det är så sorgligt. Och sen råd om att man ska göra även hemmiljön outhärdlig i tron att barnet då ska gå till skolan. Utan att se den faktiska orsaken, eller hela systemfelet som skolan är idag. 
    Varför har folk så svårt att förstå vad man skriver? Varför tas ens argument och vrids om in absurdum?

Flera skriver (som Anunym (varför) här ovan att varför ska man göra "hemmiljön outhärdig"?

Det är väl INGEN som sagt detta? Det som HAR sagts är att man inte ska belöna hemmasitteri på skoltid = att man ska behandla det som en tid där barnet faktiskt inte är där hen borde vara, och därmed är det inte "fritid" där man får göra vad man vill. 

Kan hemmet vara en trygg punkt utan tv-spel, chips och godis, TV-tittande osv? Absolut!

Borde barnet få sova, spela tv-spel, hänga med kompisar osv på eftermiddagarna? Absolut!

Så snälla snälla sluta säga att man ska göra hemmet "dåligt", "mobba hemma", "hemmiljön outhärdlig", "straffa barnet" osv. Då har ni INTE FÖRSTÅTT rekommendationen. Det är en enorm skillnad mellan att straffa och ta bort belöningar/guldkant på tillvaron. 

Svar på tråden Söker alla tips och råd kring hemmasittare