Inlägg från: Anonym (Utionen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utionen)

Varför är det så accepterat att skämta om pappor?

Anonym (felprio) skrev 2024-05-20 08:20:21 följande:
    Varför är det så accepterat att skämta om pappor?

Har sett reklam för KPA pension ett par gånger och är en lärare som lyssnar på barn som berättar om saker. Vid ett tillfälle så är det ett barn som inte har med sin gympapåse, varpå barnet säger "det är pappas jävla ansvarsområde, säger mamma". 

Nu senast dök en ny reklamfilm upp där barnet säger att hon varit med sin pappa och hans nya drägg, eller något i den stilen.

Skulle man vända på det och byta ut pappa mot mamma, skulle det bli ett jäkla liv, då är det nån som blir kränkt och metoo och gud vet vad.

Är det så bra att normalisera en mammas bitterhet på sina barn?

Och varför är det så himla accepterat att driva om män och pappor?

Låter som det blev ett jäkla liv, du blev kränkt. Varför skulle det vara skillnad om det vore tvärtom? Du antar en massa saker och varför tar du upp metoo? Låter knäppt 

Jag tycker inte reklamen är ok.

• Anonym (Utionen)

För att förklara "fenomenet" att kpa i det här fallet ansåg det vara ok att driva med män och kvinnor på det här sättet handlar om en konservativ tillbakagång till gamla normer och värderingar som sveper in över landet, men även globalt. För 20 år sen så ansågs det vara ok att till exempel i sketcher skämta över hur inkapabla män var att tvätta.

Vill ni att sånt ska försvinna så rösta inte konservativt eller förmedla konservativa värderingar.

• Anonym (Utionen)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 12:52:46 följande:
    Ja varför är det skillnad, det är ju det som är frågan, har du nåt bra svar på det?

Varför dra upp #metoo?
    Hmm fåse nu, vad handlade #metoo om, kan det ha nåt med sexuella trakasserier att göra kanske? Och trakassera människor kan man väl göra på många olika sätt, som tex framställa dem som idioter, eller?

Och på tal om #metoo, undrar vilken respons dina argument hade fått för respons i ett sånt sammanhang:

Kvinna:
    Jag har blivit sexuellt ofredad, hur kommer det sig att det är ok att tafsa på kvinnor?

Du:
    Låter som att det blev ett jäkla liv, du blev kränkt (cynism?)
    Varför skulle vara skillnad om det vore tvärtom? (missat poängen totalt eller spelar bara dum?)
    Du antar en massa saker. (förnekar att problemet öht existerar?)
    Du har ju inte fattat vad metoo handlar om. Stolpskott.
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (Utionen) skrev 2024-05-20 13:02:19 följande:
    Du har ju inte fattat vad metoo handlar om. Stolpskott.
    Skulle en reklamen vara omvänd, att en man hade blivit kallad för mammas nya stolpskott så fattar jag inte hur du får in metoo i det. Så jävla lättkränkt.
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 13:48:10 följande:

Eller så handlar diskussionen om mer än bara just den reklamen?
    Om sexuella trakasserier och övergrepp av män?
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 14:25:52 följande:
    Du fortsätter spela dum ser jag... 
    nej, det är precis det du säger då du jämför med metoo.
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 15:07:53 följande:
    Ja det är helt fascinerande med selektiv tankeförmåga, den kan vara så aktiv när det passar för att snabbt övergå till koma när det passar bättre  // Drömmer
    Du kanske inte ska jämföra med metoo om du inte vill jämföra med metoo.
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (därför) skrev 2024-05-20 16:23:30 följande:

Jag har redan förklarat kopplingen till #metoo men då du uppenbarligen drabbas av koma när det passar dig och lyckas bara ta in ett ord så är det nog ganska meningslöst att jag förklarar igen.
    Du förstår ju inte ens metoo, så hur kan du isf förklara någon koppling.
  • Anonym (Utionen)
    Anonym (Hur kan man missförstå den reklamen?) skrev 2024-05-21 12:23:57 följande:
    Men det är kvinnorna man driver med, den bittra biomamman som kallar sitt ex nya för stolpskott och den nya kvinnan som just får kallas det. Det är ju inte mannen dvs pappan men driver med! 
    Skulle män reagera starkare på att kallas toyboy än kvinnor kallas  stolpskott menar du! 
    Det skulle tydligen bli ett herrans liv.
    pga "metoo" 
Svar på tråden Varför är det så accepterat att skämta om pappor?