• Clarissa10

När tror du att jag har ägglossning? Bild

Syntolkning: På bilden syns tre stickor. Den första stickan, längst till vänster i bild, är från igår. Mittenstickan är från imorse. Sista stickan, längst till höger i bild, är från nu ikväll. Har jag haft min stegring? Förra månaden märkte jag nämligen att jag hade helt positivt starkt test i flera dagar! När jag läste på så står det att ÄL-hormonet kan stanna kvar i kroppen efter ägglossningen när man blir äldre. Så det gäller att detektera själva stegringen. Vad tror ni? Är det för svagt än?
  • Svar på tråden När tror du att jag har ägglossning? Bild
  • Anonym (Lis)

Ja det är nog för svagt. men ser ut att hålla på att öka. Fortsätt testa. Har du fått ÄL-flytningar?

• Aliona

Ja det är för svagt. De två strecken ska vara lika starka för att det ska räknas som positivt. Men det är nog väldigt nära! 

• Clarissa10
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-19 21:44:17 följande:

Ja det är nog för svagt. men ser ut att hålla på att öka. Fortsätt testa. Har du fått ÄL-flytningar?

Ja, jag har fått äl-flytningar! Jag har också ÄL-ont på en sida just nu. Typ dov mensvärk ish.
  • Clarissa10
    Aliona skrev 2024-05-19 21:53:56 följande:

Ja det är för svagt. De två strecken ska vara lika starka för att det ska räknas som positivt. Men det är nog väldigt nära! 

Okej! Så imorgon borde det vara helt starkt och då har jag ägglossning på tisdag? Har jag fattat det rätt? Vill inte missa för min sambo är lite svårflirtad till att ligga ofta vissa perioder, så ska lägga in en stöt frågan är när haha!
  • Anonym (Lis)

Utifrån det du skrivit gissar jag på att du har ÄL idag eller imorgon.

• Aliona
    Clarissa10 skrev 2024-05-19 22:10:29 följande:
    Okej! Så imorgon borde det vara helt starkt och då har jag ägglossning på tisdag? Har jag fattat det rätt? Vill inte missa för min sambo är lite svårflirtad till att ligga ofta vissa perioder, så ska lägga in en stöt frågan är när haha!
    Ägglossningen sker 24-36 timmar efter stegringen, så om du får två lika starka test på stickan idag så borde ägglossningen vara imorgon. Sperma kan leva iaf fem dygn i slidan så det spelar nog ingen större roll när ni ligger nu. Det är större risk att vänta för länge, eftersom ägget bara är befrukningsbart 24 timmar efter äl. 

Varför vill inte din sambo ligga ofta i vissa perioder? Är han inte med på att skaffa barn? 
  • Clarissa10
    Anonym (Lis) skrev 2024-05-20 08:27:16 följande:

Utifrån det du skrivit gissar jag på att du har ÄL idag eller imorgon.

Ska ta ett test klockan 15.00 och se hur det ser ut. Men tycker det var lite märkligt att jag fick lite ägglossningsvärk igårkväll. Liksom innan strecken är lika starka!
  • Clarissa10
    Aliona skrev 2024-05-20 08:47:57 följande:
    Ägglossningen sker 24-36 timmar efter stegringen, så om du får två lika starka test på stickan idag så borde ägglossningen vara imorgon. Sperma kan leva iaf fem dygn i slidan så det spelar nog ingen större roll när ni ligger nu. Det är större risk att vänta för länge, eftersom ägget bara är befrukningsbart 24 timmar efter äl. 

Varför vill inte din sambo ligga ofta i vissa perioder? Är han inte med på att skaffa barn? 
    Haha väldigt märklig gissning att han inte skulle vara med på att skaffa barn? Han vill inte ha sex ofta i vissa perioder för han lever med skov från en sjukdom som påverkar hans fysiska förmåga. 
  • Anonym (Lis)
    Clarissa10 skrev 2024-05-20 09:22:52 följande:
    Ska ta ett test klockan 15.00 och se hur det ser ut. Men tycker det var lite märkligt att jag fick lite ägglossningsvärk igårkväll. Liksom innan strecken är lika starka!
    Man kan ha ÄL-smärta innan, under eller efter ägg släpps. En månad när min ÄL uteblev hade jag smärta vid 3 tillfällen, så för mig gör det nog ont innan ägget släppts.
  • Aliona
    Clarissa10 skrev 2024-05-20 09:24:14 följande:
    Haha väldigt märklig gissning att han inte skulle vara med på att skaffa barn? Han vill inte ha sex ofta i vissa perioder för han lever med skov från en sjukdom som påverkar hans fysiska förmåga. 

Då skulle jag ha satsat på idag, om strecken är lika starka. Om du bara testar en gång om dygnet så vet du ju inte när det slog om. Det kunde vara när som helst mellan ditt negativa och positiva test. Och som sagt är ägget bara befruktningsbart en kort tid, medan sperman lever längre. 

Har din man stora problem så hade du kunnat vända dig till gynekolog också, så kan de ge en mycket mer exakt uppskattning av ägglossningen genom ultraljud. 

• Clarissa10

Den senaste bilden i tråden här ovan är från idag. Fortfarande inte lika starkt som teststrecket. Ska man vänta en dag till eller vad är det som händer haha! 

• Anonym (Hej)

Tror du kan vara nära positivt test, linjen blir aldrig så stark på RFSU testen. Easy at home är mycket lättare att läsa av då de verkligen blir mörka när de är positiva 😊 Använde både rfsu och clearblue innan e@h och cb blev positivt långt innan. E@h ger större skala och det går att se sitt stegringsmönster så mycket lättare. Kan också tipsa om att läsa av dem i Premom, så har man stegringen sparad månad till månad. MEN jag hoppas ni fångar ägget denna gången, så slipper du bekymra dig om lh test 🤞😃
  • Clarissa10
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-20 20:22:29 följande:
    Tror du kan vara nära positivt test, linjen blir aldrig så stark på RFSU testen. Easy at home är mycket lättare att läsa av då de verkligen blir mörka när de är positiva 😊 Använde både rfsu och clearblue innan e@h och cb blev positivt långt innan. E@h ger större skala och det går att se sitt stegringsmönster så mycket lättare. Kan också tipsa om att läsa av dem i Premom, så har man stegringen sparad månad till månad. MEN jag hoppas ni fångar ägget denna gången, så slipper du bekymra dig om lh test 🤞😃
    Jaha okej! Men vad intressant ändå? Måste testa både easy at home och premom då. Jag ska ta ett till rfsu test idag dock. Om det fortfarande är samma resultat så tror jag att jag har haft ägglossning redan. Men om det har blivit starkare så kommer nog ägglossningen idag eller imorgon. Det kändes som att jag hade ägglossning i söndags, det var första bilden på stickorna i trådstarten, den sista stickan längst till höger. För då hade jag smärtor, men någon skrev i tråden att man kan ha det innan så aaa man blir ju förvirrad :) Hade velat göra ett ultraljud under äl-dagarna typ kanske den dagen man har ont för att se hur det ser ut? 
  • Clarissa10
    Aliona skrev 2024-05-20 09:54:33 följande:

Då skulle jag ha satsat på idag, om strecken är lika starka. Om du bara testar en gång om dygnet så vet du ju inte när det slog om. Det kunde vara när som helst mellan ditt negativa och positiva test. Och som sagt är ägget bara befruktningsbart en kort tid, medan sperman lever längre. 

Har din man stora problem så hade du kunnat vända dig till gynekolog också, så kan de ge en mycket mer exakt uppskattning av ägglossningen genom ultraljud. 

Ja men jag drog den slutsatsen också! Så det blev ett försök igår. Det blev ett försök dagen innan också, i söndags när jag hade ägglossningssmärtor. Men några fler försök blir det tyvärr inte den här gången. Så nu är jag mest nyfiken och genuint intresserad över hur min kropp fungerar med ägglossningen. Ska ta ett test idag och se om testet är starkt eller om det fortfarande ska vara samma resultat dag 3. i så fall tror jag att ägglossningen var igår, ett dygn efter första tydliga stegringen, och att hormonerna hänger kvar. 

Ta hjälp av en gynekolog vore något! Men man vet inte ens vart man ska börja. Har inte råd med ivf heller. 
  • Anonym (Lis)
    Clarissa10 skrev 2024-05-21 11:18:51 följande:
    Ja men jag drog den slutsatsen också! Så det blev ett försök igår. Det blev ett försök dagen innan också, i söndags när jag hade ägglossningssmärtor. Men några fler försök blir det tyvärr inte den här gången. Så nu är jag mest nyfiken och genuint intresserad över hur min kropp fungerar med ägglossningen. Ska ta ett test idag och se om testet är starkt eller om det fortfarande ska vara samma resultat dag 3. i så fall tror jag att ägglossningen var igår, ett dygn efter första tydliga stegringen, och att hormonerna hänger kvar. 

Ta hjälp av en gynekolog vore något! Men man vet inte ens vart man ska börja. Har inte råd med ivf heller. 
    Jag kan rekommendera dig att börja ta tempen med basaltermometer varje morgon, då kommer du lättare hitta din ÄL och lära dig mycket om din cykel och din kropp.😃
  • Clarissa10

Okej så två tester idag har varit supersvaga. Gissar att jag hade ägglossning söndag/måndag. Vet inte varför jag hade starkt positivt tre, fyra dagar i rad förra cykeln och svagt knappt positivt en, två dagar den här cykeln. Jag kanske inte ens haft ägglossning eller? Haha jaja nu återstår det att vänta och se. Inget mer å göra nu, men tycker det är intressant att försöka förstå kvinnokroppen och ägglossning. En hel vetenskap ju! 

Svar på tråden När tror du att jag har ägglossning? Bild