Inlägg från: Anonym (Sömnbrist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sömnbrist)

    Sömnbrist och övernattningsgäster

    Maken och jag flyttade till Stockholm för 15 år sedan. Huset vi köpte hade två förrådsrum vilket vi tyckte var onödigt så vi gjorde om det ena till gäst- och träningsrum. 

    Makens hemtrakter är 50 mil bort och mina endast 10 mil bort så min släkt har aldrig haft behov av att sova över hos oss vid besök till skillnad från makens släkt. 

    Allteftersom åren gått så har jag fått mer och mer problem att sova. Jag har svårt att somna in och vaknar för minsta lilla ljud. Vissa nätter sover jag inte alls. Eftersom gästrummet är lite avsides i huset har jag därför tagit över det som sovrum för att ha en chans att få sova vettigt och känna mig som en normal människa på jobbet.

    Så fort makens släkt är på besök får jag därför problem för då måste jag försöka sova bredvid honom vilket alltid går uruselt numera. Och saken är den att hans släkt numera inte är föräldrar eller syskon utan syskonens vuxna barn, ibland med familj, som tycker det är bra att kunna göra Stockholm och ha gratis boende. Jag kan tycka att det nu är dags att minska ner på gästfriheten så att jag kan sova normalt medan maken är helt oförstående för problemet eftersom han sover problemfritt.

    Så hur resonerar ni andra? Ska man vara bussig och ha sömnbrist i 2-7 dagar beroende på hur länge gästerna ska vara eller kan man säga att vi ine har samma möjlighet att hysa in folk längre?

  • Svar på tråden Sömnbrist och övernattningsgäster
  • Anonym (Sömnbrist)
    Dexter dot com skrev 2024-05-19 07:49:43 följande:

    Om du tycker det är trevligt med övernattningsgäster för övrigt hade jag låtit dom sova på extrasängar inne i huset och själv sovit i gästrummet. Sömn är oerhört viktigt!


    Det finns tyvärr inga lämpliga ställen för sånt. Huset är rätt litet i övrigt. Våra ungdomar vill av naturliga skäl ha sina rum i fred och vardagsrummet är inte lämpligt. Jag tror många ser vårt gästrum som ett väldigt bra boende då det är rätt stort så 3-4 pers kan sova där och dom kan sprida ut sin packning som dom vill.

    Sen tycker jag även det är viss skillnad om vi väljer att bjuda in gäster för att besöka oss (=sömnproblem som jag bjuder in till själv) eller om det är gäster som bjuder in sig själva för att dom ska på konsert, evenemang, ha en Stockholmsweekend- eller Stockholmsvecka och egentligen inte är där för att umgås med oss utan enbart för gratis boende (och sömnproblem för mig).
  • Anonym (Sömnbrist)

    Kanske ska klargöra att jag pratar inte om några fattiga studenter i 20-årsåldern utan snarare folk runt 30 med hyggliga jobb och i flera fall barn.

    Så problemet är nog tvådelat... Maken förstår inte vad svårt att sova och allvarlig sömnbrist innebär för han har noll problem att sova. Och sen vill han extremt ogärna säga nej till folk.

  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (korven) skrev 2024-05-19 08:32:33 följande:

    Du behöver ta ett ORDENTLIGT snack med din man. 

    Om han inte respekterar det, eller vill gå dig till mötes, eller har empati för problemet, då tar du in på hotell för gemensamma pengar så fort ni har gäster. Du behöver säger ifrån ordentligt.

    Är din man så i alla sammanhang, eller är det bara där? Dvs att han inte lyssnar på dig?

    Vidare så kräver du att gästrummet är ditt och de får använda liggunderlag och sova i sovrummet. Låt han vara konflikträdd, men du måste hävda din rätt här, då du har hälsoproblem.


    Min man har väldigt svårt att förstå problem som han inte själv råkat ut för. Han är heller inte intresserad av att ta reda på mer info eftersom han inte har problemet så problemet ska löses av den som har det bara. Jag har märkt att det är en återkommande grej som gäller såväl mig som om det varit nåt problem med våra barn (ungdomar) där det alltid blir jag som för det första märker att det är nåt problem och sen får vara den som försöker stötta, lyssna och avhjälpa vad det nu kan vara. 

    Ska ta ditt råd och ta över gästrummet som "mitt". Det är egentligen mitt all övrig tid. Otaliga gästnätter har jag mitt i natten försökt sova på soffan eller lånat nåt av barnens rum om dom sovit hos nån kompis eller hos pojk- eller flickvän utan bra resultat.

    Maken lär få grym ångest om han ska lösa övernattningen med att ex.vis ge bort "sitt" sovrum. Och gästerna lär inte bli lika nöjda eftersom vi har garderober där och måste ha åtkomst.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Paula) skrev 2024-05-19 10:34:27 följande:

    Konstigt att både tonåringarnas och makens sovrum är heliga men inte ditt sovrum!

    Angående att han inte förstår problemet har jag märkt att det ofta funkar bättre att säga att jag behöver detta, istället för att ge en lång förklaring om varför. Om man visar sig öppen för kompromisser tolkas det som att det egentligen inte är ett behov man har. Sätter man ner foten fattar de att det är på riktigt.


    Har pratat med honom nu eftersom jag är rejält trött i huvudet efter några få timmars sömn. Han tyvker bara man ska käka piller för att sova och hans resonemang är att eftersom rummet byggdes om till gästrum för 15 år sedan så ska det för evigt vara tillgängligt för gäster. Sa till honom att det får räcka nu så gästerna kan ta sovrummet han sover i och så får han hoppa runt efter sovplats istället. Han blev inte nöjd. Blir intressant att se vad som händer i sommar. Gissar att nån eller några av hans släktingar kommer vilja bo här då.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (N) skrev 2024-05-19 10:52:57 följande:
    Säg nej bara till dessa fräcka snyltare.
    Vill de besöka er för att träffa er är det en annan sak.

    Men de som vill bo gratis behöver man inte bjuda in.
    Maken tycker det är så trevligt att dom kommer förbi och vill inte säga nej. Jag kan också visserligen tycka besök är trevligt så länge min sömn inte störs ytterligare.
  • Anonym (Sömnbrist)
    EpicF skrev 2024-05-19 10:59:36 följande:

    Minska ner till att de får sova max två-tre nätter
     Och säg som det är att du sover där pga.dina sömnproblem. 

    Om ni har stor tomt kan de ta med sig tält och sova ute. 


    Ska jag jobba blir även 2-3 nätter jobbigt. Är jag ledig kan det däremot funka.

    Sova i tält skulle dom aldrig gå med på. Skrattande
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (N) skrev 2024-05-19 11:34:04 följande:
    Som flera har föreslagit får du flytta in i gästrummet ,  göra om rummet till ditt sovrum ,  och han får erbjuda sitt sovrum för gästerna.

    Har han betalat hela huset själv ?
    Eller varför tror han att han ska få bestämma allt själv? 
    Nej, huset har vi båda betalat för. Han vill mest gå på gamla vanor och att förrådet gjordes om till gästrum från början.

    Eftersom jag sagt till honom nu så ska det bli mycket intressant att se hur han gör nästa gång...
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (D) skrev 2024-05-19 13:14:19 följande:

    Maken får förhandla med tonåringarna om att få lägga sig på en madrass i deras rum eller sova i vardagsrummet och ge sovrummet tillgästerna. Alternativt om det skulle funka att du sover i sovrummet om inte maken sover där utan sover någon annanstans- då skulle gästerna kunna ta gästrummet. Din sömn går först.


    Kan tyvärr inte sova i makens sovrum. Det är för ljust och man hör lätt ljud från sovrummet ovanför samt ifall nån går i trappan eller är i köket eller badrummet.

    Gästrummet är i källaren så där är det tyst, mörkt och svalt.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Ok) skrev 2024-05-19 07:57:21 följande:

    Oj, det måste vara ett stort förråd om en hel familj får plats att sova där. 


    Kan inte din man sova på soffan, så kan gästerna sova i ert sovrum? 


    Har du sökt hjälp för dina sömnproblem?


    Det är inte gigantiskt men kanske 16-18 kvm och har en 140 cm-säng samt lite träningsprylar så det går att klämma in 2 pers i sängen samt ha ett par madrasser på golvet.

    Vi får se om maken tar soffan nästa gång.

    Kör med melatonintabletter då och då på läkares inrådan.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Tow2Mater skrev 2024-05-20 21:48:34 följande:

    Be honom göra om det andra förrådet till ett tredje sovrum, ni verkar behöva det.


    Det är fullt med prylar så det behövs till förvaring.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Kl) skrev 2024-05-20 23:31:06 följande:

    För det första är ni inget hotell! Gäster kommer endast inbjudna, punkt. 

    För det andra kan den som sover problemfritt göra det på soffan de nätter ni har (inbjudna) gäster. 


    Man kan tro att det ska vara så, men här kommer "gäster" vanligtvis för att dom vill göra Stockholm med gratis boende. Den enda som kommer för att på riktigt besöka oss numera är hans mamma. I övrigt kommer hans vuxna syskonbarn med antingen sin familj eller med nån kompis för att dom ska göra annat i Stockholm. Även makens kompisar som känner mycket folk i Stockholm bor hos just oss eftersom vi har så himla bra gästrum till skillnad från alla andra i Stockholm.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Husvagn) skrev 2024-05-21 06:32:47 följande:

    Kan ni ha en liten husvagn på tomten/parkeringen?
    Barnen kan övernatra där och ha kompisar över och du går sova ostört.


    Har nån med sig en mindre husvagn kan dom ev. ställa upp den temporärt på vår parkering, men vi har ingen önskan om att ha nåt sånt permanent på tomten. Barnen har rätt stora rum så dom har inga problem att ha en eller två kompisar sovande på madrass eller soffa där. Däremot är dom i övre tonåren så dom vill inte ha andra än sina kompisar sovande där.
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Paula) skrev 2024-05-21 19:47:55 följande:
    Vet de här personerna ens om att det är ditt sovrum de lånar?

    Jag hade skämts rejält om jag fick veta att min partners ingifta faster tvingats att offra sin sömn för att jag skulle få några billiga övernattningar i Stockholm. 
    Nej, det vet dom inte eftersom vi haft detta gästrum nästan sen vi flyttade till Stockholm och det är först på senare år som jag tagit det i besittning. Och trots att jag sover där jämt så uppfattar maken det inte som "mitt". Jag har sagt till honom åtskilliga gånger att jag har sömnproblem men han har oerhört svårt att förstå problem som inte han själv har och tycker inte det är några problem (för honom) om vi har besök.
  • Anonym (Sömnbrist)

    Tack för alla bra svar. Ska se till att det går för maken att det sovrummet är mitt och gäster får ta nåt annat rum som maken får fixa. Det lär bli hans sovrum men då blir det inte mitt problem vad gäller sömnen i alla fall.

    Jag förstår att maken tycker det är trevligt att träffa släktingar och vissa kompisar så om dom har annat boende när dom är i Stockholm kanske dom inte kommer förbi hos oss, men tycker det är jag som "betalar" med sömn varenda gång.

    En till grej är att maken faktiskt inte ser gästen/gästerna så mycket under tiden den/dom är här. Han åker tidigt till jobbet och är även borta och sportar på kvällstid nästan varje dag. Jag är också visserligen borta kvällstid och sportar ibland (men min hemmaträning försvinner helt eftersom gästrummet har viss träningsutrustning som används av mig 1-2 ggr per vecka som inte är flyttbar) men jag jobbar mycket hemifrån för att mitt team och ett annat går omlott på våra kontorsplatser. Så medan maken ev. träffar gästerna några få timmar under kvällen så är det jag som är i närheten under morgonen/förmiddagen/lunchtid beroende på när dom ska iväg och göra saker. Ibland ska dom inte iväg alls. Och även om jag sitter i mitt kontor så dyker det alltid upp en del frågor eller dom vill vara sociala bara. Att stänga kontorsdörren nån längre tid funkar dåligt för då får man syrebrist för rummet är litet. Maken kan utan problem förutom i undantagsfall jobba hemifrån och välja avstå sportandet just när dom är här om han vill umgås men det gör han inte så hans liv påverkas minimalt.

Svar på tråden Sömnbrist och övernattningsgäster