• Mirrakatt

    Autism 2,5 åring? Någon som känner igen sig?

    Hejsan! Glad Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg.

    Har 2 underbara pojkar på 2,5 år och 6 veckor. Har dock lite funderingar angående våran äldsta son och undrar om någon/några här känner igen sig.

    Han pratar ingenting än. Han ger ljud ifrån sig och när han blir väldigt glad kan han ibland slänga upp armarna i vädret och ge ifrån sig ett fräsande ljud. Han pekar inte och kollar inte på saker vi pekar på. Han härmas inte. När han vill oss nåt så tar han tag i våra händer och leder oss dit, t.e.x till vällingflaskan när han är trött och vill gå och lägga sig. Han förstår kanske 10% av alla uppmaningar vi ger honom och det är väldigt enkla sådana. Han bits och nyps ibland när han inte blir förstådd eller inte får som han vill. 

    Han kan delvis klä av sig själv med lite stöd från oss (tydlig uppmaning). Han har fortfarande blöjor både dag och natt då han inte vet vad pottan är till för. Han kan äta bra själv med sked och dricker bra ur både glas och mugg. 

    Han är inte intresserad av att leka med andra förutom att han kan rulla lite boll ibland. Han älskar att gunga, bada och leka med bilar. Han biter fortfarande på en del leksaker istället för att leka med dem på rätt sätt, även om det har blivit lite bättre med det sista tiden. Han upplevs inte som superkänslig för beröring utan kan komma och kramas och mysa om han är på det humöret eller är trött. Däremot kommer han inte fram om han blir ledsen och vi vill trösta honom. 

    Vi har kollat hörseln, tagit blod och-urinprover och allt ser bra ut. Vi väntar tid till logoped och har varit på BUP en gång och är inskrivna där nu. Sköterskan vi träffade där är övertygad om att han kommer börja prata så småningom och att om det handlar om autism så är det ingen grövre grad. Men man oroar ju sig och undrar lite ändå. 

    Är det någon här som har liknande erfarnheter med sitt barn? Började hen tala tillslut och gick det då att komminucera med hen?

    Tack på förhand och ha en trevlig dag! Skrattande Ursäkta stavningen det sista. Det är nen ruta ivägen som jag inte får bort.

  • Svar på tråden Autism 2,5 åring? Någon som känner igen sig?
  • Anonym (Evas)

    Hej, känner ingen mig i det du beskriver. Min son är 3 år om 3 veckor. vi väntar på utredning som ska påbörjas i höst. Han har börjat prata lite smått nu, som ?kan inte? ?jag vill inte? ?hjälp mig?. Jag letar också efter andra med erfarenhet eller solskenshistorier

  • Mirrakatt
    Anonym (Evas)

    Skönt att talet har kommit igång Glad Har ni tränat det på något särskilt vis eller kom det igång "av sig självt"? Vi märker ju av framsteg med våran sons utveckling hela tiden, om än väldigt små sådana. Sen har han varit väldigt sen med varenda utvecklingssteg. Han började gå förra sommaren när han var ca 20 månader så man får nog bara acceptera att det tar lite tid.
  • Anonym (Evas)

    Han har lärt sig ord som han inte säger igen och vissa ord kommer tillbaka efter flera månader. Vi har gått en kommunikationskurs för barn 1-3 år genom logopedmottagning. Men mycket fokus på att bekräfta det han vill ?ja du vill ha det? ?ja du vill ha hjälp? eller
    benåmna allt runtomkring eller allt han gör och ?Språkducha?.

  • Anonym (qwerty)

    Av det du skriver låter det som autism.

  • mothertotwo

    Det låter som det är autism du beskriver, trots att autism kan utspela sig på många olika sätt. Mina två killar har det, men också IF. Det är 4.5 år emellan dem och den lille har precis fått sin diagnos (7 år i augusti). Har kämpat i 3.5 år för att han skulle få sin utredning. Han gör fortfarande på sig, vid båda behoven. Använder inte blöja, utan det är en lång historia kort. Han gillar inte blöjan vi skulle byta till. Båda mina har även gravspråknedsättning, men min 11 åring kan  prata i dagsläget. Min snart 7 åring började nu som 6 åring med en två ord då och då, men säger inga meningar. Det är mest gester, läten och tecken. Bara stå på dig om en utredning. Har inte BVC reagerat? Min stora fick sina diagnoser vid 4-5 års åldern men jag märkte på honom redan när han var någon månad gammal. Min lille fick precis sina diagnoser efter att jag tjatat hjäl mig i 4 år. När dem väl kommer in på BUP, får man snabbt en utredning klar. Det är i alla fall min erfarenhet. 

  • Mirrakatt

    Tack för svaren! Glad

    mothertotwo: Jo BVC (och även vi) reagerade när han var dryga året på att han inte utvecklades som andra 1-åringar. Inte just med talet, men andra saker som att han inte pekade eller interagerade på samma sätt som andra i samma ålder.

    Vi har haft kontakt med BUP nu i veckan och dem ska kolla på en ny tid så snart som möjligt, så hoppas att det blir ganska snart i höst. 

  • mothertotwo
    Mirrakatt skrev 2024-06-23 13:21:39 följande:

    Tack för svaren! Glad

    mothertotwo: Jo BVC (och även vi) reagerade när han var dryga året på att han inte utvecklades som andra 1-åringar. Inte just med talet, men andra saker som att han inte pekade eller interagerade på samma sätt som andra i samma ålder.

    Vi har haft kontakt med BUP nu i veckan och dem ska kolla på en ny tid så snart som möjligt, så hoppas att det blir ganska snart i höst. 


    Hoppas ni får hjälpen snart. Det kan vara skönt att ha allt klart. Bara stå på er! Glad
Svar på tråden Autism 2,5 åring? Någon som känner igen sig?