Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Den stora tråden om kvinnors manipulering av män

En ska som självklart inte gäller alla kvinnor är de dubbla budskap kring ekonomi som man som man ofta hör.

När mannen tjänar mer förväntas han dela och försörja. Om han inte vill dela lika beskrevs han i termer om att vara snål, omanlig. När kvinnan tjänar mer är mannen en latmask som inte ska röra kvinnans pengar som hon "har rätt till". Hon ska inte försörja honom.

Nu är det säkert inte samma kvinnor som säger båda sakerna samtidigt. Men det kan lätt uppfattas så i olika kommentarsfält.

• Anonym (A)
    Anonym ("Gradskillnad") skrev 2024-05-20 09:06:15 följande:
    Så har det varit, men jag håller inte med om att det är så nu. Det har gått för långt åt andra hållet i stället. Finns ju massor av trådar bara här på Familjeliv från olyckliga kvinnor, som måste betala 50 procent av hushållets gemensamma utgifter fast de tjänar mycket mindre än mannen. Och sedan har de nästan inga pengar kvar till sina egna behov, medan han har massor och kan roa sig och åka på resor med polarna. Inte ens när hon är föräldraledig med det gemensamma barnet delar han med sig...

Jag tycker att det normala är att man gifter sig, har alla pengar som kommer in tillsammans (men tillgångar som man hade med sig in i äktenskapet, t.ex. en fastighet, har man rätt att skydda med äktenskapsförord), och inte tänker "mina" och "dina" pengar mera. I alla fall om alla barnen är gemensamma. Finns det särkullsbarn så blir det lite annorlunda, för då är det orimligt att Lasses barn måste sluta med sina fritidsaktiviteter och att Lasse slutar spara till deras körkort, för att han måste försörja Lisa. 
    Skulle du hålla med om att den som inte delar är snål/sniken omanlig?

Men skulle du hålla med om att om kvinnan tjänar mer så är mannen omanlig, lat och kanske rentav en snyltare på hennes pengar. 

Min upplevelse är att båda de här bilderna finns. Sen tror jag inte de kommer från samma personer samtidigt.
Svar på tråden Den stora tråden om kvinnors manipulering av män