Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

S vill ha ID-kontroll på sociala medier

Anonym (Media) skrev 2024-05-17 00:51:38 följande:
    Vad tycker du?
    Vilka fördelar ser du?
    Vilka nackdelar finns det?
    Vad tycker du?

Att sossarna måste ha blivit inspirerade av Kina och även boken 1984... 😒

Vilka fördelar ser du?

Ser inga fördelar med att kontrollera medborgare på det sättet.

Vilka nackdelar finns det?

Behövs det verkligen listats med nackdelar?
    Risken finns ju att man tystar de medborgare som sköter sig på social medier..

Förslaget går ju emot demokratins ena grundprinciper, d.vs man har rätt att vara anonym..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-05-18 10:44:47 följande:
    Förslaget med ID kontroll för sociala medier kan liknas vid att man alltid måste uppge sin identitet även när man vill posta anonyma insändare i en tidning.  Det är väl ingen som anser att det är ett mot mot demokratin eller att staten skulle kunna dra nytta av krav på identitet när jag postar anonyma insändare i tidningar? 
    Mja skillnaden är ju att man kan inte "hacka" papperstidningarna. 

Då du är ju för detta så borde du ju ha en idé hur man skydda personuppgifterna mot hackare.
    Och att personuppgifterna som ges till olika socialmedier inte sälgs vidare.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-05-18 12:38:43 följande:
    Även idag kan dina lösenord och inloggningsuppgifter hackas men det är ett annat problem som självklart också måste tas på allvar. 

Vad anser du om L och KDs förslag som i praktiken också kräver ID kontroll?

Vad tycker du om att kriminella på nätet kan lura av våra äldre  alla deras besparingar och komma undan med detta då de  skyddas av anonymiteten på nätet?
    Du svarade inte riktigt på min kommentar om hur man skall skydda mot hackare, utan bara konstaterade att man kan bli hackad redan..
    Javisst kan de hackas i dag dock så ligger det ju an på mig att jag skyddar mig med och mina inloggsuppgifter. 

Tycker ju självklart att det är fel det med, så länge det inte kan finnas någon garant mot hackning och eller att socialmedier säjer mina uppgifter till tredje part.

Nu har ju jag alltid varit för att nätleverantören skall få lov att lämna ut personuppgifterna om det begås kriminella handlingar, då de loggar ju ip-adresserna och kan då se vem som använde vilket ip-nummer vid aktuellt tillfälle.
    Självklart kan det ju bli ett problem när det används VPN. (Få fundera på om det kan finnas en lösning på det)..
    Med det sagt.

När det kommer till detta med kriminella som lurar gamlingarna via nätet så bör man kanske hjälpa gamlingarna om hur man kan skydda sig mot bedrägerier via mobil och nätet.
    Visa dem hur det kan gå till och vad man bär tänka på. Kanske även skriva upp det på ett papper åt dem så det har stödanteckningar liggandes hemma. Poängen är ju att man kan hjälpa gamlingarna att skydda sig på nätet.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-05-18 14:32:03 följande:
    Det är viktigt att samhället agerar mot anonyma påverkanskonton från högerextremister, islamister och andra terrorister men det förstår förstås inte SD..
    Du kan förstås presentera fakta på att (partiet) SD tycker så?

Eller är det din gamla vanliga klassiker, en SD anhängare/medlem tycker så, givetvis så är det ju hela partiets ståndpunkt?

• EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2024-05-18 21:39:15 följande:

Tillsammans med att EU ska fastställa en definition av yttrandebrott och minimistraff för yttranden, utan större definition av vilka yttranden som ska förbjudas mer än det ska vara en ?holistisk respons? och en ?multidimensionell? inställning till vilka yttranden som ska förbjudas - låter det ju toppen. Bara att straffa de som inte passar in i leden, utan att passera gå.

www.expressen.se/debatt/eus-hatforbud-kan--bli-hur-tokigt-som-helst/

Suck.. Det är fan inte klokt. 😔

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-05-19 09:42:27 följande:
    Jag noterar att insändaren är skriven av en MED politiker och att M, KD och L stödjer EU förslaget så kanske är det MED politikern som är ute på hal is och inte har förstått förslaget?
    Så ser vi prov på ytterligare en av KillBills klassiker, väljer man att kritisera något så är det samma sak som att man inte förstått. 🙄

Det är nog kanske du som inte förstår att hans kritik av förslaget kan ha med att göra att han förstår förslaget alldeles utmärkt och därför kritiserar det.

Bara för att man intet slicka röv och håller med ett förslag, är inte samma sak som att man inte "har förstått förslaget i sig". 

• EnAnonumius
    Anonym (T) skrev 2024-05-19 17:38:29 följande:

De kan inte DNA pröva de som kommer hit, eller tvinga dom visa pass..

Men Svenskar på nätet, ska visa sig med BankID..

Eller hur..?

Det är rätt så motsägelsefullt.
Svar på tråden S vill ha ID-kontroll på sociala medier