Inlägg från: Anonym (Is) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Is)

S vill ha ID-kontroll på sociala medier

En riktigt riktigt dålig idé som jag anser är odemokratisk.

De flesta anonyma på sociala medier sköter sig. De flesta sociala medier har regler och bryter man mot dem får de helt enkelt lägga mer tid på att moderera och plocka bort inlägg.

Även om jag alltid sköter mig på sociala medier så skulle jag helt sluta om jag måste identifiera mig. Varför då, undrar kanske någon. Om jag sköter mig, spelar det roll? Ja det anser jag att det gör. För väldigt ofta behöver ju människor skriva av sig om relationsproblem, jobbproblem, har kanske barn med diagnoser, eller så vill man prata om sina fysiska eller psykiska sjukdomar. Om jag skriver ett litet inlägg här om mitt jobb, och sedan några månader senare skriver jag och frågar hur jag ska hantera en jobbig kollega. Jag kanske skriver om mitt barns diagnoser och dess svårigheter. Kanske blir det ett inlägg om min sjukdom och tips och råd. Jag skriver kanske om mitt dåliga ex och beteende osv. Och vips är hela mitt liv kartlagt, öppet på internet, av sociala medier som jag inte har en aning om hur pålitliga de är att förvara uppgifterna eller hantera dem.

Alla sociala medier har ägare, vad vet vi om dessa ägares agendor? Lätt att hacka, lätt att sälja uppgifter, lätt att utpressa.

• Anonym (Is)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-17 13:55:08 följande:

Många tycks inte förstå. Det innebär inte att inte kan vara anonym på forum. 

Man blir ju rädd för den låga intelligensnivån på FL. 

Självklart kan man vara anonym oavsett.

Fram tills att någon hackar sidan. Eller ägarna säljer uppgifterna. 

Det du inte tycks förstå att om du identifierar dig med bankID på en sida så har du ingen aning om vem som kommer åt dessa uppgifter eller vad de kan välja att göra med dem.

Det händer ju konstant att anonyma på forum blir avidentifierade med hjälp av läckta maillistor tex. Risken är minst lika stor om du identifierar dig med BankID

Större risk, skulle jag säga. En mail eller ett IP är svårare att bevisa vem det faktiskt var.

Och det kommer ju komma ligor som använder sig av att man måste identifiera sig som hackar sidor för att sedan kunna utpressa folk.

• Anonym (Is)
    Anonym (F) skrev 2024-05-17 23:24:09 följande:

Jag tycker det är en bra idé, även om jag inte röstar på socialdemokraterna. Jag förutsätter att alla kan vara anonyma på diverse forum och att då ens anonymitet är en bättre skyddad då den ligger bakom en identifiering i stället för något lätthackat.

Jag ser inget kontroversiellt eller frihetsbegränsande med det heller, snarare tvärtom. 

Varför tror du att sidor som familjeliv plötsligt skulle få bättre skydd, eller att det inte finns hackare som skulle kunna ta sig förbi dessa skydd?
    Hur vet du att ägaren till sidan inte plötsligt beslutar sig att sälja och sidan hamnar i främmande händer?

Sedan inte bara att det riskerar att hackas.

Även om det inte känns troligt idag att vi skulle få en regering som plötsligt sätter en lag att de ska få tillgång till vad alla har skrivit för att leta meningsmotståndare. Men även om det inte är troligt så får vi inte vara naiva.
    Ruckas en del av demokratin så kan en annan del ruckas på.

Den regering vi har idag som skulle bestämma över identifikation på sociala medier skulle kanske inte åsiktsregistrera, men hur vet vi vilken regering vi har om 20 år?

Och då kanske det inte spelar roll att man skött sig och alltid varit snäll på nätet mot andra, man kanske råkade skriva något negativt om någon politiker som kändes oskyldigt men som plötsligt är ett brott.

När Hitler ledde tyskland var det en grupp ungdomar som spred flygblad om vad han gjorde. Flygblad. Det var deras brott, att de spred uppgifter. De blev gripna och halshuggna.var inte naiva för att de rätta åsikterna idag kan vara helt fel med en ny regering imorgon. Tro inte att det inte kan hända i Sverige.

• Anonym (Is)
    KillBill skrev 2024-05-18 12:38:43 följande:
    Även idag kan dina lösenord och inloggningsuppgifter hackas men det är ett annat problem som självklart också måste tas på allvar. 

Vad anser du om L och KDs förslag som i praktiken också kräver ID kontroll?

Vad tycker du om att kriminella på nätet kan lura av våra äldre  alla deras besparingar och komma undan med detta då de  skyddas av anonymiteten på nätet?
    Om mina inloggningsuppgifter skulle hackas här gör det ingenting, jag skapar nya mail som öht inte kan kopplas till mitt privata här. Skulle aldrig falla mig in att använda min privata mail till sociala medier där min identitet inte spelar roll.

Facebook och instagram har jag min privata mail men där är det också uppenbart vem jag är.
Svar på tråden S vill ha ID-kontroll på sociala medier