S vill ha ID-kontroll på sociala medier
En riktigt riktigt dålig idé som jag anser är odemokratisk.
De flesta anonyma på sociala medier sköter sig. De flesta sociala medier har regler och bryter man mot dem får de helt enkelt lägga mer tid på att moderera och plocka bort inlägg.
Även om jag alltid sköter mig på sociala medier så skulle jag helt sluta om jag måste identifiera mig. Varför då, undrar kanske någon. Om jag sköter mig, spelar det roll? Ja det anser jag att det gör. För väldigt ofta behöver ju människor skriva av sig om relationsproblem, jobbproblem, har kanske barn med diagnoser, eller så vill man prata om sina fysiska eller psykiska sjukdomar. Om jag skriver ett litet inlägg här om mitt jobb, och sedan några månader senare skriver jag och frågar hur jag ska hantera en jobbig kollega. Jag kanske skriver om mitt barns diagnoser och dess svårigheter. Kanske blir det ett inlägg om min sjukdom och tips och råd. Jag skriver kanske om mitt dåliga ex och beteende osv. Och vips är hela mitt liv kartlagt, öppet på internet, av sociala medier som jag inte har en aning om hur pålitliga de är att förvara uppgifterna eller hantera dem.
Alla sociala medier har ägare, vad vet vi om dessa ägares agendor? Lätt att hacka, lätt att sälja uppgifter, lätt att utpressa.