• zz22zz

Varför har inte män mer skydd?

Det har visat sig vara svårt att få fram ett läkemedel som tillfälligt stoppar produktionen av spermier med acceptabla biverkningar där produktionen kan komma tillbaka igen utan permanent sterilitet. När det gäller läkemedel så måste alltid nyttan vara större än risken. Risken för en kvinna med upprepade graviditeter är stor och det finns även många besvärliga sidoeffekter som t ex illamående och kräkningar. Därför har man kunnat acceptera de biverkningar och risker som finns med t ex p-piller. Lyckligtvis har utvecklingen gått långt och riskerna och biverkningarna blir allt mindre. Dessutom har ju dessa preventivmedel varit fantastiska i ett feministiskt och jämställdhetssyfte när kvinnor fått både kontroll och hinner med så mycket annat än att föda 15 barn. 
    För män är det i princip ofarligt med sex och graviditeter. Därför måste biverkningarna och risken vara mycket lägre då nyttan annats inte överväger dessa. En man har en kontinuerlig testosteronproduktion och spermieproduktion. Att stänga av testosteronproduktionen skulle ge muskelförlust, förlorad sexlust, förlorad erektionsförmåga, krympande testiklar, depression etc. Man måste därför hitta något som kan stoppa spermieproduktionen tillfälligt utan att påverka resten av kroppen. För kvinnor kan man utnyttja de naturliga hormonerna östrogen och progesteron för att stoppa upp ägglossningen. 

• zz22zz
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-21 08:17:38 följande:
    Nej, att ha oskyddat sex med någon som inte är ens fasta partner innebär risk för könssjukdomnar och hiv. Man kan dö av könsjukdomar även om läkemedelsutvecklingen kommit långt med bromsmediciner tex. Så risk för den egna hälsan är det absolut.

Att stänga av testosteronproduktionen skulle ge muskelförlust, förlorad sexlust, förlorad erektionsförmåga, krympande testiklar, depression etc. 

ja ovan (förutom krympande testiklar) är vanliga biverkningar av p-piller. Du skriver om naturligt östrogen för att stoppa ägglossningen. Men ägglossningen för en kvinna är den pik i cykeln som gör henne som mest kåt.

Själv har jag laborerat med typ 7-8 olika p-piller från era att jag varit 15 för att hitta den rätta. Detta har inneburit biverkningar såsom: depression, håravfall, acne, dödad sexlust, sveda i könet, minskad lust generellt till något, ångest som inte gått att koppla till något i livet förutom pillren. Allt upphörde med pillren. Har också testat kopparspiral (ännu värre) och spruta (hemskt). 

Så att höra ätt män är motvilliga att testa en manlig variant av piller pga av biverkningar får mig att vilja skratta rakt ut. Snacka om lyxliv..

Men nu har jag äntligen hittat rätt p-medel. Mannen ska göra vasktom. äntligen. Annars blir det inte sex mer. För nu ger jag fan upp med vad jag utsatt mig för för att skydda OSS.

Män- Levla upp för fan!
    Frågan var varför det inte finns mer skydd än kondom för män. Jag håller helt med om att man vid nya eller tillfälliga relationer samt vid fasta relationer där andra metoder inte är passar ska använda kondom. 

Alla läkemedel måste ha högre nytta än risk för att bli godkända, inte bara preventivmedel. Kommer det säkra preventivmedel för män med acceptabla biverkningar kommer de sannolikt användas av många män. Det finns några olika läkemedel på gång som verkar kunna bli alternativ men de är ju som sagt svåra att få fram 
Svar på tråden Varför har inte män mer skydd?