Inlägg från: Anonym (Osäker just nu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osäker just nu)

Trotsålder eller pga tagit bort napp?

Min älskade dotter har sovit som en dröm sedan hon var liten bebis tidigt, alltid varit så enkel att lägga, alltid så duktig/snäll. Trodde vi slapp undan trotsen men nej..

Hon är 2 år och 8 månader. Vi tog bort nappen för 1 vecka sedan. Första 2 nätterna gick som en dröm, inga problem!

Men sen.. När vi lägger henne är hon tyst ca 5-10 min sedan är det ett himla skrik och gråt. Hon står naken, alla lakan och täcken på golvet, till och med madrassen. Men när vi kommer in så skrattar hon.. Spelar ingen roll om vi lugnt säger till henne som man rekommenderar eller inte ens när man höjer rösten, hon bara skrattar! Idag slog hon mig i ansiktet och slängde mina glasögon 2 gånger, jag blev arg och hon skrattar bara!

Inget funkar ju! Börjar bli så osäker på hur vi som föräldrar ska reagera på bästa sätt och att hon ska förstå. Hon håller på såhär ca 1-2 timmar.och nattning har som  sagt ALDRIG varit ett problem.

Tips?!

• Svar på tråden Trotsålder eller pga tagit bort napp?

Kanske ska tillägga. På dagen har hon aldrig fått dessa klassiska "ligger och gråter, skriker och sparkar" utfallen som många av mina bekantas barn får/fått runt 2 år och att handla funkar också som en dröm. Nu är jag ju rädd att snart börjar hon med dessa också..

Anonym (Mamma) skrev 2024-05-16 21:31:51 följande:

Sluta prata med henne, sluta reagera. Det är vad hon söker när det blir så där.

Först lät vi henne gråta 5 min åt gången. Mycket fram och tillbaka. Sista gången låt i henne va över 30 min, känner mig hemsk.. Men det funkade...

Hon drar ju bort hela madrassen och slänger på golvet så vi måste ju gå in vid något tillfälle.. :/

Våra nattningar har hittils sett ut bara att vi lägger henne, säger god natt och går ut. Har aldrig behövt sitta brevid, läsa bok osv. Provade de när hon vae yngre men då blev hon bara pigg och vild. Så detta att bara så ut och stänga dörren har funkat så bra, tills nu då..
    Tow2Mater skrev 2024-05-16 22:30:15 följande:

Bädda med madrassen direkt på golvet under en tid. Så blir det inte lika roligt.

Hon sover fortfarande i spjälsäng. Antar att hon går ut ur rummet annars men kanske ska prova vem vet.
    Anonym (P) skrev 2024-05-16 22:43:54 följande:

Varför fortsätta natta på ett sätt som inte funkar just nu? Gör nåt annat. Stanna tills hon somnar till exempel.

Det går inte. Då står hon upp i sängen och blir vild bara. Provade det idag och hon drog bara av lakanen och slängde på golvet och skrattade.

Känner inte igen mitt eget barn ens.. Kanske var ett misstag att ta bort nappen(?).  

Hela hennes säng är full av gossedjur :'D hon började med de ca 2-3 månader sedan och märker om en enda fattas.

Såklart vi läser för henne på dagen! :)

Vi har inte gett tillbaka nappen, men måste erkänna att det varit nära ett par gånger. 

Men får väll prova mig fram.. Kanske köpa mörka gardiner för nu är det plötsligt så ljust när hon lägger sig, hon är ju van med att det är mörkt. 

Nu har detta bara hållt på i en vecka, men känns redan som en evighet och är så rädd att detta kommer pågå länge och att lillasyster kommer bli väckt nån gång av skriket :|

Anonym (Mamma) skrev 2024-05-16 23:58:48 följande:
    Läsning vid kvällstid är en mysig rutin som många barn uppskattar och som lugnar ner dem inför att somna in. Man kan gärna börja tassa ut när man ser att barnet håller på att somna så lär de sig till slut att göra det på egen hand. Och ja, mörkläggningsgardiner lär vara ett måste :)
    Fast nu har vi ju haft våra rutiner i över 2,5 år och har ju funkat super bra hittils tills en vecka bakåt så tror jag inte ändå det är lösningen att börja sitta där 2 timmar varje kväll och läsa? Hon (och lilla syster) har ju kunnat somnat på egen hand hittils. 

Vi har liksom haft våra kvällsrutiner nere (bor 2 våningar) och 2 åringen brukar då säga "vill sova nu" och då går jag (eller pappan) upp och lägger henne. Vi har verkligen gillat hur allt funkat. 

Jag har många bekanta som lägger sina barn i timmar och har hållt på så i år, det känns inte som en bra lösning i längden för oss. 
    Anonym (P) skrev 2024-05-17 09:10:50 följande:
    Anonym (Osäker just nu) skrev 2024-05-16 21:46:56 följande:
    Först lät vi henne gråta 5 min åt gången. Mycket fram och tillbaka. Sista gången låt i henne va över 30 min, känner mig hemsk.. Men det funkade...

Hon drar ju bort hela madrassen och slänger på golvet så vi måste ju gå in vid något tillfälle.. :/

Våra nattningar har hittils sett ut bara att vi lägger henne, säger god natt och går ut. Har aldrig behövt sitta brevid, läsa bok osv. Provade de när hon vae yngre men då blev hon bara pigg och vild. Så detta att bara så ut och stänga dörren har funkat så bra, tills nu då..
    Du låter alltså hellre ditt barn gråta i en halvtimme, än ändrar rutiner? Förlåt, men det är ju sjukt! 
    Fast har aldrig förstått varför vissa föredrar att sitta i tinmar redan när barnet är bebis och vagga skrikande barn till sömns i vagn, medans det ändå är möjligt att lära bebisar somna själva med max 5 min närhet och sedan gå ut. Alla föredrar olika såklart.

Först sa du ju igår att inte svara när barnet gråter? :D Vi provade en gång ja att låta henne va istället för att gå in  var 5:e minut och det funkade ju tillslut. Såklart inte en lösning i längden, men hon kanske förstod att vi menade allvar med att "slänger du alla gossedjur igen får du inte tillbaka dom" iställer för att lyfta tillbaka dom.

Byta rutiner ja, OM det funkar att sitta brevid så tänker jag att rimligt med max 15-20 min men att sitta timmar funkar ju inte i längden, iallafall inte för oss. 
    Anonym (Mammatill2) skrev 2024-05-17 08:54:25 följande:

Varför sover hon i spjälsäng när hon snart är 3 år? Dags att byta till en riktig säng så tror jag problemet löser sig av sig själv efter tag. Det är möjligt att hon går upp i början men då kan ni lugnt leda tillbaka henne och stoppa om igen. Det är en trygghet att kunna somna i lugn och ro om hon vet att hon kan komma till er när hon behöver.

Har valt att låta henne sova i spjälsäng eftersomndet funkat fint hittils. Min kompis barn sov som en dröm TILLS dom bytte till vanlig säng när deras var 2 år och nu har det gått 8 månader och barnet vaknar varje natt och detta började som sagt efter byte. Har läst att först vid 3 år är det bytet bästa för vissa.

Lillasyster klättrar mer så för hennes del kanske vi måste byta av säkerhetsjäl tidigare. 
    Anonym (P) skrev 2024-05-17 09:23:46 följande:
    För det första har jag aldrig skrivit att du inte svar svara på barnets signaler. Du får nog läsa igen.

Jag tycker att du ska söka stöd i ditt föräldraskap. Faktiskt. Du har en väldigt omogen, egoistisk och stelbent syn på föräldraskap. Kolla med kommunen vad de har att erbjuda redan idag!
    Och du gör den bedömingen på en tråd via FL ? Okej.

Jag tycker vi har en bra syn, dvs vi verkar vara dom enda få som klarar oss utan att ständigt ha avlastning och förskola som verkar vara en trend.

Varför vill du vara elak? Jag säger bara att jag inte förstår er som sitter i timmar med skrikande barn när man man lära dom tidigt att komma till ro vid 5 min.
Svar på tråden Trotsålder eller pga tagit bort napp?