• Akkha

    Kast med barn….kaos i barnschema

    Hej! 


    Jag lever i en särbo/ distansrelation sedan 1 år. Min partner ( man) är skild sedan 3,5 år och skilsmässan var ett gemensamt initiativ hos mannen och exfrun. jag är barnfri.


    Dom har två barn 7 och 10 år som jag kommer bra överens med och tycker om. Vi har talat om min roll som jag vill hålla som bonusvuxen och jag har en bra relation till barnen. 

    Min partner vill gärna flytta ihop. 


    Problemet är att det finns ett varannan vecka schema som aldrig följs. Min partner blir ständigt ombedd att ta barnen extra för hennes skull för diverse ganska lättvindiga orsaker. Varje vecka flera gånger är det samtal om kast hit och dit. de sista 6 månaderna har han haft barnen extra väldigt mycket. säg 75% av tiden. Det gör att jag blir frustrerad, för den lilla tid vi har för oss själva försvinner. Barnen vet oftast inte vart dom ska vara. Det blir extremt mkt samtal och logistikhantering som tar energi. Hon ringer ofta kring detta. 


    Tyvärr upplever jag inte att exfrun ställer upp i samma omfattning de få gånger som han frågat. Jag vill och förväntar mig inte heller att min partner ska lämna bort partnern på sina veckor för min skull, utan då fokuserar vi på kvalitetstid med barnen. 


    Exfrun bor med en ny partner ( barnfri).

    Min farhåga och uppfattning är att min partner har svårt att sätta gränser/ säga nej till exfrun?

    Jag har lyft detta med honom fler än en gång att jag känner mig orolig att han ständigt förväntas ?passa upp? på hennes behov och att jag inte förstår situationen. det är alltså hennes behov, inte barnen. Men jag får inga konkreta svar. Utan att det löser sig. Sommarschema skulle göras, men nu säger han att dom ska ta det som det kommer. 

    Barnen reagerar och blir ledsna ibland då det blir tvära omkast. 

    Jag  känner mig tveksam till att flytta ihop pga detta. Det är i så fall också jag som får flytta och förändra hemsituationen. Jag har ett arbete som innebär nätter/ helger och jobbresor och är van vid planering och struktur. Och det är viktigt för mig. 


    Och det här förstår jag inte? Vill man inte hyggligt kunna planera kring när man har barnen eller inte? 

  • Svar på tråden Kast med barn….kaos i barnschema
  • Anonym (V)

    Utgå från att det är så här, eller värre, det kommer vara tills barnen flyttar hemifrån och ta ditt beslut om att flytta ihop/inte flytta ihop utifrån det. Har du pratat med honom om detta flera gånger utan att det skett en förändring så kommer det inte ske en förändring. Och med det sagt, man är ALLTID förälder oavsett vems vecka det är så ändringar i schemat kan och kommer ske så är det bara. De är föräldrar till barnen och behöver samarbeta kring det precis som om de bodde ihop. Om hon behöver att han har barnen så är det så. Man går i första hand till den andra föräldern, inte en barnvakt, så om din partner då har möjlighet att ha barnen när hon frågar så när han också ha det. Det gäller dock förstås även tvärtom, att hon bör ta barnen när han behöver det. Hur som helst, utgå från att det är så här det kommer vara hela tiden. Du kan inte ändra det och han vill inte och känner inte behov av att ändra det så det är liksom punkt där. 

  • OlgaElvira

    Stackars barn som ska leva i detta kaos. Att inte alltid veta var jag ska sova inatt, kan jag få träffa min kompis efter skolan.
    Tycker att du har en sund inställning, barnens mamma är van vid att pappa alltid ställer upp. Det är pappan som måste börja ställa krav på struktur och förutsägbarhet. 
    Du får ställa krav att det blir ordning innan du kan tänka dig flytta ihop. Dessutom bör den nya rutinerna vara fungerande i minst några månader så att du vet att det är hållbart. För er skull och inte minst för barnen.

  • Lönnsirap
    Akkha skrev 2024-05-16 18:12:30 följande:
    Kast med barn?.kaos i barnschema

    Hej! 


    Jag lever i en särbo/ distansrelation sedan 1 år. Min partner ( man) är skild sedan 3,5 år och skilsmässan var ett gemensamt initiativ hos mannen och exfrun. jag är barnfri.


    Dom har två barn 7 och 10 år som jag kommer bra överens med och tycker om. Vi har talat om min roll som jag vill hålla som bonusvuxen och jag har en bra relation till barnen. 

    Min partner vill gärna flytta ihop. 


    Problemet är att det finns ett varannan vecka schema som aldrig följs. Min partner blir ständigt ombedd att ta barnen extra för hennes skull för diverse ganska lättvindiga orsaker. Varje vecka flera gånger är det samtal om kast hit och dit. de sista 6 månaderna har han haft barnen extra väldigt mycket. säg 75% av tiden. Det gör att jag blir frustrerad, för den lilla tid vi har för oss själva försvinner. Barnen vet oftast inte vart dom ska vara. Det blir extremt mkt samtal och logistikhantering som tar energi. Hon ringer ofta kring detta. 


    Tyvärr upplever jag inte att exfrun ställer upp i samma omfattning de få gånger som han frågat. Jag vill och förväntar mig inte heller att min partner ska lämna bort partnern på sina veckor för min skull, utan då fokuserar vi på kvalitetstid med barnen. 


    Exfrun bor med en ny partner ( barnfri).

    Min farhåga och uppfattning är att min partner har svårt att sätta gränser/ säga nej till exfrun?

    Jag har lyft detta med honom fler än en gång att jag känner mig orolig att han ständigt förväntas ?passa upp? på hennes behov och att jag inte förstår situationen. det är alltså hennes behov, inte barnen. Men jag får inga konkreta svar. Utan att det löser sig. Sommarschema skulle göras, men nu säger han att dom ska ta det som det kommer. 

    Barnen reagerar och blir ledsna ibland då det blir tvära omkast. 

    Jag  känner mig tveksam till att flytta ihop pga detta. Det är i så fall också jag som får flytta och förändra hemsituationen. Jag har ett arbete som innebär nätter/ helger och jobbresor och är van vid planering och struktur. Och det är viktigt för mig. 


    Och det här förstår jag inte? Vill man inte hyggligt kunna planera kring när man har barnen eller inte? 


    Jag har inga bonusbarn, eller en ex-man, men är det något jag lärt mig på familjeliv, så är det att problem med bonusbarn mångdubblats om man bor ihop.

    Min uppfattning, trots bristande egen erfarenhet är att man liksom inte kan förvänta sig att denna typ av "problem" försvinner, utan att det är riktigt jobbigt, och blir värre!

    Spontant tänker jag att du absolut ska passa dig för att flytta ihop in i denna soppa, utifrån att ni då ännu mer blir ett hushåll och att det blir ännu värre för dig att kunna ha makt över din vardag. 

    Knasiga tvära omkast är tyvärr något som din partner och hans ex är överens om.... På något plan iallafall, i hur de handlar.

    Familjeliv är fullt av berättelser om hur svårt det är med bonusfamilj.
  • Anonym (Steff)

    Du ska ju inte flytta för att han vill det. Det är dömt att misslyckas och göra er alla olyckliga. 


     

  • Anonym (Ewa)

    Det låter som en typisk särbo-situation och att det skulle bli jobbigt om ni flyttade ihop. 


    Tyvärr är det jobbig för barnen nu, men det är inte riktigt något du kan göra åt det. 

  • Core

    Hade jag separerat hade jag sett det som en ynnest att få ha barnen mer än avtalat, inte en uppoffring. Träffar du en förälder är det just en förälder han är i första rummet, det om han är en bra sådan dvs.

  • Less is more

    Detvär sånt kaos jag vill undvika och därför inte separerar ännu. Man kan likagärna bo ihop.

    Din särbo måste bjuda hem henne och ha ett familjeråd tillsammans med barnen. Hur ska de lägga upp det så att det funkar för alla. Han dom förälder ( och hon) hsr dock alltid ansvar för barnen, så svårt att säga nej när en förälder ballar ur.

  • Poison82

    Jag kan bara förstå din partner i detta, man vill ha sina barn så mycket man bara kan. Jag tror inte han ställer upp för exets skull utan för att han vill ha sina barn och jag hade gjort samma.
    Sen för barnens skull kanske man skulle behöva göra annorlunda så dom inte blir så förvirrade. Han borde prata med exet om hur dom ska göra, kanske han ska ha dom mer än varannan vecka. Man har ju mer att välja på än varannan vecka eller varannan helg.

  • Anonym (Been there, done that)

    Flytta inte ihop! Du kommer att sabba ditt liv!!

    Samma problem kommer att fortsätta med hans ex och din frustration kommer att växa ännu mer om ni flyttar ihop. Du kommer dessutom att få städa, tvätta och laga mat i en hel annan utsträckning åt honom och hans barn. Du kommer att gå minus på ett sådant upplägg. Han kommer att gå plus. Såklart att han vill att ni ska flytta ihop.

  • Anonym (Been there, done that)
    Poison82 skrev 2024-05-17 08:41:22 följande:

    Jag kan bara förstå din partner i detta, man vill ha sina barn så mycket man bara kan. Jag tror inte han ställer upp för exets skull utan för att han vill ha sina barn och jag hade gjort samma.
    Sen för barnens skull kanske man skulle behöva göra annorlunda så dom inte blir så förvirrade. Han borde prata med exet om hur dom ska göra, kanske han ska ha dom mer än varannan vecka. Man har ju mer att välja på än varannan vecka eller varannan helg.


    Jag är helt med på ditt resonemang. Man är i första hand förälder.

    Men felet består, enligt mig, i att dessa män ändå, likt förbannat, vill vara i kärleksrelationer. Men inte med barnens mor. Nej det vill dom inte. Dom vill ha kakan och samtidigt äta den.

    Ge fan i att ragga på barnfria snygga singeltjejer!!!

    Låt dessa tjejer istället få chansen att träffa någon som är bra för dom, någon som prioriterar dom och förhållandet. Någon som inte är slav under sin exfrus nyckfullhet. Det är ju mer regel än undantag att dessa män är mesar som inte har förmåga att styra upp ett fungerande barnschema, för om de mot förmodan skulle försöka så blir de beskyllda för att vara dåliga pappor av exet.
Svar på tråden Kast med barn….kaos i barnschema