nihka skrev 2024-10-10 01:29:14 följande:
Vad menar du? Utgångspunkten i den här tråden så som i ALLA trådar om Israel - Palestina är att palestinierna är den felande parten. Därför kontrar jag med Israels del i konflikten. Båda sidor har ägnat sig och ägnar sig åt terrorism och brott mot mänskliga rättigheter och på båda sidor finns det människor som fördömmer detta och som vill leva i fredlig (sam)existens. Det är dessa människor man sätter sin förhoppning till.
Jag trodde ungefär som du tidigare. Sedan läste jag på mer om konflikten. Och man slås ju av hur ojämnt det är. Vad jag vet så har det funnits ett terrordåd ifrån judisk sida, innan staten Israel bildades, på 1940-talet, King-David-hotel-dådet. Och det var riktat mot britterna. Det har funnits några sort guerilla-grupper så som Haganah. Och de har bråkat med liknande grupper på arabiska sidan. Men det var DÅ, och det var allmänt kaos där.
Efter att staten Israel bildades tills nu minns jag också bara ett dåd - den där galningen som sköt folk under fredagsbön. Det där var ju mer av ett vansinnesdåd än ett terrordåd.
Och hur många terrordåd har det funnits ifrån palestinska sidan? Hundratals?
Jag var själv chockad när jag förstod att det t.ex. har varit beskjutningar ifrån Gaza i alla dessa år. Redan när det fortfarande fanns judar där. Och sedan också när Israel hade lämnat Gaza helt till palestinierna 2005. Det gjorde ingen skillnad. De besköts regelbundet, flera gånger varje månad. Oftast har Israel bara ignorerat detta.