Israel folkmord
AndreaBD skrev 2024-11-06 10:00:41 följande:
Dessutom har ju ganska få röstat på Ben Gvir och Smotrich. De har röstat på Netanyahus parti och Netanyahu har sen bestämt sig att bilda koalition med två extrema små-partier.Att israeliska folk just INTE står för detta, att de inte ville ha dessa två i regeringen - det ser man på att folket började demonstrera ganska omgående. Vi råkade hamna mitt i en sån demonstration förra sommaren när vi var i Israel. De fanns på samma tunnelbana i Tel Aviv och när vi kom ut så var det tusentals människor där.
Revisionistiska sionister betonar territoriell maximalism och krävde judisk suveränitet över hela "Israels land" (Eretz Yisrael), inklusive både västra och östra sidan av Jordanfloden.
(Begreppet Erertz Yisrael syftar på det land som enligt judisk tradition utlovades av Gud till de tolv israelitiska stammarna. Detta land skulle inkludera delar av dagens Israel, Palestina, Libanon, Jordanien, Syrien och Egypten. Ser ut lite som precis de områden som Israeliska extremister gör anspråk på idag).
Efter Israels självständighet 1948, fortsatte dessa revisionistiska idéer att påverka Israels teritoriella ambitioner genom partier som Herut och senare Likud, vilket ledde till en mycket mer nationalistisk och extremt expansionistisk politik.
Revisionistisk sionism bidrog också till att skapa och stärka bosättarrörelsen på Västbanken efter 1967 tills idag. Bosättningar är olagliga men trots detta fortsätter få stöd av Israel, framförallt av Likud och andra högerextrema partier.
De ledande partierna inom revisionistisk sionism i Israel idag inkluderar främst Likud, som är det största högerpartiet och har sina rötter i den revisionistiska rörelsen. Likud, under ledning av Benjamin Netanyahu, har haft en betydande inverkan på israelisk expansiva politik genom sin nationalistiska agenda.
Andra partier med revisionistiska influenser inkluderar Religiösa sionister och Otzma Yehudit, som också har en stark nationalistisk inriktning.
Jag tycker att sådana revisionistiska och mycket extrema ideer som bygger på bibliska sagor, är okompatibla med dagens, moderna samhälle. Vad tycker du? Hur rimligt är det att bibliska citat ska på fullaste allvar användas för att idag göra anspråk till ett land där det idag lever ett annat folk? Min undran är genuin eftersom jag får inte ihop det med mina moderna demokratiska värderingar.